تبیان، دستیار زندگی

عوارض بی‌توجهی به آندومتریوز

پیامدهای اندومتریوز درمان نشده چیست؟

اندومتریوز عارضه‌ای مزمن است که خانم‌ها را درگیر می‌کند. این عارضه باعث می‌شود بافتی مشابه بافت رحم در خارج از رحم رشد کند. این بافت می‌تواند کیست‌ها و چسبندگی‌هایی به وجود بیاورد و به اندام‌های دیگر آسیب بزند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آندومتریوز
وقتی بافت آندومتر در بیرون از رحم رشد می‌کند می‌تواند بر دیگر ارگان‌ها اثر بگذارد و آنها را نیز درگیر کند، خصوصاً تخمدان‌ها و ساختارهای تناسلی. همچنین اندومتریوز می‌تواند بر سیستم گوارش و سیستم ادراری نیز اثر بگذارد.
پیامدهای اندومتریوز درمان نشده بستگی به شدت عارضه و مدت زمانی که درمان‌نشده مانده دارد. در خیلی از موارد اندومتریوز باعث ناباروری یا کاهش قدرت باروری می‌شود. این عارضه ممکن است به اندام‌های اطراف نیز آسیب بزند، درد حین ادرار و اجابت مزاج ایجاد کند، موجب التهاب مزمن و... شود.

اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز عارضه‌ای مزمن است که خانم‌ها را درگیر می‌کند. این عارضه باعث می‌شود بافتی مشابه پوشش رحم در خارج از رحم رشد کند. این بافت می‌تواند کیست‌ها و چسبندگی‌هایی به وجود بیاورد و به اندام‌های دیگر آسیب بزند. بافت اندومتریوز به دلیل اینکه مشابه بافت رحم متورم می‌شود و خونریزی می‌کند، می‌تواند باعث درد و التهاب شدید طی سیکل قاعدگی شود. کسانی که اندومتریوز دارند اغلب از دردهای مزمن لگن، پریودهای سنگین، خونریزی بین دو پریود و ناباروری شاکی‌اند.
اندومتریوز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان است. در ضمن این عارضه یکی از علت‌های اصلی ناباروری می‌باشد. اندومتریوز به‌سادگی تشخیص داده نمی‌شود و افرادی که این عارضه را دارند معمولاً در یک پروسه تشخیصی طولانی قرار می‌گیرند. گفته می‌شود متوسط زمان از شروع علائم تا تشخیص اندومتریوز حدود ۸ سال است که اغلب منجر به بدتر شدن علائم و پیشرفت بیماری می‌شود.

پیامدهای اندومتریوز درمان نشده

اندومتریوز درمان نشده می‌تواند باعث تشدید علائم شده و عواقب جدی به دنبال داشته باشد. علائم اندومتریوز بستگی به این دارند که کدام عضو یا سیستم‌ها درگیر شده باشند.

اندومتریوز درمان نشده و طولانی‌مدت می‌تواند به ارگان‌های بدن آسیب بزند. وقتی بافت اندومتریوز به ساختارهای گوناگون در شکم می‌چسبد، می‌تواند باعث چسبندگی این ساختارها به هم شود و عوارض گوناگونی ایجاد کند


درد لگن
بافت آندومتری که در بیرون رحم شروع به رشد می‌کند ممکن است به ساختارهایی در بدن بچسبد، مثلاً سیستم گوارش، مثانه و دیگر اعضا در پایین شکم.
این اتفاق درد زیادی ایجاد می‌کند و همچنین می‌تواند باعث خونریزی‌های سنگین پریود و دردهای شدیدی بشود. لکه‌بینی یا خونریزی بین دو پریود نیز ممکن است.

ناباروری
اندومتریوز می‌تواند به اندام‌های تناسلی آسیب بزند و مشکلاتی برای باروری ایجاد کند. مثلاً چسبندگی بافت آندومتر می‌تواند به رحم آسیب بزند و لانه‌گزینی تخمک را سخت کند.
همچنین ممکن است تخمدان‌ها آسیب ببینند و کیفیت تخمک پایین بیاید و فرد قادر به باردارشدن نباشد. اندومتریوز علت نیمی از موارد ناباروری است.

مشکلات زایمان
اندومتریوز ریسک عوارض مرتبط با زایمان و بارداری را افزایش می‌دهد. محققان دریافته‌اند کسانی که اندومتریوز دارند بیشتر در معرض این اتفاق‌ها هستند:
. ازدست‌رفتن بارداری
. زایمان زودرس
. جفت سرراهی
. به‌دنیاآوردن کودکی با وزن کم
. نیاز به سزارین

مشکلات روده و مثانه
ضایعات اندومتریوز می‌توانند در اطراف روده‌ها، مثانه و رکتوم قرار بگیرند و باعث بی‌اختیاری ادرار، مشکل در ادرارکردن یا دفع ایجاد کنند؛ مثلاً برخی از افرادی که اندومتریوز دارند، قبل و حین پریود دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند. این افراد ممکن است دچار یبوست، اسهال و درد حین دفع یا ادرارکردن شوند.

التهاب مزمن
بافت اندومتریوز که در بیرون رحم رشد می‌کند، مواد شیمیایی التهابی ترشح می‌کند. این اتفاق می‌تواند باعث التهاب مزمن در تمام بدن شود و ریسک بیماری‌های مزمن و دردهای مزمن را بالا ببرد.


آیا اندومتریوز درمان نشده خطرناک است؟

اندومتریوز درمان نشده می‌تواند دردناک باشد و کیفیت زندگی فرد را پایین بیاورد و ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن را بیشتر کند. یکی از اصلی‌ترین خطرات اندومتریوز درمان نشده، بدتر شدن دردهای مزمن است. این درد می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و به هیچ مسکنی جواب ندهد. مطالعات نشان می‌دهد اندومتریوز اثرات منفی قابل‌توجهی بر زندگی اجتماعی فرد، روابط احساسی، شغل و تحصیلات فرد می‌گذارد. همچنین این عارضه سلامت روان فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و احتمال اضطراب و افسردگی را بیشتر می‌کند.
خطر دیگر اندومتریوز، التهاب مزمن است. التهاب مزمن ریسک فاکتوری برای بسیاری از بیماری‌هاست، مثل سرطان و بیماری قلبی. هر چند تحقیقات یک ارتباط مستقیم علت و معلولی بین اندومتریوز و بیماری‌های مثل سرطان نشان نداده است؛ اما متخصصان عقیده دارند این دو با هم ارتباط‌هایی دارند.
اندومتریوز درمان نشده و طولانی‌مدت می‌تواند به ارگان‌های بدن آسیب بزند. وقتی بافت اندومتریوز به ساختارهای گوناگون در شکم می‌چسبد، می‌تواند باعث چسبندگی این ساختارها به هم شود و عوارض گوناگونی ایجاد کند.

چگونه باید اندومتریوز را مدیریت کرد؟

اندومتریوز درمانی ندارد. اما می‌توان علائم را کنترل کرد و جلوی پیشرفت بیماری را گرفت و ریسک عوارض بعدی را کاهش داد. در افرادی که قصد باردارشدن ندارند، اصلی‌ترین درمان، قرص ضدبارداری است. این شیوه می‌تواند سیکل قاعدگی فرد را متوقف کرده و در نتیجه خونریزی ماهیانه وجود نخواهد داشت. این مسئله به مدیریت علائم کمک می‌کند.
یکی از معمول‌ترین علائم اندومتریوز درد است. به همین دلیل ممکن است پزشک داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کنترل درد تجویز کند.
دومین خط درمان، مصرف هورمون‌های تولیدکننده گنادوتروپین است. این هورمون‌ها تخمک‌گذاری را متوقف می‌کنند که می‌تواند پیشرفت بیماری را به میزان چشمگیری مهار کند. اما پزشکان اغلب نسبت به تجویز این داروها هشدار می‌دهند زیرا می‌توانند باعث علائمی مشابه یائسگی شوند، مثل کاهش تراکم استخوان.
پزشکان می‌توانند با عمل جراحی بافت‌های اندومتریوز را بردارند و چسبندگی‌ها را برطرف کنند. عمل جراحی تنها راه تشخیص قطعی اندومتریوز نیز هست و پزشکان معمولاً این کار را با شیوه لاپاراسکوپی انجام می‌دهند.

مراجعه به پزشک

خیلی از افراد علائم اندومتریوز دارند اما نمی‌دانند که دچار این بیماری‌اند. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
. مشکل در باردارشدن یا باردار ماندن
. دردهای مزمن لگن
. پریودهای سنگین و دردناک
. دفع لخته‌های بزرگ خون در پریود
. شکم‌درد یا مشکلات گوارشی

کسی که اندومتریوز دارد در شرایط زیر باید با پزشکش مشورت کند:
. تصمیم به باردارشدن
. بدتر شدن علائم
. بی‌اثربودن درمان
اندومتریوز یک شرایط مزمن پزشکی است که ممکن است با گذشت زمان، به ویژه بدون درمان، بدتر شود. هیچ درمانی نمی‌تواند این بیماری را کامل درمان کند. با این حال، مداخلات پزشکی مختلف ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند. درمان می‌تواند به کاهش درد مزمن، بهبود کیفیت زندگی و کاهش خطر آسیب جدی اندام کمک کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.