تبیان، دستیار زندگی

پیشگویى‌هاى قرآن درباره بنی‌اسراییل

در قرآن کریم در آیات سوره اسراء به سه عملکرد بنی‌اسراییل صراحتا اشاره شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشگویى‌هاى قرآن درباره بنی‌اسراییل

1- فساد:

به استناد «لَتُفْسِدُنَّ فِی اْلأَرْضِ مَرَّتَینِ»(اسراء،۴)؛ ما در تورات به بنی‌اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می‌کنید. خداوند به دو فساد بنی‌اسراییل اشاره کرده که فساد، شامل انواع فسادهاى جانى، فرهنگى، اقتصادى، نظامى و سیاسى مى‌شود. چون فساد مطلق آمده است.(تفسیر نور)

۲ـ سرکشی بزرگ و برتری‌جویی:

به استناد «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًا کَبیرًا»(اسراء،۴)؛ و در برابر طاعت خداوند، به سرکشی و طغیان بسیار بزرگ و نسبت به مردم به برتری‌جویی و ستمی بزرگ دچار می‌شوید. بنی‌اسراییل خود را قوم برتر می‌داند و به این دلیل بدنبال تسلط بر تمام دنیا هستند و برای رسیدن به این هدف، ظلم و ستم بسیار دارند.

۳ـ اشغال بیت‌المقدس و پیرامون آن:

بنی‌اسرائیل‌به بیت‌المقدس و پیرامون آن وارد شده «وَلِیدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّهٍ»(اسراء،۷۷) و بندگان نیرومند خود را می‌فرستیم که بنی‌اسرائیل را خانه به خانه تعقیب ‌‌کنند. (اسراء،5 )

نابودی مستکبران سرکش، سنت‌ قطعی خداوند است. بعد از وقوع فساد اول بنی‌اسراییل، خدا هم کسانی را که برتر از آنانند را بر آنها مسلط می‌کند‌. خداوند مجوز قدرتمند شدن برای سرکوبی فتنه و ظالمان و سلب امنیت آنها، حتی از راه گشت خانه‌به‌خانه را داده، که خوارشان خواهد کرد و آنقدر از ایشان بكشد و اسیر كند تا آنكه غرور و‌ طغیانشان فروكش نماید.(برگرفته‌از‌تفسیر نور)