تبیان، دستیار زندگی

چگونه سندرم افتادگی شانه را اصلاح کنیم؟

آشنایی با سندرم شانه افتاده

سندرم شانه افتاده ممکن است حاصل مشکلات روحی و روانی مثل ضعف اعتمادبه‌نفس یا افسردگی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افتادگی شانه
سندرم شانه افتاده یک مشکل وضعیتی بدن است که خیلی‌ها دچارش هستند. اما این مسئله فقط بر بالاتنه و شانه‌ها اثر نمی‌گذارد، بلکه عارضه‌ای است که می‌تواند منجر به مشکلاتی در دیگر قسمت‌های بدن نیز بشود و حتی گاهی با هیجانات و اعتمادبه‌نفس مرتبط می‌باشد.

سندرم شانه افتاده چیست؟

سندرم شانه افتاده یک ناهنجاری وضعیتی است که در آن شانه‌ها به سمت جلو متمایل شده و سر را به جلو می‌کشند. افرادی که این مشکل را دارند در وضعیتی هستند که به نظر می‌رسد همیشه در حال نگاه‌کردن به زمین هستند.
سندرم شانه افتاده فقط مربوط به شانه‌ها نیست و در واقع به‌تدریج کمر را نیز قوز می‌کند که به آن کیفوز یا گوژپشتی می‌گویند. سندرم شانه افتاده بر گردن و سینه نیز اثر می‌گذارد.
شاید آشکار به نظر برسد؛ اما صاف نگه‌داشتن پشت و شانه‌ها فقط مربوط به سلامت فیزیکی نیست، بلکه بازتابی از میزان اعتمادبه‌نفس فرد است.
بسیاری از خانم‌هایی که از سینه‌های خود خجالت می‌کشند در تلاش برای پنهان‌کردن آنها ناخودآگاه کم‌کم در وضعیت شانه افتاده قرار می‌گیرند و می‌مانند و بیشتر اوقات خودشان نسبت به این مسئله آگاه نیستند. ممکن است مسائل دیگری نیز وجود داشته باشد که می‌تواند باعث شود یک نفر وضعیتی قوزکرده داشته باشد، مثلاً افسردگی.
متأسفانه وضعیت قوز کرده بسیار شایع است و تا حدودی به دلیل استفاده زیاد از کامپیوتر و ابزارهای الکترونیکی می‌باشد. توجه مداومی که ما به گوشی‌های موبایل خود داریم می‌تواند باعث قوز شدن پشت و افتادگی شانه‌ها شود.

اثرات سندرم شانه افتاده

حفظ وضعیت متمایل به جلو برای مدت‌های طولانی منجر به کمردرد و گردن درد می‌شود. همچنین می‌تواند باعث شود کوتاه‌قدتر به نظر برسید و حتی شکمتان بزرگ‌تر از اندازه واقعی‌اش دیده شود. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که وقتی یک نفر صاف می‌ایستد، جذاب‌تر و با اعتمادبه‌نفس بیشتر دیده می‌شود.
ضمناً ماندن در وضعیت شانه‌های افتاده، انعطاف‌پذیری بدنی‌تان را کاهش می‌دهد. در واقع چنین وضعیتی، حرکات مفاصل و تعادلتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. سندرم شانه افتاده می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و تنفسی هم بشود.
ازاین‌رو شما باید سعی کنید این وضعیت نادرست بدنی را اصلاح کنید؛ هم در زمان استراحت و هم در زمان فعالیت. خیلی مهم است که سعی کنید صاف راه بروید و سرتان را بالا نگه دارید. شما باید همیشه حین کار با کامپیوتر و... نسبت به وضعیت بدنی خود آگاه باشید و آن را درست حفظ کنید.

توصیه‌هایی برای اصلاح افتادگی شانه‌ها

تمرینات کششی زیادی برای اصلاح افتادگی شانه‌ها وجود دارد:

. چرخش شانه‌ها به سمت بیرون
هدف این است که شانه‌ها را عقب ببرید و آنها را در وضعیت درستی نگه دارید. برای این کار، شانه‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه عقب نگه دارید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید و در صورت امکان چند بار در روز انجام بدهید.

. چرخش کتف
با عقب کشیدن سینه و شانه‌ها، کتف خود را به عقب بکشید. این تمرین شبیه حرکت قبلی است با این تفاوت که باید کتف‌ها را تا جایی که ممکن است به هم نزدیک کنید. این وضعیت را ۳۰ تا ۴۰ ثانیه نگه دارید و پنج بار دیگر تکرار نمایید. این تمرین، درد پشتتان را نیز تسکین می‌دهد.

سندرم شانه افتاده فقط مربوط به شانه‌ها نیست و در واقع به‌تدریج کمر را نیز قوز می‌کند که به آن کیفوز یا گوژپشتی می‌گویند. سندرم شانه افتاده بر گردن و سینه نیز اثر می‌گذارد


. کشش قفسه سینه
راه‌های گوناگونی برای کشش قفسه سینه وجود دارد. یکی از آنها این است که مقابل یک چارچوب در بایستید، دست‌ها را دو طرف چارچوب بگذارید و با بازوهای خود یک T درست کنید. با حمایت دست‌های خود، خود را به سمت جلو بیندازید. شما باید احساس کنید که عضلات سینه‌تان کشیده می‌شوند. ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس پنج بار تکرار کنید.

. کشش پشت
یکی از راه‌ها برای کشش پشت این است که به پشت دراز بکشید و یک زانو را به داخل سینه بکشید. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس همین کار را با پای دیگر انجام دهید. یک راه دیگر هم این که به پشت دراز بکشید و یک بازو را به سمت بالا و پای مخالف را هم‌زمان بکشید. هر دو تمرین برای کشش پشت عالی هستند.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم افتادگی شانه‌ها ممکن است ناشی از کم‌بودن اعتمادبه‌نفس باشد. به همین دلیل این عارضه در افراد خجالتی یا افسرده نسبتاً شایع است. در این موارد، صاف ایستادن و انجام تمرینات کششی کافی نیست و باید علت اصلی درمان شود.
اگر سندرم شانه افتاده دارید باید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. لازم است بدانید افتادگی شانه‌ها می‌تواند منجر به دیگر مشکلات فیزیکی نیز بشود. یادتان باشد برای اصلاح وضعیت بدنی هیچ‌وقت دیر نیست.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.