تبیان، دستیار زندگی

درصد زیادی از مردم نگران اطلاعات نادرست آنلاین هستند

بسیاری از مردم با گروه‌های سنی و تحصیلات متفاوت، پیشینه‌های اجتماعی و ترجیحات سیاسی مختلف درجهان نگران اطلاعات نادرست منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رسانه‌های اجتماعی، اطلاعات نادرست آنلاین  ، رسانه‌های سنتی  ، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ، پلتفرم‌ها،
به گزارش گاردین، بر اساس یک نظرسنجی جهانی، بیش از 85 درصد از مردم در مورد تأثیر اطلاعات نادرست و آنلاین نگران هستند و 87 درصد معتقدند که این اطلاعات نادرست در حال حاضر به سیاست کشورشان آسیب رسانده است.

آدری آزولای، مدیر کل نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، می‌گوید که اطلاعات نادرست و سخنان نفرت پراکنی آنلاین که توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تسریع و تقویت می‌شود خطرات عمده‌ای برای انسجام اجتماعی و صلح کشورها به همراه دارد.

آزولای درخواست ارائه یک «طرح حکومتی» برای دولت‌ها، تنظیم‌کننده‌ها و پلتفرم‌ها را دارد و می‌گوید: «برای محافظت از دسترسی به اطلاعات و در عین حال رعایت اصول آزادی بیان و حقوق بشر، نیاز فوری به مقررات است».

این سازمان می‌گوید که با تهیه یک نظرسنجی در 16 کشور که قرار است در سال آینده انتخابات ملی داشته باشند (با مجموع 2.5 میلیارد رای دهنده)، نشان می‌دهد که نیاز به مقررات چقدر مبرم و حیاتی است.

رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی اطلاعات در سطح جهان هستند

نظرسنجی شرکت Ipsos (یک شرکت تحقیقات جهانی بازار و متخصص در نظرسنجی) از 8000 نفر در کشورهایی از جمله اتریش، کرواسی، ایالات متحده، الجزایر، مکزیک، غنا و هند نشان داده که 56 درصد از کاربران اینترنت اخبار خود را عمدتاً از رسانه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند.


رسانه‌های اجتماعی
* شاخص توسعه انسانی (HDI) که مخفف عبارت Human Development Index است، شاخصی برای اندازه‌گیری چند معیار مختلف در مورد کشورها بوده و آن‌ها را از نظر مواردی مانند سطح بهداشت، دسترسی به آموزش، تعادل میان کار و زندگی و… بررسی می‌کند.

مدیر کل نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد درخواست ارائه یک «طرح حکومتی» برای دولت‌ها، تنظیم‌کننده‌ها و پلتفرم‌ها را دارد و می‌گوید: «برای محافظت از دسترسی به اطلاعات و در عین حال رعایت اصول آزادی بیان و حقوق بشر، نیاز فوری به مقررات است».



اعتماد به رسانه‌های اجتماعی کمتر از رسانه‌های سنتی است

بنا به نتایج نظرسنجی منبع اصلی اخبار تقریباً در هر کشوری رسانه‌های اجتماعی بودند، علی‌رغم اینکه اعتماد به اطلاعاتی که ارائه می‌کردند بسیار کمتر از رسانه‌های سنتی بود.

در تمام 16 کشور، 68 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که رسانه‌های اجتماعی جایی است که اخبار جعلی بیشتر از برنامه‌های دیگر گسترش یافته و این باور «در همه کشورها، گروه‌های سنی، پیشینه‌های اجتماعی و ترجیحات سیاسی بسیار رایج است».
 
رسانه‌های اجتماعی، اطلاعات نادرست آنلاین  ، رسانه‌های سنتی  ، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ، پلتفرم‌ها،
اطلاعات نادرست عمدتاً به عنوان یک تهدید ملموس تلقی می‌شود و 85 درصد گفته‌اند که نگران تأثیر آن هستند. 87 درصد گفته‌اند که اطلاعات نادرست قبلاً تأثیر زیادی بر زندگی سیاسی ملی داشته و همچنین در انتخابات 2024 نقش خواهد داشت.

از میان شرکت کنندگان در نظرسنجی، 89 درصد خواستار مداخله دولت و یک طرح نظارتی بودند و 91 درصد انتظار داشتند که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در زمانی که دموکراسی مستقیماً در جریان است، هوشیارتر باشند.

 

متیو گالارد از ایپسوس می‌گوید: مردم در هر کشور و رده اجتماعی، روستایی یا شهری، سن و تحصیلات متفاوت بسیار نگران اطلاعات نادرست هستند.

گیلرمه کانلاد سوزا گودوی، رئیس بخش آزادی بیان یونسکو، می‌گوید که بیش از 50 کشور در حال حاضر خواستار تنظیم رسانه‌های اجتماعی هستند و برنامه‌هایی را داده‌اند، اما اغلب مطابق با هنجارهای بین المللی آزادی بیان و حقوق بشر نیستند.

یونسکو می‌گوید که حداقل یکی از پلتفرم‌های اصلی به سازمان ملل گفته است که یک چارچوب حاکمیت جهانی منسجم را به گسترش سیستم‌های ملی و منطقه‌ای ترجیح می‌دهد. یونسکو تاکید می‌کند که رگولاتورهای عمومی مستقل و دارای منابع خوب باید در همه جا ایجاد شوند و باید به عنوان بخشی از یک شبکه گسترده با یکدیگر همکاری کنند تا از سوء استفاده سازمان‌های دیجیتال و تفاوت‌های نظارتی و ملی جلوگیری شود.

پلتفرم‌ها باید محتوا را به‌طور مؤثر و در همه مناطق و در همه زبان‌ها تعدیل کنند و با توجه به الگوریتم‌هایی که دارند، پاسخگو و شفاف باشند. یونسکو همچنین می‌گوید که تنظیم‌کننده‌ها و پلتفرم‌ها همچنین باید اقدامات قوی‌تری از جمله ارزیابی ریسک، پرچم‌گذاری محتوا و شفافیت بیشتری در مورد تبلیغات سیاسی در طول انتخابات و بحران‌هایی مانند درگیری‌های مسلحانه و بلایا انجام دهند.

https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2023/11/unesco_ipsos_survey.pdf
https://www.theguardian.com/technology/2023/nov/07/85-of-people-worry-about-online-disinformation-global-survey-finds
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387339