تبیان، دستیار زندگی

اگر مدفوعتان را نگه دارید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

بلاهایی که نگه‌داشتن مدفوع سر بدن می‌آورد

هر موقعیتی که در آن باشید، عجیب نیست که گاهی مجبورید طاقت بیاورید و دیرتر به دستشویی بروید. اما کارشناسان توصیه می‌کنند زیاد نگه‌داشتن مدفوع می‌تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد و در مواردی شدید حتی به مرگ منجر شود!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکم‌درد در کودکان
گاهی وقتی احساس می‌کنید به دستشویی نیاز دارید نمی‌توانید فوراً در همان لحظه خود را به دستشویی برسانید؛ شاید در ترافیک مانده‌اید، وسط یک جلسه مهم هستید یا سر میز شام! هر موقعیتی که در آن باشید، عجیب نیست که گاهی مجبورید طاقت بیاورید و دیرتر به دستشویی بروید. اما کارشناسان توصیه می‌کنند زیاد نگه‌داشتن مدفوع می‌تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد و در مواردی شدید حتی به مرگ منجر شود!
هر کسی عادت‌های دفع خاص خودش را دارد؛ اما دفع سه بار در روز و حتی سه بار در هفته طبیعی تلقی می‌شود.

یبوست

وقتی مدفوع خود را برای مدت طولانی نگه می‌دارید، آب داخل مدفوع بالاخره خشک می‌شود و آن را سفت و خشک می‌کند و بعداً به‌سختی می‌توانید آن را دفع کنید. یبوست به‌مرورزمان می‌تواند انواع و اقسام مشکلات را به وجود بیاورد، مثلاً خونریزی مقعد، بی‌اختیاری ادرار و در مواردی شدیدتر افتادگی رکتوم.
اگر دچار یبوست هستید باید فیبر رژیم غذایی‌تان را بیشتر کنید. فیبر ِ بیشتر به این معنی است که مدفوعتان حجم بیشتری می‌گیرد و راحت‌تر از روده‌هایتان عبور می‌کند. همچنین باید فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید تا روده‌هایتان تنبل نشوند و حرکت کنند. می‌توانید از ملین‌ها و کارکن‌ها و یا مکمل‌های فیبر هم استفاده کنید. اما بهترین کار این است که هر وقت احساس کردید زمان دفعتان است مقاومت نکنید و زودتر به دستشویی بروید.

عصب‌های کنترل‌کنندهٔ عملکرد مثانه و روده‌ها به هم مرتبط‌اند و کولون و مثانه نزدیک هم قرار دارند. وقتی مدفوع در کولون جمع می‌شود، می‌تواند روی مثانه فشار وارد کرده و اجازه ندهد مثانه به طور مناسب پُر و خالی شود


هموروئید

وقتی مدفوعتان سفت می‌شود و به‌سختی در طول روده‌ها حرکت می‌کند، باعث فشاری غیرضروری به رگ‌های اطراف رکتوم و مقعد می‌شود. این فشار می‌تواند ناشی از زور زدن و حتی زیاد نشستن هم باشد. وقتی این رگ‌ها ملتهب و متورم می‌شوند، هموروئید را تشکیل می‌دهند. هموروئید درد و ناراحتی و خارش زیاد و عذاب‌آوری ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند باعث خونریزی مقعد شود.
هر چند هموروئید درد و ناراحتی ایجاد می‌کند؛ اما نباید مدفوعتان را نگه دارید؛ چون این کار یبوست را بدتر می‌کند و در نتیجه درد و ناراحتی هموروئیدتان تشدید خواهد شد. اگر از توالت‌های فرنگی استفاده می‌کنید می‌توانید زیر پاهایتان چیزی قرار دهید تا پاها بالاتر قرار بگیرند و از فشار وارد بر رکتومتان کاسته شود.

فیستول

وقتی مدفوع خشک و سفت می‌شود، فشاری که موقع عبور وارد می‌کند می‌تواند باعث پارگی‌های ریزی در دیواره مقعد شود. این فیستول‌ها می‌توانند حین دفع و بعد از آن درد بسیار زیادی ایجاد کنند، مدفوع را خونی کنند و پارگی‌های واضحی در اطراف مقعد به وجود بیاورند. فیستول‌ها علاوه بر اینکه ناشی از یبوست و فشار زیاد هستند می‌توانند ناشی از اسهال نیز باشند که باعث کاهش جریان خون به سمت دیواره مقعد می‌شود.
اگر دچار فیستول مقعدی هستید لازم است حتماً یبوست خود را برطرف کنید. فیبر تغذیه‌تان را بیشتر کنید یا مکمل فیبر بخورید. می‌توانید آب و مایعات بیشتر بنوشید و از وان آب گرم استفاده کنید تا درد و ناراحتی مقعدتان تسکین پیدا کند. در موارد شدیدتر ممکن است به دارو نیاز باشد. اگر فیستول با راهکارهای خانگی بهتر نشد مراجعه به پزشک لازم است.

شکم‌درد

وقتی مدت طولانی مدفوع خود را نگه می‌دارید، باکتری‌های روده سعی می‌کنند آن را تجزیه کنند و باعث تجمع گاز در روده‌ها خواهد شد. وقتی شکمتان پُر از گاز می‌شود، تورم و نفخی دردناک ایجاد می‌کند. مطالعات نشان داده مدفوع بیشتر در روده‌ها می‌تواند تعداد باکتری‌ها را افزایش دهد که به معنی افزایش تدریجی گاز در روده بزرگ است.
درد نفخ می‌تواند شدید و آزاردهنده باشد. اگر تجمع گاز در سمت چپ روده بزرگ باشد می‌تواند چنان درد و ناراحتی ایجاد کند که فکر کنید دچار مشکل قلبی شده‌اید! درد در سمت راست روده‌ها نیز می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که علائمی مشابه درد کیسه صفرا یا حتی آپاندیس ایجاد کند. ضمناً تجمع گاز در روده‌ها ازاین‌جهت که باعث آروغ‌های مکرر می‌شود هم می‌تواند آزاردهنده باشد.

بی‌حسی رکتوم

فضای چندان زیادی داخل بدنتان وجود ندارد و هر چه مدفوع بیشتری جمع شود، دیواره‌های رکتوم بیشتر کشیده می‌شوند. این فشار و کشش می‌تواند موجب انبساط رکتوم شده و به‌مرورزمان عارضه‌ای به نام بی‌حسی مقعد ایجاد کند. این عارضه می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله اختلال مقعدی - راست‌روده‌ای شود که باعث می‌شود اجابت مزاج سخت‌تر و سخت‌تر شده و در نهایت یبوست مزمن شود.
در موارد جدی‌تر، افرادی که دچار بی‌حسی رکتوم می‌شوند یا مدام برای مدفوع کردن زور می‌زنند، دچار افتادگی رکتوم می‌شوند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، رکتوم از جای خود خارج شده و از مقعد بیرون می‌زند. افتادگی رکتوم می‌تواند منجر به خونریزی و زخم شده و شاید دیگر نتوان رکتوم را به‌جای خود برگرداند که در این صورت بافت رکتوم می‌میرد.

سنگ شدن مدفوع

اگر مدفوعتان را مدت طولانی نگه دارید مشکلی فراتر از یبوست می‌تواند ایجاد شود که عارضه‌ای دردسرساز به نام سنگ شدن مدفوع است. وقتی مدفوع سفت و خشک و اصطلاحاً سنگ می‌شود ممکن است دیگر قادر به حرکت‌دادن و دفع آن نباشید و نتوانید طی فرایندی نرمال مدفوع کنید. این عارضه اگر زودتر تشخیص داده نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به مشکلاتی مثل تب و بی‌نظمی ضربان قلب شود.
اگر دفع‌نکردن مدفوع به حدی برسد که دچار سنگ شدن مدفوع شوید، چند راه دارید. می‌توانید مسهل بخورید یا انما یا تنقیه انجام بدهید تا مدفوع راه بیفتد. اما این شیوه در موارد یبوست مزمن شاید جوابگو نباشد که در این مورد پزشک شکم را ماساژ می‌دهد تا مدفوعی که سنگ شده کمی نرم شود و حرکت کند یا در موارد شدیدتر ممکن است پزشک با واردکردن انگشت در رکتوم مدفوع سنگ شده را از جای خود حرکت دهد. اگر هیچ یک از این روش‌ها جواب ندهند بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد تا روده پاره نشود.

خطر آپاندیسیت

بله نگه‌داشتن مدفوع برای طولانی‌مدت می‌تواند باعث انسداد روده و التهاب آپاندیس شود.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد بیمارانی که دچار قانقاریا یا پارگی آپاندیس شده بودند، در کولونشان فکالیت (مدفوع سخت) وجود داشته است. مطالعهٔ دیگری نیز دریافت بیمارانی که دچار آپاندیسیت حاد شده بودند، در کولون خود فکالیت داشتند. وقتی فکالیت به آپاندیس می‌رسد، چیزی به نام آپاندیکولیت ایجاد می‌شود. گفته می‌شود آپاندیکولیت از علت‌های شناخته‌شدهٔ آپاندیسیت حاد می‌باشد و در بیشتر از ۴۰ درصد موارد دیده می‌شود.

مشکلات ادراری

عصب‌های کنترل‌کنندهٔ عملکرد مثانه و روده‌ها به هم مرتبط‌اند و کولون و مثانه نزدیک هم قرار دارند. وقتی مدفوع در کولون جمع می‌شود، می‌تواند روی مثانه فشار وارد کرده و اجازه ندهد مثانه به طور مناسب پُر و خالی شود.
ضمناً نگه‌داشتن طولانی‌مدت مدفوع می‌تواند زمینه را برای عفونت‌های ادراری فراهم کند. در مطالعه‌ای، محققان نتایج رادیولوژی کودکانی را که دچار عفونت‌های ادراری بودند بررسی کردند و معلوم شد این بچه‌ها نسبت به گروه کنترل، مدفوع بیشتری در بدن خود داشتند. جالب است بدانید نتایج مطالعه‌ای دیگر نشان داد تقریباً نیمی از بچه‌هایی که دچار عفونت کلیه بودند، یبوست هم داشتند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان کولون

دانشمندان هنوز در حال مطالعه روی این مسئله هستند که آیا ممکن است نگه‌داشتن مدفوع برای طولانی‌مدت ریسک سرطان کولون را افزایش دهد؟ مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ دریافت سرطان کلورکتال و تومورهای خوش‌خیم در میان افرادی که یبوست مزمن داشتند بیشتر از آنهایی بوده که یبوست نداشتند. ضمناً ریسک ابتلا به سرطان کولون در افرادی که یبوست داشتند نسبت به بقیه نزدیک به دوبرابر بیشتر بوده است.
از سویی دیگر مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد ریسک کوتاه‌مدت ابتلا به سرطان روده در افرادی که یبوست داشتند بیشتر بوده؛ اما این ریسک طی یک دوره یک‌ساله افت چشمگیری داشت! می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که اگر قادر به دفع نیستید شاید دلیل آن این باشد که در حال حاضر سرطان کولون دارید؛ بنابراین اگر دچار یبوستی شده‌اید که انگار با هیچ راهکاری برطرف نمی‌شود حتماً باید زودتر به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید پای یک مشکل جدی در میان نیست.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.