تبیان، دستیار زندگی

چالش‌های گرفتن اینماد

راهنمای صفر تا صدی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی – شماره ۴

مجوز اینماد در ابتدا برای تنظیم‌گری و نظارت حداقلی بر اقتصاد دیجیتال طراحی شد، ولی این روزها صاحبان کسب‌وکار به عنوان یک مانع از آن یاد می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چالش‌های گرفتن اینماد ، راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی ،
در قسمت گذشته از گرفتن مجوزها برای داشتن یک سایت صحبت کردیم. در این قسمت می‌خواهیم چالش‌های پیش آمده برای گرفتن اینماد را بررسی کنیم.

اینماد نشانه‌ای وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است که به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی که فروش آنلاین دارند، داده می‌شود. این مجوز اعتباری دو ساله است که پس از احراز هویت شخص حقیقی یا حقوقی و بررسی سایت برای کسب و کارهای مجازی صادر می‌شود.

طی قوانین دو سال گذشته پرداخت‌یارها برای ادامه کار و جلوگیری از پولشویی، موظف به دریافت اینماد شده‌اند. تا پیش از این، فقط استفاده از درگاه‌های مستقیم بانکی نیاز به این مجوز داشت ولی پس از این الزام، حال درگاه‌های واسط نیز باید اینماد داشته باشند. اما این روند به آسانی نیست و صاحبان کسب‌وکار برای داشتن این مجوز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

مثلا طی ماه گذشته بیش از شش هزار درگاه پرداخت توسط شاپرک به‌دلیل نداشتن اینماد، بسته شده است. این اتفاق در واقع شبیه به پلمپ مغازه است و ضربه بزرگی به اقتصاد دیجیتال می‌زند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) اعلام کرده است که طی ماه‌های گذشته درگیر فرآیند به روزرسانی سامانه اینماد بوده و سامانه جدید اینماد در انتهای شهریور امسال پیاده‌سازی و عملیاتی شده است



از طرفی وقتی پای حرف صاحبان کسب وکار می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که آنها برای گرفتن اینماد بسیار معطل شده و علنا به در بسته می‌خورند. مثلا برخی از کاربران می‌گویند، نمی‌توانند وارد پنل خود شوند و افرادی هم که وارد می‌شوند، برخی صفحات وب اینماد را نمی‌بینند. برخی می‌گویند سیستم ارسال تیکت اینماد درست کار نمی‌کند و این یعنی سیستم پشتیبانی وجود ندارد و نمی‌توان شکایت را به جایی برد.

این روند زنجیره‌وار بهم متصل هستند و اگر مشکلات اینماد وجود داشته باشد، صدور آن کاهش یافته و در نتیجه صدور دریافت درگاه نیز کاهش می‌یابد. این یعنی کسب و کارها نمی‌توانند کار خود را شروع کنند و یا اگر تاریخ مجوز اینماد سایتی منقضی شده باشد، نمی‌تواند آن را تمدید کند و همین مسدودی درگاه ضربه بسیار بزرگی به اعتماد مشتریان و آن کسب و کار می‌زند.

در این بین این مجوز مخالفان خود را هم دارد و از آنجا که الزام آن برای از بین رفتن کلاهبرداری است، مخالفان معتقدند که راه‌های زیادی برای دور زدن آن وجود دارد و راه برای کار خلاف کردن، مسدود نمی‌شود.

در اثبات این حرف سایت‌های شرطبندی و پیش‌بینی را مثال می‌زنند و می‌گویند اگر اینماد می‌توانست کلاهبرداری را کاهش دهد، شاهد درآمدزایی این سایت‌ها نبودیم و اینماد علنا برای افرادی که قانونی پیش می‌روند به جای کسب اعتماد به یک مانع تبدیل شده است.

از تتا اصرار از مردم انکار

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) اعلام کرده است که طی ماه‌های گذشته درگیر فرآیند به روزرسانی سامانه اینماد بوده و سامانه جدید اینماد در انتهای شهریور امسال پیاده‌سازی و عملیاتی شده است. این مرکز اعلام کرده که اطلاعات 180 هزار کسب و کار اینترنتی «با موفقیت» انتقال یافته و هم‌اکنون، سامانه همانند گذشته در حال ارائه خدمات به متقاضیان است.

ادامه دارد...