تبیان، دستیار زندگی

گزارش قرآن دربارۀ امواجی که در اعماق تاریک دریا شکل می‌گیرد

اعجاز قرآن دربارۀ امواج عمیق دریا

انسان‌ها بدون امکانات پیشرفته فقط می‌توانند تا عمق 40 متری دریا فرو روند. در جاهایی که آب دریا بسیار زلال است یعنی تا عمق 200 متری، تنها 1درصد نور وجود دارد. قرآن کریم در 1400 سال پیش که بشر به تجهیزات پیشرفتۀ غواصی نبود از تاریکی عمق دریا و امواج درون آب‌ها سخن گفته است که نشان‌گر اعجاز و حقانیت این کتاب آسمانی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعجاز قرآن دربارۀ امواج عمیق دریا
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ۚ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَكَدْ یَرَاهَا ۗ وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ

«یا همچون ظلماتی در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانده، و بر فراز آن موج دیگری، و بر فراز آن ابری تاریک است؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری، آن گونه که هر گاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند! و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده، نوری برای او نیست!» (نور:40)

 این آیه به تاریکی موجود در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها اشاره می‌کند که اگر کسی در آنجا دستش را دراز کند نمی‌تواند آن را ببیند.

این تاریکی حدودا در عمق 200 متر و پایین‎تر است. در این عمق تقریباً هیچ نوری وجود ندارد (شکل 1 را ببینید). زیر عمق 1000 متری اصلاً نور وجود ندارد. [1]
اعجاز قرآن دربارۀ امواج عمیق دریا
انسان بدون کمک زیردریایی یا تجهیزات مخصوص فقط تا عمق چهل متری می‌تواند غواصی کند و بدون تجهیزات، در قسمت تاریک اقیانوس‎ها مثل عمق 200 متری نمی‌تواند زنده بماند.

عبارت: «أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ» بیان‌گر شکل‌گیری موج‌هایی در اعماق دریا و اقیانوس‎هاست که توسط موج‌های بالاتر پوشانده شده‌اند.

 واضح است که موج‌های دستۀ دوم، همان موج‌های سطح آب‌اند که برای ما قابل مشاهده‌اند چون آیه می‌فرماید: بر فراز موج‌های دوم، ابرها قرار گرفت. اما موج‌های اول چطور؟

دانشمندان اخیراً کشف کرده‌اند که امواج داخلی «در فصل مشترک دو سطح آب با چگالی‌های مختلف رخ می‌دهند.»[2] (شکل 2 را ببینید)

اعجاز قرآن دربارۀ امواج عمیق دریا

شکل 2: امواج داخلی در حدفاصل بین دو لایه آب با چگالی‌های مختلف که یکی متراکم است (پایین‎تر) و دیگری چگالی کمتری دارد. (اقیانوس‎شناسی، گروس، ص 204.)

امواج داخلی آب‎‎های سطوح عمیق دریاها و اقیانوس‌ها را می‌پوشانند زیرا آب‌ها در سطوح عمیق‌تر، تراکم بیشتری نسبت به آب‎های سطوح بالاتر دارند.  امواج داخلی مانند امواج سطحی عمل می‎کنند و می‎توانند مثل امواج سطحی بشکنند . این امواج توسط چشم انسان قابل مشاهده نیست اما می‎توان آنها را با مطالعه تغییرات دما یا شوری در یک مکان مشخص تشخیص داد. [3]

پی‌نوشت‌ها و منابع:
[1] اقیانوس‎ها، سالمند و پرنتا، ص 27.
[2] اقیانوس‎شناسی، گروس، ص 205.
[3] اقیانوس‎شناسی، گروس، ص 205.