تبیان، دستیار زندگی

نگهبان شب می‌تواند نماینده مناسبی برای سینمای ایران در اسکار باشد!!

«نگهبان شب» در راه اسکار

با اعلام کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، فیلم سینمایی «نگهبان شب» از میان سه نامزد نهایی، به اتفاق آراء به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار سال 2024 انتخاب شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مخاطبان سینما  ، اسکار ، انتخاب فیلم ، فرهنگ جهان،
 سرانجام ۲۸ شهریورماه کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران تصمیم نهایی خود را به آکادمی اسکار ۲۰۲۴،  اعلام کرد و فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی راهی اسکار شد. اشخاص کمیته متشکل از منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، علیرضا حسینی، احمد مرادپور، محمد داوودی، اکبر نبوی، پرویز شیخ‌طادی، بهروز شعیبی و رائد فریدزاده هستند.

البته به غیر از فیلم میرکریمی، ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس و شهرک اثر علی حضرتی هم در میان فیلم‌های انتخابی بود که در نهایت فیلم «نگهبان شب» به اسکار معرفی شد.

حکایت نگهبان شب

همه مخاطبان سینما می‌دانند که میرکریمی در سینما سبک خودش را دارد انگار همه در یک سادگی خاصی هستی خود را سپری می‌کنند «نگهبان شب» هم از این سبک میرکریمی مستثنا نیست روایت این فیلم اینگونه است که «رسول» برای کار از شهرستان به تهران آمده، با مهندس بهنام آشنا شده و برای نگهبانی از ساختمان‌های نیمه‌کاره استخدام می‌شود. ساختمان نیمه‌کاره و متروک است و فقط در روزهای محدودی برای راضی نگه‌داشتن سرمایه‌گذاران و جلب اعتماد بانک برای اعطای وام، فعالیت می‌کند رسول در واقع وارد ماجرایی شده که همه‌چیز تغییر می‌کند.

چرا نگهبان شب نماینده‌ای برتر برای اسکار

شاید سوال اصلی و مهم از انتخاب نگهبان شب برای نماینده سینمای ایران در اسکار این باشد که چرا این فیلم سخنگوی کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار با توجه به بررسی چند فیلم در نهایت فیلمی انتخاب می‌شود که رنگ و بوی ایران بودن دارد که نمادی از فرهنگ ایران را در جهان طنین انداز کند.

4 بار منتخب برای اسکار

اولین فیلمی که از میرکریمی راهی اسکار شد فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» بود که خاطره این فیلم از ذهن هیچ سینمابینی پاک نمی‌شود، سال‌های بعدش «یه حبه قند» و «امروز» از دیگر فیلم‌های میرکریمی برای نماینده شدن در اسکار بود.  

بخشی به نام غیرانگلیسی‌زبانان در اسکار

هر چقدر از ارزش و اعتبار اسکار بگوییم دیگر کار بیهوده‌ای است زیرا آوازه آن به گوش همه رسیده و از آن اطلاع دارند، از دوره بیست و نهم بود که بخش بهترین فیلم بین‌الملل یا همان غیرانگلیسی‌زبانان به اسکار اضافه شد و با قانون هر کشور یک فیلم کشورهایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، هند و ایران و... هم توانستند با توجه به محدودیت‌ها در این جشنواره معتبر حضور پررنگ و قابل توجه‌ای داشته باشند.

تنها نهاد مورد تایید آکادمی طبق روال باید فیلم مورد نظر را ارسال کنند که معمولا نهاد ملی سینما در آن کشور باید انجام دهد از سال 73 این فعالیت بر عهده بنیاد سینمایی فارابی بود که به عنوان نهاد ملی سینمای ایران قرار گرفته است.

بعد از انقلاب سال 73 بود که با شکل‌گیری کمیته‌ای ۹ نفره، فیلم سینمایی «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نخستین فیلم ایرانی برای حضور در آکادمی اسکار معرفی شد.

انتخاب فیلم براساس فرهنگ متنوع در جهان

بسیاری از کارشناسان و هیات انتخاب در اسکار می‌گویند که براساس قوانین اسکار، فیلمی که براساس مفاهیم و مضامینی که شامل همه فرهنگ‌ها و افکار می‌شود در کنار معیارهای فنی و هنری باید انتخاب شود و مورد بررسی قرار بگیرد.