تبیان، دستیار زندگی

۵ خوردنی برای مبارزه با آلودگی هوا

در روزهایی که هوا آلوده است، این غذاها را بیشتر بخورید

این روزها هوای شهرهای بزرگ و صنعتی بسیار آلوده است و به سطح خطرناکی رسیده است. کارشناسان توصیه می‌کنند این روزها هیچ فعالیت ورزشی شدیدی انجام ندهید، حتی در داخل. در مورد تغذیه نیز توصیه‌هایی برایتان داریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیر زردچوبه
این روزها حتی افرادی که هیچ مشکل تنفسی ندارند هم ممکن است نیاز به اورژانس پیدا کنند. یکی از روش‌های مقابله با آلودگی هوا که در اختیار شماست، تغذیه است تا بتوانید تا حدودی اثرات این هوای آلوده بر سلامتی خود را کاهش دهید. ریه‌ها اولین سیستمی هستند که تحت‌تأثیر دود و آلودگی هوا قرار می‌گیرند و مهم‌ترین ویتامین برای مبارزه با عوارض ریوی و تنفسی ویتامین C است. غذاهایی مثل اسفناج، آووکادو، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ سبز از بهترین منابع ویتامین C محسوب می‌شوند.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی شناخته شده‌ای است و این اثر را می‌توان به کورکومین موجود در آن ربط داد. کورکومین به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات سمی آلاینده‌ها کمک می‌کند.
زردچوبه را با شیر گرم ترکیب کرده و هر شب بنوشید تا سرفه‌ها و تحریک ریه ناشی از آلودگی هوا را کاهش بدهید.

بذرکتان

بذرکتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و فیتواستروژن‌هاست. اسیدهای چرب امگا ۳ محافظ سیستم قلب و عروق‌اند و اثرات آلودگی هوا بر این سیستم را کاهش می‌دهند. فیتواستروژن‌ها نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند علائم آسم و دیگر واکنش‌های آلرژیک در ریه‌ها را کمتر کنند. شما می‌توانید هر روز در اسموتی‌ها و سالادهای خود بذرکتان مصرف کنید یا آن را برشته کرده به‌عنوان میان‌وعده‌ای سالم بخورید. گردو، تخم‌مرغ، ماهی و سویا نیز اسیدهای چرب امگا ۳ دارند.

اسفناج

اسفناج حاوی بتاکاروتن، زآگزانتین، لوتئین و کلروفیل است که همگی برای سیستم ایمنی بدن مفیدند. رنگ سبز اسفناج ناشی از کلروفیل آن است که یک آنتی‌اکسیدان قوی با خواص ضدسرطانی است. یافته‌ها نشان می‌دهند کلروفیل خواص ضدسرطانی قوی خصوصاً برای ریه‌ها دارد. ضمناً اسفناج غنی از منیزیم است که به سیستم ایمنی در مبارزه با اثرات دود کمک می‌کند. علاوه بر این، منیزیم به گردش هوا در ریه‌ها نیز کمک می‌کند.

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی شناخته شده‌ای است و این اثر را می‌توان به کورکومین موجود در آن ربط داد. کورکومین به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات سمی آلاینده‌ها کمک می‌کند


بروکلی

بسیاری از کارشناسان و متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند بروکلی را در رژیم غذایی روزانه خود جا دهید تا با اثرات مخرب آلودگی هوا مقابله کنید. بروکلی حاوی سولفورافان است که یک ترکیب ضدسرطانی می‌باشد. این ترکیب کمک می‌کند میزان زیادی از یک عامل سرطان‌زا به نام بنزن از طریق مدفوع از بدن خارج شود. ضمناً مقادیر زیاد ویتامین C موجود در بروکلی به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. ۱۰۰ گرم بروکلی دارای ۸۹ میلی‌گرم ویتامین C است که این مقدار بیشتر از بسیاری از مرکبات می‌باشد. بروکلی سرشار از بتاکاروتن و بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌هاست.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و لیکوپن است و همهٔ این آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش التهاب راه‌های هوایی کمک می‌کنند و احتمال آسم و دیگر مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهند. این باور وجود دارد که لیکوپن یکی از ترکیبات مسئول در حفظ سلامتی است. ضمناً این آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را متعادل می‌کند و از بدن در برابر بیماری‌های تنفسی محافظت می‌نماید. بتاکاروتن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند پیرشدن ریه‌ها را به تأخیر بیندازد. افراد بزرگسالی که روزانه بیش از دو عدد گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند، افت عملکرد ریه‌های خود را به تأخیر می‌اندازند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.