تبیان، دستیار زندگی

تهدید بزرگ بعدی غزه: وبا، بیماری‌های عفونی در میان محاصره رژیم اسرائیل

رنج غزه برای یک لیوان آب!

رژیم صهیونیستی بعد از اقدام غیرانسانی و قطع کردن آب و برق و اینترنت، بحران جدیدی برای مردم غزه به وجود آورده است. سازمان‌های بشردوستانه هشدار می‌دهند که اگر همچنان اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه داده نشود، بیماری‌های مرگبار ناشی از آب در نوار محاصره شده بیشتر می‌شود.مردان و کودکان با ظرف‌هایی به دست، تا رفح در جنوب نوار غزه می‌روند که مخزن‌هایشان را از آب پر کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غزه ، وبا ، بیماری‌های عفونی ، محاصره فلسطین ،  رژیم اسرائیل ، آوارگان مردم غزه ،

دو دوتا چهارتای مخزن آب

چهار فرزند «وسیم مشتحه» تقریباً دو هفته است که از مدرسه عقب افتاده‌اند، آن‌ها به جای یادگیری ریاضیات یا جغرافیا، نحوه جیره‌بندی آب را یاد می‌گیرند. او که از شهر خان یونس در جنوب غزه صحبت می کرد به وبسایت خبرگزاری الجزیره گفت: «هر روز برای هر کدام یک بطری آب پر می‌کنم و به آنها می‌گویم آن را مدیریت کنند.»

سرپناهی برای آوارگان مردم غزه

رژیم اسرائیل بعد از اعلام محاصره کامل منطقه تحت محاصره فلسطین در پی حمله حماس، خط لوله آب خود به غزه را به همراه مواد سوخت و برق که نیروگاه‌های آب و فاضلاب را تامین می کند، قطع کرد. در پی این اقدام آژانس‌های آکسفام و سازمان ملل متحد هشدار دادند اگر کمک‌های بشردوستانه فوری نرسد، باعث فروپاشی سرویس‌های آب و فاضلاب و بروز حملات وبا و سایر بیماری‌های عفونی مرگبار می‌شود.

«مشتها» به عنوان یک مامور آب و فاضلاب، نشانه های یک فاجعه بهداشت عمومی نزدیک در اطراف خود می بیند. او گفت: «مردم در خیابان‌ها، مغازه‌ها، مساجد، ماشین‌هایشان یا در خیابان‌ها می‌خوابند. خانواده او در کنار حدود 100 نفر زندگی می کنند که در یک آپارتمان 200 متری جمع شده‌اند و برای همین اسکان، خود را جزو افراد خوش شانس می دانند».

رئیس بیمارستان غزه پس از کشته شدن نوزادان می گوید: «دنیای آزاد، کجایی؟» بعد از اینکه اسرائیل دستور تخلیه 1.1 میلیون فلسطینی در بخش شمالی غزه را صادر کرد، مشتحه همسر و فرزندان 8 تا 15 ساله خود را به خانه عمه خود در خان یونس برد، جایی که ساکنان در بحبوحه بمباران هوایی بی امان اسرائیل درهای خود را به روی خانواده و دوستان خود باز کردند.

رنج برای یک لیوان آب!

بیشتر 65 ایستگاه پمپاژ فاضلاب غزه و هر پنج تأسیسات تصفیه فاضلاب غزه مجبور به توقف عملیات شده‌اند. به گفته آکسفام، فاضلاب تصفیه نشده در حال حاضر به دریا رها می شود در حالی که زباله‌های جامد نیز در برخی از خیابان‌ها در کنار اجساد در انتظار دفن هستند.کارخانه‌های آب شیرین‌کن متوقف شده‌اند و شهرداری‌ها به دلیل کمبود برق قادر به پمپاژ آب به مناطق مسکونی نیستند. برخی از مردم غزه به آب شور تنها سفره زیرزمینی غزه که آلوده به فاضلاب و آب دریا است یا به آب دریا متوسل شده‌اند. دیگران مجبور به نوشیدن از چاه‌های مزرعه می‌شوند. کودکان فلسطینی در اردوگاه آوارگان رفح در جنوب نوار غزه به دنبال مکانی برای پر کردن آب هستند.

در سال 2022، وبا در سراسر سوریه و لبنان شایع شد و حداقل 97 نفر را کشت. برنان گفت: «در حالی که طی دهه‌ها این اپیدمی در سرزمین‌های فلسطینی ثبت نشده اما می‌توان تصور کرد که این باکتری وارد شده و شرایط برای گسترش آن هم مهیا است



3 لیتر آب در روز!

سازمان ملل می گوید که در حال حاضر در غزه تنها سه لیتر آب در روز برای هر نفر موجود است که باید با آن تمام نیازهای خود از جمله نوشیدن، شستن، پخت و پز و شستشوی توالت را رفع کند. این موضوع در سبک زندگی مردم تاثیر گذاشته است. به گفته یکی از آن‌ها غذایی می‌پزیم که کمترین آب را مصرف می‌کند. ما فقط یک یا دو بار برای نماز شستشو می دهیم. ما همسایه ای داریم که چاه دارد، اما برقی برای پمپاژ آب ندارد. آنها یک ژنراتور دارند اما سوخت ندارند.» برای کسانی که سرپناهی ندارند، شرایط بسیار وخیم است. او گفت: "خانواده هایی با کودکان و نوزادان تازه متولد شده بدون سقف بالای سر خود زندگی می کنند." آنها فقط در خیابان ها می نشینند بدون محافظ، آب، غذا یا هر چیز دیگری. آنها هیچ امنیتی ندارند.»

سیاستمداران علیه بشریت

ترس از این که کم آبی و بیماری های منتقله از آب منجر به یک فاجعه انسانی در بحبوحه حملات هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن 4137 فلسطینی شده است، افزایش یافته است. سازمان‌های بشردوستانه بارها درخواست کرده‌اند که کمک‌های ذخیره شده در گذرگاه رفح، تنها مسیر کمک‌ها برای ورود به نوار غزه در تنها مرز مشترک آن با مصر، ارسال شود. اما انگار قدرتمندان جهان مسئله بشریت را به بازی گرفته‌اند و گوششان به این حرفها بدهکار نیست؛ مثلا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه پس از سفر به اسرائیل گفت با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای اجازه دادن به ارسال کمک‌ها در روزهای آینده به توافق رسیده است؛ اما رژیم اسرائیل تاکید کرده است که تمام کامیون‌ها باید بررسی شوند و هیچ کمکی نباید به جنگجویان حماس برسد. بایدن همچنین گفت که مصر موافقت کرده است که کاروان اولیه 20 کامیون همراه با کمک را از طریق گذرگاه مرزی رفح به غزه بدهد.

انبار دارو و آب، پشت دیوارهای بسته

هفته گذشته دو بار شایعاتی مبنی بر توافقی منتشر شد که حاکی از بازگشایی قریب الوقوع گذرگاه بود که اتفاق نیفتاد.متیو تراسکات، رئیس سیاست بشردوستانه در آکسفام، گفت در حالی که آب و دارو در چند کیلومتری مرز انباشته شده‌اند، بیماری ها ممکن است زیاد شود،.او با احساس ناامیدی گفت: " وبا تنها یکی از بسیاری از بیماری‌های منتقل شده از طریق آب است که می‌تواند گسترش یابد - اگر بتوانیم کمک بگیریم، می توان از بسیاری از این بیماری ها جلوگیری کرد." اما شما نمی‌توانید عملیات‌های بشردوستانه را در جایی که هنوز بمب‌ها در حال سقوط بر سر مردم و خانه‌هایشان هستند، انجام دهید.»

"وبا" در کمین است

در حالی که جنگ ادامه دارد، مردم از فاجعه دیگری مثل انفجار بیمارستان عرب الاهلی چشم‌شان ترسیده است. ریچارد برنان، مدیر اورژانس منطقه ای سازمان جهانی بهداشت، به الجزیره گفت: «ما از حملات به مراقبت‌های بهداشتی بسیار نگران هستیم.»

به گفته آژانس بهداشت سازمان ملل متحد، چهار بیمارستان از 34 بیمارستان دیگر فعال نیستند، چرا که سایر بیمارستان‌ها پر از بیماران مجروح و خانواده‌های نیازمند به سرپناه هستند. برنان گفت: «شرایط برای گسترش تعدادی از بیماری‌های اسهالی و پوستی فراهم است.»

در سال 2022، وبا در سراسر سوریه و لبنان شایع شد و حداقل 97 نفر را کشت. برنان گفت:«در حالی که طی دهه‌ها این اپیدمی در سرزمین‌های فلسطینی ثبت نشده اما می‌توان تصور کرد که این باکتری وارد شده و شرایط برای گسترش آن هم مهیا است.» نماینده سازمان جهانی بهداشت دریافت کمک را حیاتی دانست و گفت:« توپ در زمین رهبران سیاسی است که باید نیازهای بشردوستانه را در اولویت قرار دهند. ما آماده‌ایم که برویم، اما باید بدون مانع، امن و محافظت‌شده به ما کمک کنند تا به داد افراد نیازمند برسیم.»