تبیان، دستیار زندگی

گزارش از فیلم‌های بیوگرافی در سینمای جهان و ایران

جذابیت «اوپنهایمر» به خاطر بیوگرافی بودنش است؟

این روز‌ها «اوپنهایمر» در صدر پرفروش‌ترین خبرهای سینما است؛ خبری که خیلی‌ها انتظارش را داشتند اما باز هم با این خبر شگفت‌زده شدند. این خبر نقل تمام محافل و گفت‌وگوهای دوستانه میان سینمادوستان هم شده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم‌های بیوگرافی ، سینمای جهان و ایران ،
دیدید وارد بحث که می‌شوید به یکباره باید سر از همه‌چی درآورید؟ صحبت کردن درباره یک فیلم هم این‌گونه است انقدر از جزییات صحبت می‌شود که در آخر می‌توانید علاقه‌مند به آن ژانر شوید و تا چند روز فیلم‌ها و سریال‌هایی را ببینید که در سبک همان فیلم است.

داشتیم درباره اوپنهایمر صحبت می‌کردیم که بحث به ژانر فیلم کشیده شد این فیلم در سبک بیوگرافی است که اوپنهایمر فیزیکدان مشهور به دنبال راهی بود که جهان را در قالب واژگان توصیف شود، او به خاطر پیشتازی در توسعه نخستین بمب اتم شاید بدنام باشد، اما زندگی‌اش خارج از آزمایشگاه بسیار هیجان‌انگیز بود.

شیوه فیلم بیوگرافی

در این همهمه که هر کسی از فیلم‌ها و سبک‌های مختلف می‌گفت یکی هم در آن میان گفت تنها تجربه نزدیک من به فیلم بیوگرافی با توجه به این تعریف‌هایی که دارید فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر بود که هنگام تماشایش در سینما اصلا متوجه نشدم که این فیلم می‌تواند «فیلم بیوگرافی» باشد تصورم این بود که در دسته فیلم‌های جنگ و دفاع مقدس قرار می‌گیرد اما خب با توجه به این تعاریف در حیطه بیوگرافی هم قرار می‌گیرد.

اما بحثی که مطرح شد این بود که سبک بیوگرافی در فیلم به چه شیوه‌ای است؟ در این فیلم‌ها زندگینامه شخص حقیقی روایت می‌شود که روزشمار یا سالشمار آن به طور دقیق باید رعایت شود و نکته مهم فیلم همین‌جا است، باید از نام مکان و افراد واقعی استفاده شود تا فیلم برای مخاطب باورپذیر تر باشد.

با نگاه کردن به سینمای هالیوود می‌بینیم که فیلم‌های بیوگرافی همچون فیلم‌های اقتباسی در صدر پرمخاطب‌ها قرار دارند و می‌توان گفت جذاب‌ترین و مهیج‌ترین آثار به حساب می‌آیند حتی در جشنواره‌های بین‌الملی بسیار مورد توجه قرار دارند.

این نوع فیلم‌ها چکیده از زندگی اشخاص را در مدت زمان دو ساعت روایت می‌کند و این خاصیت هنر هفتم است که برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد


ساخته‌های سینمای ایران در سبک بیوگرافی  

اما بی‌انصافی است بگوییم که سینمای ایران در این حوزه آثاری خلق نکرده است «موقعیت مهدی» تازه‌ترین فیلمی بود که درباره زندگی مهدی باکری بود، این فیلم سه پرده از زندگی، مجاهدت و شهادت شهید باکری است.

فیلم «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی نمونه دیگری از فیلم‌های بیوگرافی است که این اثر روایتی از زندگی کشتی‌گیر و قهرمان غلامرضا تختی را از کودکی تا بزرگسالی به تصویر می‌کشد. فیلم «غلامرضا تختی» به صورت سیاه و سفید، به تمام مقاطع زندگی تختی پرداخته و تلاش کرده برخی سوالات بی‌جواب زندگی این اسطوره را جواب دهد.

«ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، از روزهای کودکی متوسلیان شروع می‌شود، اتفاقات منحصر به فردی که در زندگی و جنگ از سر گذرانده را به تصویر می‌کشد و با ناپدید شدن او به پایان می‌رسد. این فیلم هم نمونه موفقی در حوزه فیلم‌های بیوگرافی است.

نمونه‌های فیلم‌های خارجی «بیوگرافی»

رفقای خوب، فیلم پای چپ من، استیو جابز و... از نمونه فیلم‌هایی بیوگرافی هستند که طرفداران زیادی دارد. برخی از این فیلم‌هل به دلیل هیجان‌انگیزتر شدن روند داستان فیلم ممکن آمیخته با اتفاقات متفاوتی شدند که بدون اینکه به داستان واقعی و کلیت آن لطمه‌ای وارد شود به مهیج‌تر شدن فیلم کمک هم کرده است.

دلیل اهمیت ساخت این نوع فیلم‌ها

خیلی‌ها می‌گویند که ساخت این فیلم چه تاثیری برای سینما دارد، از اهمیت این فیلم‌ها این است که بیشتر مخاطبان و تماشاچیان می‌توانند با تماشای چنین سینمایی با افراد مهم و مشهور تاریخ آشنا شوند و اینکه در گذشته چه وقایع مهمی اتفاق افتاده است. این نوع فیلم‌ها چکیده از زندگی اشخاص را در مدت زمان دو ساعت روایت می‌کند و این خاصیت هنر هفتم است که برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.