تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده شارژرهای اپل

اپل ادعا می‌کند که با حذف شارژر و هدفون از جعبه گوشی‌های آیفون، حجم این جعبه‌ها کوچک‌تر شده و در هر پالت می‌توان 70 درصد گوشی بیشتری جا داد. این کار در نهایت باعث کم شدن تعداد پالت‌ها شده و میزان سوخت مصرفی برای حمل و نقل آن‌ها را کاهش می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اپل با بهانه‌های جذابی مثل حفاظت از محیط زیست یا بهتر کردن زمین، فعالیت‌های خود مانند حذف شارژر و هدفون از جعبه موبایل را توجیه می‌کند.

 

شهریور سال 99 بود که اپل ‌واچ سری شش هنگام معرفی، درون جعبه‌اش شارژر نداشت و زمزمه‌ها حاکی از آن بود که از این پس تمامی محصولات اپل درون جعبه‌شان شارژر نخواهند داشت و آنها به صورت مجزا به فروش می‌رسند. همین اتفاق هم افتاد و آیفون 12 بدون وجود آداپتور به بازار رسید.

مدیریت پسماند یا مدیریت هزینه؟!

این شرکت یکی از دلایل عمده حذف شارژر از جعبه را، توجه به مسائل محیط زیست و مدیریت پسماند می‌داند و اعلام کرده که این تصمیم از جانب آن‌ها به منظور کاهش آلودگی محیطی و استفاده بهینه از منابع است.

در طول سال‌های اخیر، عمده تولیدکنندگان تلفن همراه، از جمله اپل، متوجه شدند که بسیاری از مشتریان در حال حاضر دارای شارژرهای دیگری هستند و عدم ارائه شارژر جدید به هر کاربر، می‌تواند منجر به کاهش تولید پسماندهای الکترونیکی شود. این تصمیم باعث می‌شود که کاربران نیازی به هر بار دریافت یک شارژر جدید نداشته باشند و این امر به طور کلی به مدیریت پسماند و استفاده بهینه از منابع کمک می‌کند.

منابع طبیعی، انرژی و مواد مورد استفاده در تولید شارژرها با توجه به تعداد زیاد تلفن همراه‌های در دسترس در جهان می‌توانند تأثیر زیادی بر محیط زیست داشته باشند. بنابراین، این تصمیم اپل می‌تواند تحولی مثبت در صنعت تلفن همراه و مدیریت پسماند در نظر گرفته شده باشد.

همین اتفاق در سالیان گذشته برای درگاه هندزفری نیز افتاد و اپل با معرفی آیفون 7، جک هدفون را از گوشی‌های خود حذف کرد. آنجا نیز اپل اعلام کرد که این کار باعث کاهش انتشار کربن شده و از استخراج و استفاده از مواد گران‌بها جلوگیری می‌کند.

به این صورت ابتدا هندزفری و سپس شارژر از جعبه حذف شدند و این کمپانی کوچکتر و سبک‌تر شدن جعبه را حرکت به سمت دوستی با محیط زیست عنوان کرد.

محیط زیست فدای سود

اما اگر کمی دقیق شویم به نکات دیگری نیز می‌رسیم که پرده از این سناریو بر می‌دارد. مثلا در آن زمان که آیفون 12 به بازار آمد، شارژر آن نیز به مبلع 19 دلار به صورت جداگانه فروخته می‌شد. همچنین اپل سیستم جدید مگ‌سیف را معرفی کرد که این سیستم نیز به صورت جداگانه و به قیمت 39 دلار به فروش می‌رسید. در واقع درون جعبه فقط یک کابل لایتینگ بود که تنها شارژری که این کابل با آن کار می‌کرد، شارژر آیفون 11 پرو و پرومکس بود. پس اگر فقط این دو مدل گوشی را داشتید، نیازی به هزینه 19 دلاری نبود و در غیر این صورت باید آن را می‌خریدید. همچنین باتری‌های سری آیفون 12 قابلیت پشتیبانی سرعت شارژ 20 واتی داشتند و اگر شما با کابل و شارژرهای قدیمی یا حتی شارژر 18 واتی آیفون 11 پرو و پرومکس آن را شارژ می‌کردید، باز هم به سرعت 20 واتی نمی‌رسید. پس دوباره مجبور بودید تا 19 دلار پرداخت کنید.

همین دو نکته به راحتی ادعای اپل مبنی بر کمک به محیط زیست را رد می‌کند و فقط میتوان به این فرضیه رسید که این شرکت هدفش جا انداختن محصولات و تکنولوژی‌اش بین مردم و رسیدن به فروش و سود حداکثری است.

یعنی نباید سوق دادن کاربران به خرید ایرپاد و مگ‌سیف را نادیده گرفت.

درگاه اختصاصی چی می‌گه؟

کارشناسان معتقدند که اگر اپل می‌خواهد کمکی به محیط زیست کند، بهتر است درگاه اختصاصی لاینتینگ را با USB-C جایگزین کند. استفاده از یک کابل یکسان برای تمام گوشی‌ها نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند بلکه می‌تواند کاربر پسند نیز باشد.

برای درک موضوع زمانی را در نظر بگیرید که فقط با یک کابل می‌توانید گوشی ویندوزی، آیفون، تبلت، لپ‌تاپ و حتی دیگر وسایل الکترونیکی را شارژ کنید. در این شرایط بسیاری از افراد دیگر شارژر جدید را نمی‌خرند و علاوه بر صرفه‌جویی مالی به محیط زیست و انتشار کربن نیز کمک می‌کنند.

در سال‌های گذشته کمیسیون اروپا با اپل و دیگر شرکت‌های تولید گوشی در جدال بوده تا همگی از USB-C استفاده کنند و برای خودشان درگاه اختصاصی نداشته باشند. پس از این جریان اپل دست از لجبازی برداشت و در سری 15 که هفته گذشته از آن رونمایی شد، با درگاه لایتینگ خداحافظی کرد.

اما....

اپل دوباره ثابت کرد که به غیر از پول به چیز دیگری اهمیت نمی‌‎دهد. می‎‌پرسید چرا؟ باید بدانید که اپل گواهی MFi (ساخته‌شده برای آیفون) را برای لوازم جانبی دارای USB-C نیز ارائه خواهد کرد. یعنی با اینکه درگاه را تغییر داده، ولی با هر کابلی دوباره نمی‌توانید شارژ کنید. کابل‌های بدون گواهی MFi سرعت شارژ محدودی خواهند داشت و نهایت ظرفیت شارژ ممکن را در‌اختیار آیفون نخواهند گذاشت. پس کاربران اگر از قبل شارژر سازگار در خانه نداشته باشند، باید شارژری جدید بخرند.

یعنی باید مراقب نحوه شارژ آیفون 15 خود باشید. استفاده از شارژرهای USB-C با کیفیت پایین می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند و این به این دلیل است که برخی از کانکتورهای USB-C محافظی برای افزایش و نوسانات برق ندارند. پس یا از اپل بخرید و یا هرچیزی که پیش آمد گردن خودتان.

در نهایت می‌توانیم اینگونه بگوییم که در هر شرایطی اپل یک محدودیت برای کاربران ایجاد می‌کند تا مجبور شوند محصولات بیشتری از این کمپانی بخرند.