تبیان، دستیار زندگی

منیزیم؛ یک ماده مغذی چندکاره برای سلامتی

از سلامت قلب تا بهبود خلق‌وخو با منیزیم

منیزیم عملکردهای حیاتی زیادی در بدن دارد؛ اما آن‌قدرها که باید درموردش گفته نمی‌شود. منیزیم کمک می‌کند سیستم‌های بدنتان به‌درستی کار کنند. این ماده مغذی بیش از ۳۰۰ فرایند گوناگون در بدن را تنظیم می‌کند و تقریباً بر هر چیزی اثر می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منابع غذایی منیزیم
بیشتر افراد به اهمیت مصرف منیزیم توجهی ندارند و بیشتر به مواد مغذی دیگری که معروف‌ترند می‌پردازند. دریافت منیزیم کافی کمک می‌کند سطح انرژی خوبی داشته باشید، خوابتان باکیفیت باشد، خلق‌وخوی بهتری داشته باشید و خیلی چیزهای دیگر.

منیزیم پشتیبان سلامت قلب

منیزیم بهترین دوست سیستم قلب و عروق شماست و کمک می‌کند ضربان قلبتان منظم باشد و فشار خونتان در سطح نرمالی حفظ شود. منیزیم، کلسترول بد و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد و کلسترول خوب را بالا می‌برد. این ترکیب منحصربه‌فرد، فواید بی‌نظیری برای سلامت قلب و عروق شما دارد.
مطالعه‌ای نشان داد مصرف منیزیم می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی کرونری را ۲۲ درصد و ریسک بیماری قلبی ایسکمی را ۱۰ درصد کاهش بدهد. شواهدی نیز وجود دارد که منیزیم ریسک آریتمی‌های مضر را پایین می‌آورد.

کاهش اضطراب و حامی سلامت روان

منیزیم یک ماده معدنی مهم برای خلق و خوست، چون در ساختن فرارسان‌های عصبی مثل سروتونین نقش دارد. منیزیم به تنظیم فرارسان‌های عصبی مؤثر در خلق‌وخو کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف مکمل منیزیم به کاهش اضطراب و علائم افسردگی کمک می‌کند و عاملی برای خواب بهتر است.
چیزی که می‌دانیم:
. مطالعات ارتباط پایین‌بودن سطح منیزیم در بدن و ریسک بیشتر اضطراب و افسردگی را نشان داده‌اند؛ اما رابطه علت و معلولی آنها مشخص نیست.
. چند مطالعه کوچک دریافته‌اند مصرف مکمل منیزیم باعث کاهش علائم اضطراب می‌شود؛ اما هنوز به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.
. یک سری از یافته‌ها نشان داده‌اند مصرف مکمل منیزیم می‌تواند علائم افسردگی را کاهش بدهد، خصوصاً اگر همراه با مصرف داروهای ضدافسردگی باشد.

کمبود منیزیم می‌تواند باعث افت عملکرد ورزشی شود. پایین‌بودن سطح منیزیم بدن موجب گرفتگی‌ها و آسیب‌های عضلانی می‌شود. زیرا منیزیم به ریلکس شدن و ترمیم عضلات بعد از ورزش کمک می‌کند. مطالعه‌ای دریافت مصرف مکمل منیزیم باعث بهترشدن عملکرد شناگرها در رقابت‌ها و مسابقات می‌شود


تولید انرژی

منیزیم برای تبدیل غذایی که می‌خوریم به انرژی ضروری است. بدون منیزیم کافی، بدن ما نمی‌تواند به‌درستی از اکسیژن استفاده کند و تولید انرژی در بدنمان دچار اختلال خواهد شد. پس عجیب نیست که کمبود منیزیم باعث افت سطح انرژی ما شود.
حالا توضیح می‌دهیم که چرا پایین‌بودن سطح منیزیم در بدن باعث می‌شود احساس خستگی بکنید. وقتی غذا می‌خورید، کالری‌های غذا به‌واسطه یک سری از واکنش‌های شیمیایی تجزیه می‌شوند و این واکنش‌ها نیاز به آنزیم‌ها و فاکتورهایی برای عملکرد درست دارند.
منیزیم کمک می‌کند آنزیم‌هایی که انرژی را از غذا می‌گیرند و به سلول‌ها می‌رسانند فعال شوند، در واقع درست مثل یک استارت برای راه‌افتادن انرژی سلولی و روند درست مصرف انرژی توسط سلول‌ها. بدون منیزیم این آنزیم‌ها نمی‌توانند کار خود را درست انجام بدهند و ما احساس خستگی و بی انرژی بودن می‌کنیم.
فراتر از اینها، منیزیم به بدن کمک می‌کند طی متابولیسم انرژی، بدن ما بهتر از اکسیژن استفاده کند. منیزیم حامی عملکرد بهینهٔ میتوکندری‌هاست که منبع انرژی در درون سلول‌ها هستند. وقتی میتوکندری‌ها بتوانند اکسیژن‌ها را به‌درستی به کار ببرند، سطح انرژی شما نیز بهینه خواهد بود.
پس اگر می‌بینید اغلب احساس خستگی دارید یا وسط روز انرژی کم می‌آورید، بهتر است مصرف منیزیمتان را بیشتر کنید. شارژکردن ذخایر منیزیم بدن می‌تواند مثل سوخت‌رسانی به موتور بدنتان باشد. منیزیم یک ماده مغذی اساسی برای بقا و دوام است، اما یادتان باشد خستگی می‌تواند علت‌های بسیار زیادی داشته باشد، پس بهتر است با پزشک مشورت کنید تا با او علت‌های ممکن احساس خستگی خود را بررسی نمایید.

تقویت استخوان‌ها

بیش از ۶۰ درصد منیزیم در بدن ما در استخوان‌های ما ذخیره می‌شوند. ازاین‌رو منیزیم با کلسیم و ویتامین D در جهت سلامت استخوان‌ها همکاری می‌کند.
اما چرا منیزیم این‌قدر برای سلامت استخوان مهم است؟ استخوان‌های ما طی فرایندی مداوم به نام بازسازی قوی می‌شوند. بافت قدیمی استخوان تخریب می‌شود و بافت جدید شکل می‌گیرد تا جایگزین آن شود. منیزیم از دو طریق به بازسازی استخوان کمک می‌کند.
اول اینکه منیزیم به تنظیم هورمون‌های کنترل‌کننده متابولیسم استخوان کمک می‌نماید و زمینه را برای کلسیم و ویتامین D جهت استخوان‌سازی فراهم می‌کند. منیزیم حتی تحریک‌کننده سلول‌های مسئول تشکیل استخوان جدید (اوستئوبلاست) می‌باشد.
بدون منیزیم کافی، استخوان‌های ما به‌مرورزمان ضعیف و شکننده می‌شوند. زیرا کمبود منیزیم فرایند بازسازی استخوان را مختل می‌کند. اگر بافت قدیمی استخوان تخریب شود بدون اینکه استخوان جدید به‌اندازه کافی شکل بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
وقتی برای مدت طولانی منیزیم کافی به بدن نمی‌رسانید، استخوان‌ها تدریجاً ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و نتیجه آنی می‌شود که اصلاً خوشایند نیست. طی سال‌ها، عدم مصرف کافی منیزیم، تراکم معدنی استخوان کاهش می‌یابد و این اتفاق می‌تواند در نهایت منجر به پوکی‌استخوان و ایجاد حفره‌هایی در بافت استخوان شود و استخوان به‌راحتی بشکند.
به طور خلاصه، منیزیم به استخوان‌های ما قدرت لازم برای مقاوم‌بودن را می‌دهد. اسکلت ما به این ماده معدنی نیاز دارد تا تراکم خود را حفظ کند و بتواند در برابر ضربه‌هایی که به آن وارد می‌شود تاب بیاورد.

منیزیم در تنظیم قند خون نقش دارد

منیزیم به انتقال گلوکز به سلول‌ها برای تأمین انرژی کمک می‌کند. منیزیم کافی در بدن می‌تواند جلوی افت‌وخیزهای ناگهانی قند خون را در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت بگیرد. چگونه:
. منیزیم برای انتقال گلوکز به سلول‌ها ضرورت دارد و می‌تواند آنزیم‌هایی را که به گیرنده‌های انسولین در غشا سلولی اجازه کار می‌دهند فعال نماید تا به‌درستی با انسولین جفت شوند و به گلوکز اجازه ورود به سلول بدهند.
. سطح پایین منیزیم می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین، اختلال در ترشح انسولین و بالارفتن قند خون شود. این اتفاق، ریسک پیش دیابت و دیابت را افزایش می‌دهد.
. افرادی که دیابت دارند اغلب سطح منیزیم بدنشان پایین است. افزایش دفع منیزیم از ادرار که در هایپرگلیسمی رخ می‌دهد، کمبود منیزیم را تشدید می‌نماید.
. دریافت منیزیم کافی می‌تواند جلوی افت‌وخیزهای خطرناک قند خون را بگیرد، خصوصاً در افرادی که پیش دیابت یا دیابت دارند.

پشتیبانی از عملکرد ورزشی

منیزیم با بهینه‌کردن سطح انرژی بدن، کمک به عملکرد عضلات و استفاده درست از اکسیژن (فاکتورهای مهم در موفقیت‌های ورزشی) به شما قدرت می‌دهد. منیزیم در داخل سلول‌ها، آنزیم‌های تبدیل‌کننده مواد مغذی به سوخت سلولی را فعال می‌کند. همچنین منیزیم می‌تواند این قدرت را به عضلات بدهد تا اکسیژن را به بهترین شکل به کار ببرند. عضلاتی که به‌خوبی از اکسیژن استفاده می‌کنند، قوی‌ترند و زودتر هم ریکاوری می‌شوند.
کمبود منیزیم می‌تواند باعث افت عملکرد ورزشی شود. پایین‌بودن سطح منیزیم بدن موجب گرفتگی‌ها و آسیب‌های عضلانی می‌شود. زیرا منیزیم به ریلکس شدن و ترمیم عضلات بعد از ورزش کمک می‌کند. مطالعه‌ای دریافت مصرف مکمل منیزیم باعث بهترشدن عملکرد شناگرها در رقابت‌ها و مسابقات می‌شود.
به‌طورکلی منیزیم یک حامی بیولوژیکی مهم برای عملکرد عضلات و مصرف اکسیژن و انرژی طی ورزش است.
در پایان
منیزیم این ماده مغذی نه‌چندان معروف دارای عملکردهای گوناگونی در بدن است که همه آنها اهمیت ویژه‌ای دارند. اسفناج و دیگر سبزی‌های برگی، مغزها، حبوبات و غلات کامل منابعی از منیزیم غذایی هستند.
مواد غذایی منیزیم‌دار را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود کنید تا بدنتان عملکرد خوبی داشته باشد و احساس تندرستی و سلامتی کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.