تبیان، دستیار زندگی

نحوه استعلام کد بورسی با کد ملی

استعلام کد بورسی به شما کمک می‌کند تا در صورت فراموشی و یا عدم اطلاع از وجود کد بورسی بتوانید این کد را بازیابی کنید. این روزها سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران بسیار گسترش پیدا کرده و برای برخی افراد سرمایه‌گذاری به‌عنوان شغل اول یا دوم شناخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استعلام کد بورسی با کد ملی
استعلام کد بورسی به شما کمک می‌کند تا در صورت فراموشی و یا عدم اطلاع از وجود کد بورسی بتوانید این کد را بازیابی کنید. این روزها سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران بسیار گسترش پیدا کرده و برای برخی افراد سرمایه‌گذاری به‌عنوان شغل اول یا دوم شناخته می‌شود.

برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوید. اگر نمی‌دانید که کد بورسی دارید یا خیر، می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه این مطلب به شما آموزش می‌دهیم نسبت به استعلام کد بورسی با کد ملی خود اقدام کنید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یک شناسه است که اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به وسیله آن در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند. این کد هشت بخش دارد که سه بخش اول آن حروف فارسی و پنج بخش بعدی آن اعداد رندوم هستند. سه بخش اول ممکن است سه حرف اول نام خانوادگی شما باشد.

بعد از اینکه در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و احراز هویت شوید به شما کد بورسی می‌دهند. بعد از آن هم می‌توانید با عضویت در یک کارگزاری نسبت به انجام معاملات اقدام کنید، اما یک سری افراد هستند که کد بورسی خود را فراموش کرده‌اند. در ادامه به شما می‌گوییم چطور بفهمید که کد بورسی دارید یا نه.
صندوق تضمین

از کجا بفهمم کد بورسی دارم؟

در گذشته برای خرید و فروش سهام مجبور بودید به صورت حضوری به کارگزاری خود مراجعه کنید. در آن زمان هم افراد کد بورسی داشتند، اما در واقع نمی‌دانستند که کدشان چیست، چون برای خرید و فروش و انجام معاملات بازار بورس به کارگزاری می‌رفتند و نیازی به ارائه کد بورسی نداشتند.

این روزها به دلیل آنلاین شدن اکثر کارها، معاملات بازار بورس هم آنلاین شده و به همین دلیل همه افراد باید کد بورسی خود را بدانند. برای اینکه بتوانید در بازار بورس به‌صورت آنلاین و غیرحضوری معامله کنید، باید کد بورسی خود را بدانید. حالا افرادی که در گذشته کد بورسی داشتند هم باید ابتدا سجامی شوند و احراز هویت را انجام دهند تا بتوانند کد بورسی خود را بازیابی کنند.

روش‌های استعلام کد بورسی با کد ملی

بعد از اینکه در سامانه سجام ثبت‌نام کردید، یک کد پیگیری ۱۰ رقمی به شما می‌دهند. شما با داشتن این کد و همچنین کارت ملی و سیم کارت به نام خودتان باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا احراز هویت شوید.

بعد از انجام این مراحل می‌توانید کد بورسی خود را استعلام بگیرید. دو روش برای استعلام این کد وجود دارد. در ادامه این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

روش آنلاین برای استعلام کد بورسی

امکان بررسی کد بورسی از طریق مراجعه به سامانه سجام و درگاه یکپارچه ذینفعان مهیاست. با مراجعه به این دو سامانه، امکان بررسی تمام اطلاعات بورسی خود از جمله کد بورسی را خواهید داشت. توجه داشته باشید که ورود به درگاه کپارچه ذینفعان بازار سرمایه تنها برای افرادی که احراز هویت شده‌اند مهیاست.

برای مشاهده کد بورسی به در سامانه ذینفعان، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. در مرحله اول باید به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی https://ddn.csdiran.ir/auth/register بروید.
۲. در این صفحه باید کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید. در صورتی که تا کنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌ید، روی گزینه «ثبت‌نام در سامانه» کلیک کرده و اقدام به ثبت‌نام کنید.
۳. در این مرحله یک کد تایید پنج رقمی برای شما پیامک می‌شود که باید آن را در کادر مشخص شده وارد کنید.
۴. در اینجا باید یک رمز عبور برای خودتان انتخاب کنید. به نکات ارائه شده در انتخاب رمز عبور دقت داشته باشید.
۵. در ادامه باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا ثبت‌نام شما تکمیل شود.
۶. بعد از اتمام ثبت‌نام و با ورود به سامانه، امکان مشاهده کد سهامداری یا همان کد بورسی را خواهید داشت.

در صورتی که قصد بررسی کد بورسی خود از طریق سامانه سجام را دارید، کافی است که وارد بخش «ویرایش اطلاعات» شوید.

به‌علاوه، در اغلب سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها، کد بورسی کاربران ثبت می‌شود و از این طریق می‌توانید کد بورسی خود را مشاهده کنید.

اگر بعد از مدتی دوباره می‌خواهید معامله در بازار بورس را آغاز کنید می‌توانید با مراجعه به سایت کاریزما مقالات آموزشی را بخوانید و همچنین در صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید.
کاریزما

روش حضوری برای استعلام کد بورسی

اگر قبلا در بازار بورس معامله کرده باشید، پس باید یک شرکت کارگزار داشته باشید. اگر آدرس کارگزاری را دارید باید به دفتر آن‌ها مراجعه کنید. در غیر این صورت می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت آدرس کارگزاری خود را پیدا کنید. بعد از مراجعه به کارگزاری، با ارائه کارت می‌توانید کد بورسی خود را استعلام بگیرید.

آیا کد بورسی غیرفعال می‌شود؟

خیر، پس از ثبت‌نام و احراز هویت سامانه سجام، یک کد بورسی برای شما صادر می‌شود که همانند کد ملی شما یکتاست و تاریخ مصرف ندارد. بلکه هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.

چگونه با کد بورسی خود معامله کنیم؟

این روزها تمامی کارگزاری‌ها اپلیکیشن معاملاتی دارند. بعد از اینکه کد بورسی خود را فعال کردید، باید نرم افزار کارگزاری را روی گوشی خود نصب کنید. البته از طریق وب‌سایت کارگزاری هم می‌توانید معاملات را انجام دهید.

بعد از فعال سازی کد بورسی باید به کارگزاری بروید و یا با آن‌ها تماس بگیرید تا به شما نام کاربری و رمز عبور بدهند. با داشتن این اطلاعات می‌توانید به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود دسترسی داشته باشید و برای خرید و فروش سهام اقدام کنید.

مزایای داشتن کد بورسی

داشتن کد بورسی مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

امکان خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی
امکان خرید و فروش صندوق‌های درآمد ثابت
امکان خرید و فروش صندوق‌های طلا
امکان خرید و فروش صندوق تضمین
دریافت سود سهام عدالت
امکان فروش سهام عدالت
امکان شرکت در عرضه‌های اولیه