تبیان، دستیار زندگی
می توانید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشید و اهمیت ندهید.پس کلیک نکنید. می توانید صرف کنجکاوی کلیک کنید تا از قضیه مطلع شوید .نهایتا می توانید به این نیت کلیک کنید تا ببینید اگر کسی مشکلی دارد و کمکی از دستتان بر می آید انجام دهید .انتخاب با خودتان.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نفر ناراحت است


می توانید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشید و اهمیت ندهید.پس کلیک نکنید. می توانید صرف کنجکاوی کلیک کنید تا از قضیه مطلع شوید .نهایتا می توانید به این نیت کلیک کنید تا ببینید اگر کسی مشکلی دارد و کمکی از دستتان بر می آید انجام دهید .انتخاب با خودتان.

کمک به دیگران

چرا روی این عنوان کلیک کردید و خواستید این مطلب را بخوانید؟ اگر از روی کنجکاوی بوده که هیچ . اما اگر نسبت به ناراحتی دیگران حساس هستید، به انسانیت خودتان تبریک بگویید. حتی اگر کمکی از دستتان برنیاید این نتیجه را دارد که به شما ثابت کند شما هنوز یک انسان حساس و با احساسات انسانی هستید شما هنوز نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت نشده اید.

"یک نفر ناراحت است" عنوان این مقاله قرار گرفته تا میزان حساسیت خوانندگان را به مسئله ناراحتی دیگران بسنجد.حساسیت نسبت به ناراحتی دیگران عاملی است که اگر در جامعه ای باشد، به رشد و اصلاح آن جامعه امید زیادی هست. اما زمانی که در جامعه ای شنیدن اخبار دردناک و ناراحت کننده، یک سرگرمی شد و مثل هزاران سرگرمی دیگر به فروش رسید، دیگر باید فاتحه آن جامعه را خواند. چنین جامعه ای جای زندگی انسانی و رشد فرزندان سالم نیست.

خودتان را بیازمایید

اگر در حال عبور از محلی، کودکی را ببینید که والدینش را گم کرده است چه می کنید؟ بدون اینکه توجهتان جلب شود عبور می کنید؟ به امید اینکه دیگران به او رسیدگی خواهند کرد از کنارش می گذرید؟  خودتان پیگیر می شوید تا والدینش را پیدا کنید یا او را به پلیس بسپارید؟

اگر از کنار کودک رد شدید و به او اهمیت ندادید لحظه ای با خودتان فکر کنید اگر این کودک حتی به احتمال خیلی ضعیف در دام یک تبهکار روانی بیفتد ... شما و همه کسانی که با بی توجهی از کنارش عبور کردید مسئول این فاجعه هستید.

کسی که نسبت به ناراحتی و وضعیت دیگران هیچ حساسیتی نداشته باشد، عواطف انسانی اش کشته شده است.

"جمله به ما ربطی ندارد" یا " بگذار دیگران این کار را انجام دهند" بیشترین آسیبها را به انسانیت و فرهنگ مردم زده است.

به ما ربط دارد ولی ربطش بعدا معلوم خواهد شد

گاهی دیگرانی در اطراف ما دیده می شوند که با اندکی کمک و رسیدگی، از یک عمر بدبختی و سیه روزی نجات پیدا می کنند اما تنها کاری که اطرافیانشان می کنند این است که ماجرای بدبختی آنها را برای همدیگر تعریف می کنند.

به هر اندازه که خودمان را درگیر حل مشکلات دیگران کنیم از مشکلات خودمان کاسته خواهد شد. مثل اینکه گشایش مشکلات انسانها به هم بستگی دارد. هر کس خودش را از کمک به دیگران راحت کند گرفتار مشکلات خودش می شود

گاهی می شنویم زنی از همسر معتادش جدا شده است اما نه درامدی دارد که فرزندانش را با خودش ببرد و نه کس و کاری که او و فرزندانش را با هم بپذیرد. همین بچه ها که مجبورند بدون حضور مادر در کنار پدری که معتاد به مواد توهم زاست شب و روز در اضطراب و بدبختی سپری کنند، فردا تبهکارانی می شوند که فرزندان پاستوریزه ما را نیز به اعتیاد می کشانند.

در حالیکه اگر نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می کردیم و به موقع به داد هم می رسیدیم این همه تاوان پس نمی دادیم.

از همین جاست که گاهی می بینیم در خانواده های مرفه و ثروتمند بعضا بیش از خانواده های فقیر ، فرزندان تبهکار و منحرف بار می آیند. این خانواده ها حق کسانی را که با اندک کمکی از یک عمر بدبختی نجات پیدا می کردند را، ادا نکرده اند. اگر نسبت به آینده همسر و فرزندانتان حساسیت دارید، طوری رفتار کنید که روزگار شما را بیمه کند.

یک قانون طبیعی

به هر اندازه که خودمان را درگیر حل مشکلات دیگران کنیم از مشکلات خودمان کاسته خواهد شد. مثل اینکه گشایش مشکلات انسانها به هم بستگی دارد.

کمک به دیگران

هر کس خودش را از کمک به دیگران راحت کند گرفتار مشکلات خودش می شود . گویا این یک قانون طبیعی روزگار است. ممکن است کسانی که به دیگران کمک می کنند خودشان هم مشکلاتی داشته باشند اما به اندازه افرادی که از کمک دریغ می کنند تحت تاثیر مشکلات قرار نمی گیرند. گویا مشکلات زندگی در نظر اینها هیچ است. به هر حال از هر طرف که به این قضیه نگاه کنی نتیجه یکی است. بنابراین بی تفاوت بودن نسبت به دردهای اجتماعی هیچ گاه برای بی تفاوتها ، راحت بودن و نجات یافتن از درد سر ها را به ارمغان نیاورده است. بلکه آنها را بدون اینکه بفهمند از کجا بلا بر سرشان نازل  می شود ، گرفتار تر کرده است و همان دردهایی که در درمانش کمک نکردند را به جان خودشان انداخته است.

 

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.