تبیان، دستیار زندگی

بیمارستان های غزه در چه وضعیتی هستند؟

در نیمه شب چهارشنبه 15 نوامبر ارتش رژیم اسرائیل به بهانه پیدا کردن نیروهای نظامی حماس به بیمارستان شفا یورش برد. ادعایی که تا این لحظه مدرکی برای آن پیدا نشده و با این حال نیروهای اسراییلی همچنان به تجاوزات خود به این بیمارستان ادامه می‌دهند، این خبر را بی‌بی‌سی اعلام کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
غزه، بی بی سی، رژیم صهیونیستی
در نیمه شب چهارشنبه 15 نوامبر ارتش رژیم اسرائیل به بهانه پیدا کردن نیروهای نظامی حماس به بیمارستان شفا یورش برد. ادعایی که تا این لحظه مدرکی برای آن پیدا نشده و با این حال نیروهای اسراییلی همچنان به تجاوزات خود به این بیمارستان ادامه می‌دهند، این خبر را بی‌بی‌سی اعلام کرده است.

 

تشکیلات بهداشتی غزه تا روز سه‌‌شنبه  (۱۴ نوامبر) اعلام کرده بود که هنوز ۲۳۰۰ نفر داخل بیمارستان هستند که ۶۵۰ نفر از آنها بیماران و ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر هم کادر درمانی و پزشکی بیمارستان‌اند و در کنار آنها ۱۵۰۰ غیر نظامی هم در داخل بیمارستان پناه گرفته‌اند. مدیر اورژانس این بیمارستان گفته ما 5 روز است که در محاصره‌ایم و خودمان همدیگر را می‌شناسیم. حتی یک غیر نظامی در بین ما نیست.

 

به خاطر قطع برق بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان شفا، همه ۳۹ نوزاد بستری در این بخش به اتاق جراحی قلب منتقل شده‌اند. دکتر ابوسعاده پیش‌بینی کرد نوزادان بیشتری به خاطر فقدان امکانات درمانی جانشان را از دست بدهند.

 

مدیر بیمارستان الشفا نیز اعلام کرده اشغالگران تنها لوله انتقال آب بیمارستان را منفجر کرده‌اند و یک قطره آب هم در بیمارستان باقی نمانده است، او می‌گوید: «60 پیکر در بخش اورژانس وجود دارد که حتی نمی‌توانیم دفنشان کنیم. پزشکان حتی قادر به حرکت داخل بیمارستان هم نیستند. تمام خدمات بهداشتی متوقف شده و جراحات بیماران در حال عفونت است.» با همه این اوصاف پزشکان اعلام کرده‌اند که تا آخرین لحظه کنار مجروحین می‌مانند.

 

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل پیشتر به بی‌بی‌سی گفته بود که «همه چیز در بیمارستان در حال کار است» و ادعای کمبود برق را «حماس سر زبان‌ها انداخت». صبح چهارشنبه ۱۵ نوامبر یک شاهد عینی به گزارشگر بی‌بی‌سی گفت: تانک‌ها و صدها سرباز وارد محوطه بیمارستان شفا شده‌اند. یک مقام بهداشتی درغزه هم به الجزیره گفته بود که رژیم اسراییل از قبل هشدار حمله به بیمارستان را صادر کرده است.

 

مدیر بیمارستان شفا هم خبر داده که بیماران به علت قطع برق و از کار افتادن تجهیزات پزشکی در حال مرگ هستند. وضعیت در بیمارستان شفا که بزرگترین بیمارستان در نوار غزه است به سرعت رو به وخامت گذاشته،پیش‌تر مقام‌های این بیمارستان هم از دفن دسته جمعی حدود ۲۰۰ نفر در محوطه بیمارستان خبر داده بودند.

 

رشدی ابوالعوف، خبرنگار بی‌بی‌سی، به نقل از یکی از منابعش می‌گوید طی ۴۸ ساعت گذشته اجازه کمک و یا اجازه ورود یا خروج از بیمارستان شفا به هیچ فردی داده نشده است.این منبع که یکی از معدود خبرنگاران باقی مانده در بیمارستان است، می‌گوید که چهار نفر دیروز تلاش کردند بیمارستان شفا را ترک کنند اما از «ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفتند» و حدود دو ساعت در حال خونریزی روی زمین بودند.

 

این خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید:«من با خضر که یک روزنامه نگار بستری در داخل بیمارستان شفاست صحبت کردم. او به من گفت سربازان ارتش اسرائیل از طریق بلندگو از همه مردان ۱۶ تا ۴۰ ساله خواسته‌اند ساختمان بیمارستان را ترک کنند و در حیاط بیمارستان جمع شوند.»

 

شاهدان عینی می‌گویند نیروهای اسرائیلی بیمارستان شفا را در کنترل گرفتند، نیروهای رژیم اسرائیلی اتاق به اتاق، طبقه به طبقه می‌روند و از همه، چه کارکنان و چه بیماران، بازجویی می‌کنند. منابع داخل بیمارستان شفا می‌گویند تا این لحظه ۲۰۰ فلسطینی در داخل بیمارستان بازداشت شده و ۳۰ نفر شامل چندین زن و کودک نیز هنگام تلاش برای خروج به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند.