تبیان، دستیار زندگی

ارتباط ویتامین D با سرطان سینه

ما همیشه می‌توانیم کمی از نور خورشید استفاده کنیم و ویتامین D بسازیم. اما خورشید تنها منبع ویتامین D نیست و غذاهای زیادی وجود دارند که سرشار از ویتامین D هستند. پس این همه حرف و بحث پیرامون ویتامین D چیست؟ و آیا ارتباطی بین سرطان سینه و ویتامین D وجود دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارتباط ویتامین d با سرطان سینه
ویتامین D یک کوفاکتور مهم در بسیاری از فرایندهای بدن است؛ اما بیشتر افراد به‌اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند. ویتامین D تنها یکی از چندین ویتامینی است که باید هر روز مصرف کنیم. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، پشتیبان عملکرد سیستم عصبی است، به سلامت استخوان کمک می‌کند و تنظیم‌کننده سطح کلسیم و فسفر بدن است.
اما متأسفانه کمبود ویتامین D در تمام دنیا بسیار رایج است و تحقیقات نشان می‌دهد پایین‌بودن سطح ویتامین D در بدن موجب طیفی از مشکلات سلامتی می‌شود:
. اختلال خواب
. دیابت
. فشارخون بالا
. ضعف عضله
. زمین افتادن
. ام اس
. پوکی‌استخوان

آیا ویتامین D به پیشگیری از سرطان سینه کمک می‌کند؟

مطالعاتی که در این مورد انجام شده‌اند مغایرت‌هایی با هم دارند. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۰، آنهایی که دارای بالاترین میزان ویتامین D در خون خود بودند، ریسک ابتلای آنها به سرطان سینه ۴۵ درصد کمتر از کسانی بود که پایین‌ترین سطح ویتامین D را داشتند. چند مطالعهٔ مشابه دیگر نیز همین نتایج را نشان داد.

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شد نشان داد داشتن سطح پایینی از ویتامین D ممکن است ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و داشتن سطح بالاتری از این ریزمغذی با نتیجه درمانی بهتر برای افرادی که سرطان سینه دارند مرتبط است

اما یک مرور جامع دیگر در سال ۲۰۲۲ که روی ۸۴ مطالعه انجام شد نشان داد مصرف ویتامین D از جهت پیشگیری از سرطان بی‌اثر است یا اثر اندکی دارد. بررسی مشابه دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داده بود هیچ شاهد و مدرک خاصی مبنی بر این که ویتامین D می‌تواند نقش پیشگیری‌کننده در مقابل سرطان داشته باشد وجود ندارد.
در این زمان ما هیچ اطلاعات قوی برای تأیید این مسئله که مصرف ویتامین D می‌تواند از سرطان سینه پیشگیری کند در دست نداریم. اما اگر شما سرطان سینه دارید و تحت درمان‌های آنتی استروژن هستید، طبق یافته‌ها نرمال بودن سطح ویتامین D بدن می‌تواند در بلندمدت کمک‌کننده باشد.
مطالعه‌ای نشان داد بالاتر بودن سطح ویتامین D در زنانی که تشخیص داده شده سرطان سینه دارند می‌تواند به احتمال بقای بیشتر کمک نماید.
لازم به یادآوری است که هر چند به نظر می‌رسد این مطالعات همگی به این نتیجه رسیده‌اند که سطح ویتامین D دارای اثر مستقیم بر احتمال سرطان سینه است، اما در این میان یک ارتباط علت و معلولی وجود ندارد. برای تعیین سازوکار مستقیم و ارتباطی که بین ویتامین D و سرطان سینه وجود دارد، لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.
تحقیقات در این زمینه همچنان در حال انجام است و سنجش سطح ویتامین D گاهی می‌تواند سخت باشد. تعیین اینکه چقدر در معرض تابش نور خورشید هستید یا چقدر از طریق غذاهایی که می‌خورید ویتامین D می‌گیرید کار راحتی نیست و اغلب زیاد هم نیست.
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از سرطان سینه انجام دهید، غربالگری منظم با ماموگرافی است. هر چند ماموگرافی از سرطان سینه پیشگیری نمی‌کند اما می‌تواند با تشخیص سرطان در مرحله اول، زندگی شما را نجات بدهد.


از کجا بدانید سطح ویتامین D بدنتان پایین است؟

اگر به‌اندازه کافی ویتامین D دریافت نکنید، هیچ علامت آشکار و فوری وجود ندارد که آگاهتان کند. اما اگر در منطقه‌ای سرد و اغلب محروم از نور خورشید زندگی می‌کنید بیشتر احتمال دارد دچار کمبود ویتامین D باشید. ضمناً اگر شاخص توده بدنی شما بالا باشد در معرض کمبود ویتامین D هستید. یا اگر پوستی تیره‌تر دارید احتمال دارد به کمبود ویتامین D دچار باشید (ملانین زیاد در پوست، اشعه‌های فرابنفش B را مهار می‌کند).

باتوجه‌به فاکتورهای زیادی که در سطح ویتامین D بدن دخالت دارند، از کجا می‌توانید مطمئن باشید سطح ویتامین D بدنتان چقدر است؟
. اگر تشخیص داده شد دچار سرطان سینه هستید یا کمبود ویتامین D دارید، در مورد شروع مصرف مکمل این ویتامین با پزشکتان مشورت کنید. مکمل‌های ویتامین D برای همه افراد بی‌ضررند اما اگر سابقه سنگ کلیه دارید باید ابتدا از پزشکتان سؤال کنید.
. بعد از شروع مصرف مکمل ویتامین D شش ماه صبر کرده و سعی کنید از طریق نور خورشید و تغذیه ویتامین D بگیرید.
. از پزشک خود بخواهید با آزمایش خون، سطح ویتامین D بدنتان را چک کند.
. سعی کنید همیشه سطح ویتامین D خون خود را در رنج نرمال نگه دارید.

برای پیشگیری از سرطان سینه به چه میزان ویتامین D نیاز دارید؟

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شد نشان داد داشتن سطح پایینی از ویتامین D ممکن است ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و داشتن سطح بالاتری از این ریزمغذی با نتیجه درمانی بهتر برای افرادی که سرطان سینه دارند مرتبط است.
اما تاکنون هیچ مطالعهٔ انسانی در مورد این ارتباط انجام نشده است و هنوز نمی‌دانیم آیا مصرف مکمل ویتامین D راهی مناسب برای پیشگیری از سرطان سینه است؟
اگر تشخیص داده شد دچار سرطان سینه هستید، داشتن سطح نرمالی از ویتامین D می‌تواند کمک‌کننده باشد، خصوصاً اگر تحت درمان‌های آنتی استروژن هستید. به طور کل خوب است همیشه سطح ویتامین D بدنتان نرمال باشد؛ چون به سلامت و حفظ تراکم استخوان‌هایتان نیز کمک می‌کند.

چگونه ویتامین D بیشتری دریافت کنید؟

ویتامین D با دیگر ریزمغذی‌ها متفاوت است. بدن شما وقتی پوستتان در معرض تابش فرابنفش B از خورشید قرار می‌گیرد این ویتامین را می‌سازد. اما اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زیاد نور خورشید ندارید، یا اگر به دنبال راه‌هایی برای افزایش دریافت ویتامین D هستید می‌توانید این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید:
. سالمون
. محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D مثل ماست و شیر و غلات صبحانه
. مکمل‌های ویتامین D
یادآوری می‌کنیم اگر قصد دارید مکمل ویتامین D مصرف کنید، همیشه بهتر است در مورد دوز مناسب مصرفی‌تان از پزشکتان سؤال کنید. ضمناً پزشک شما باید تأیید کند که مصرف مکمل ویتامین D با هیچ یک از داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخلی ندارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.