تبیان، دستیار زندگی

 کدام فناوری‌ها سال ۲۰۲۴ را تغییر می‌دهند؟

 امسال پر از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی هیجان‌انگیزی است که جامعه و اقتصاد جهانی را متحول می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فناوری‌ها سال ۲۰۲۴ ، تکامل دیجیتال ،  هوش مصنوعی مولد ،  امنیت سایبری، مهندسی پلتفرم،  برنامه‌های کاربردی هوشمند ،
تکامل دیجیتال لحظه‌ای ثابت نمی‌ماند، بنابراین ما یک بار دیگر به آینده نگاه می‌کنیم و فناوری‌ها و نوآوری‌هایی را که سال 2024 را رقم خواهند زد، مورد توجه قرار می‌دهیم. برخی از این ترندها با رویکردهای جدید تکرار می‌شوند و گرایش‌های جدیدی به وجود می‌آید که احتمالاً در ماه‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

هوش مصنوعی مولد

 شاید شروع با هوش مصنوعی مولد بدیهی به نظر برسد، ولی باید بدانید به طور مسلم به تاثیرگذارترین فناوری تبدیل شده است. ما فقط اولین قدم‌های آن را دیده‌ایم و سال 2024 زمانی خواهد بود که واقعاً شروع به دیدن پتانسیل کامل آن می‌کنیم. علاوه بر این، ممکن است شاهد تمرکز بر دموکراتیک کردن دانش و آموزش در نقش‌ها و عملکردهای مختلف تجاری و همچنین فنی باشیم.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که «تا سال ۲۰۲۶، بیش از ۸۰ درصد شرکت‌ها از APIها و مدل‌های هوش مصنوعی مولد و یا برنامه‌های کاربردی مجهز به GenAI در محیط‌های تولیدی استفاده خواهند کرد، در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۵ درصد بود.»

امنیت سایبری به عنوان یک رکن مرکزی

 حملات سایبری در سال‌های اخیر به یکی از نگرانی‌های اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است. در نتیجه، امنیت سایبری دیگر یک اولویت نیست، بلکه یک ضرورت مطلق است.

 رهبران فناوری اطلاعات باید به طور مداوم رویکردی عمل‌گرایانه و سیستمی برای تنظیم اولویت‌های بهینه‌سازی امنیت سایبری اتخاذ کنند. این امر به بهترین وجه از طریق مراحل اساسی مانند استفاده از خدمات رمزگذاری شده، آموزش و افزایش آگاهی کارکنان، ایجاد و به‌روزرسانی پروتکل‌ها و نرم‌افزارها به دست می‌آید.

همگرایی دوقلوهای دیجیتال

این یک مفهوم بدیع است که به فضای ایجاد شده‌ای اشاره دارد که در آن دنیای واقعی و دیجیتال همگرا می‌شوند. این دو به طور فزاینده‌ای درهم تنیده شده‌اند و فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و تجربیات فراگیر، مرز مبهم بین این دو را از بین می‌برند. در این حوزه ما شاهد لحظه‌ای هستیم که فضای دیجیتال در حال واقعی‌تر شدن است و بسیار انعطاف پذیرتر می‌شود. این فناوری به ما این امکان را می‌دهد تا اجزای مورد نظر خود را در دنیای دیجیتال تغییر دهیم تا زمانی که بهینه شوند و به بهترین نسخه خود در دنیای واقعی برسیم.

محاسبات کوانتومی

 این یک فناوری است که پتانسیل بهینه‌سازی استراتژی‌های سرمایه گذاری و رمزگذاری یا کشف محصولات جدید در بازه‌های زمانی نامشخص را دارد. عامل متمایز کننده و قابل توجه این روند این است که رایانه‌های کوانتومی بسیار سریع‌تر از رایانه‌های معمولی هستند، به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، AWS و Google تلاش زیادی برای نوآوری در این زمینه انجام می‌دهند.

فناوری سبز

 ما در زمان بحران زیست محیطی هستیم و فناوری یکی از کلیدهای کمک به ایجاد تعادل حقوق محیطی و اجتماعی است. دولت‌ها و سازمان‌ها متعهد به موافقت‌نامه‌های انتشار صفر آلاینده و فناوری‌های پایدار برای پیشگیری، کاهش و سازگاری با خطرات زیست محیطی هستند. به لطف فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، رایانش ابری، واقعیت توسعه‌یافته، روباتیک و بسیاری موارد دیگر، می‌توان آینده سبزتر و پایدارتر را بدون قربانی کردن کارایی و رشد کسب‌وکار ایجاد کرد.

اهمیت داده‌ها

 داده‌ها یکی از حیاتی‌ترین دارایی‌های یک شرکت هستند و استفاده خوب از آن می‌تواند عامل متمایزکننده‌ای در برابر رقبا باشد. این کلید برای تصمیم گیری مؤثرتر در کسب‌وکار است و تأثیر عمده‌ای بر موفقیت یک شرکت دارد. در اینجا، مفهومی مانند داده‌سازی را پیدا می‌کنیم که همه چیز را به دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهای مبتنی بر داده تبدیل می‌کند. این یعنی چی؟ این بدان معناست که وظایف توسط فناوری‌های داده‌محور تغییر می‌کنند، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا برنامه‌های اداری، که باید به درستی و ایمن ذخیره شوند.

مهندسی پلتفرم

 این رشته ایجاد شده و عهده‌دار مدیریت پلتفرم‌های سلف سرویس داخلی است. یعنی هر پلتفرم لایه‌ای است که توسط یک تیم و محصول اختصاصی ایجاد و نگهداری می‌شود که برای رفع نیازهای کاربر از طریق تعامل با ابزارها و فرآیندها طراحی شده است. این عملی است که تجربه توسعه دهنده را بهینه می‌کند و ارائه ارزش تجاری را تسریع می‌بخشد.

برنامه‌های کاربردی هوشمندتر

 سال گذشته، ما در مورد برنامه‌های فوق‌العاده که ترکیبی از یک برنامه، یک پلتفرم و یک اکوسیستم دیجیتالی مجموع شده در یک برنامه واحد، صحبت کردیم که تجربیات شخصی، جذاب و گسترده‌ای را برای کاربر ایجاد کرد. با ظهور هوش مصنوعی مولد، برنامه‌های سازمانی یک گام فراتر می‌روند و بسیار هوشمندتر می‌شوند و تجربه را برای مشتریان، کاربران، صاحبان محصولات و توسعه دهندگان تغییر می‌دهند.

فرآیند رباتیک (RPA)

RPA که ارتباط نزدیکی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد، فرآیندهای تجاری مانند تفسیر برنامه‌ها، پردازش تراکنش‌ها، مدیریت داده‌ها و حتی پاسخ دادن به ایمیل‌ها را خودکار می‌کند.

مزیت اصلی آن این است که کارهای تکراری را که قبلاً توسط کارمندان انجام می‌شد خودکار می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد روی کارهای خلاقانه و سازنده‌تر تمرکز کنند. همچنین باعث صرفه جویی در هزینه‌ها، افزایش سودآوری، کاهش زمان صرف شده برای کارهای وقت گیر می‌شود و احتمال خطا در آن کمتر است.

اینترنت اشیا و ارتباط بیش از حد

ما شاهد زمانی هستیم که حسگرهای اینترنت اشیا و شبکه‌های دستگاه‌های متصل برای ایجاد دوقلوهای دیجیتال، ساخت متاورس، بهبود عملکرد ماشین‌های هوشمند یا طراحی شهرهای آینده به مرکزیت تبدیل شده‌اند. فناوری اینترنت اشیا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماشین‌های صنعتی را جمع‌آوری و تفسیر می‌کند و سپس اطلاعاتی در مورد فرآیند برای بهبود کارایی، صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، شناسایی فرصت‌های تجاری جدید و گرایش‌های مصرف‌کننده یا حمایت از نوآوری محصول ارائه می‌کند.

ما فقط در مراحل اولیه چیزی هستیم که می‌توان به آن دست یافت، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که حدود 50 میلیون دستگاه اینترنت اشیا تا سال 2030 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

https://www.plainconcepts.com/tech-trends-2024