تبیان، دستیار زندگی

سلسله جنایات سیستماتیک علیه خبرنگاران در غزه

خبرنگاران در نوک پیکان حملات رژیم صهیونیستی

طبق آمار اتحادیه اصحاب رسانه در فلسطین از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون ۶۷ خبرنگار به شهادت رسیده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهادت ، خبرنگاران ، حملات رژیم صهیونیستی ، اصحاب رسانه در فلسطین ، نوار غزه ، 
در حملات شدید رژیم صهیونیستی بعد از 1992 مرگبارترین تلفات برای خبرنگاران بوده است و کمیته حفاظت از خبرنگاران هم گفته که جنگ تلفات شدیدی از خبرنگاران را داشته است.

از «عصام عبدالله» فیلمبردار مقیم بیروت تا «محمد نبیل الزق»، خبرنگار شبکه القدس، «فرح عمر»، خبرنگار المیادین و «ربیع المعماری»، فیلمبردار شبکه الیمیادین، «مصطفی الصواف»، «بلال جاد الله»، «آلاء الحسنات»، «آیات خضوره»، «سعید الطویل»، «ابراهیم محمد لافی» و «محمد جرغون»، «محمد ابوحطب» و... به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی خبرنگاران و خانواده‌هایشان را در خانه‌هایشان در خان یونس هدف قرار می‌دادند و آنان را ترور کردند تا بتوانند جریانات پوشش خبری که درباره جنایات رژیم اشغالگر بود را متوقف کنند.

هدف قرار دادن خبرنگاران به صورت مستقیم

اما رژیم اسراییل با قساوت تمام می‌گوید که حماس عمدا در نزدیکی خبرنگاران قرار می‌گیرند تا مورد حملات نباشند و آنها قصد ندارند مردم و خبرنگاران را مورد حمله قرار دهند. در حالی‌که از آغاز درگیری‌ها رژیم اسراییل بیمارستان‌ها، مدارس، اردوگاه‌های آوارگان و حتی مناطقی که گفته بود بمباران نمی‌کند را مورد هدف قرار داده است.

این امر وجود دارد که روزنامه‌نگاران فلسطینی بار سنگینی از خطر و احساسات را تحمل می‌کنند، «رامی مسعود» روزنامه‌نگار فلسطینی هم درباره فشار کاریش می‌گوید که دو هفته است که خانواده خود را ندیده و تنها می‌داند که آنها در بیمارستان القدس در غزه پناه گرفتند.

بسیاری از خبرنگارانی که مورد حمله قرار گرفتند مجروح و آسیب جدی دیدند که در اتاق مراقبت‌های ویژه در مجتمع پزشکی بستری شدند.

خاموش کردن صدای حقیقت توسط رژیم اشغالگر

به گزارش «MADA» خانه‌های «رامی الشرفی» مدیر رادیو زمان و «باسیل خیرالدین» پخش کننده القدس را بمباران کرد و در ادامه گزارش آمده که دفاتر رسانه‌ای از جمله مقر روزنامه الایام در برج فلسطین، بنیاد فاضل شانعا، آژانس شهاب و رادیو اف ام غزه نیز هدف قرار گرفتند.

سلسله جنایات سیستماتیک علیه خبرنگاران در جریان جنگ در نوار غزه نشان می‌دهد که خبرنگاران هدف اصلی رژیم اسراییل است و این رژیم غاصب تلاش می‌کند تا صدای حقیقت اشغالگری و کشتارهای مداوم آن‌ها در غزه را که افشا می‌کنند را خاموش سازد.

چند دهه اجرای الگوی مرگبار توسط اسراییل اشغالگر

عکس‌العمل سازمان‌های آزادی مطبوعات درباره به رگبار بستن خبرنگاران در غزه این بوده که خبرنگارانی که گزارش‌های انتقادی از غزه را به جهان مخابره می‌کنند، نباید مورد هدف قرار گیرند.

رژیم اسراییل در حملاتش خبرنگاران زیادی را مورد حمله قرار داده، شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره از خبرنگارانی است که با اصابت گلوله رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.