تبیان، دستیار زندگی

عدم آمادگی رسانه‌های اجتماعی برای مقابله با «پخش اطلاعات غلط» در انتخابات بزرگ سال 2024

پخش اطلاعات غلط در انتخابات ۲۰۲۴

وبسایت گاردین در گزارش جدید خود به موضوع عدم آمادگی رسانه‌های اجتماعی در جلوگیری از عدم پخش اطلاعات غلط در سه انتخابات سال 2024 میلادی پرداخت و نوشت: کارشناسان از شرکت‌های بزرگ فناوری می‌خواهند تا اطمینان حاصل کنند که پلتفرم‌های آن‌ها برای محافظت از دموکراسی در رای گیری 2024 آماده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : برزو صدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پخش اطلاعات غلط در انتخابات ۲۰۲۴ ، رسانه‌های اجتماعی ، شرکت‌های بزرگ فناوری، پلتفرم‌های محافظت از دموکراسی در رای گیری، عدالت فناوری ، ایمنی کاربران در طول انتخابات 2024،
کارشناسان هشدار می‌دهند که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به دلیل موانع زبانی، آماده مقابله با اطلاعات نادرست در طول انتخاباتی که قرار است در سال ۲۰۲۴ در سراسر جهان برگزار شود، نیستند. برای حل این مسئله ائتلاف جهانی برای عدالت فناوری که از جنبش رهبران جامعه مدنی و بازماندگان آسیب‌های فناوری تشکیل شده از شرکت‌های بزرگ فناوری، از جمله گوگل، تیک‌تاک، متا و ایکس (توئیتر سابق) می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که سکو‌ها برای محافظت از دموکراسی و ایمنی در طول رای‌گیری سال بعدی مجهز هستند.

در سال 2024، 2 میلیارد نفر قرار است در بیش از 50 انتخابات از جمله در ایالات متحده، هند و اتحادیه اروپا رای دهند. در ماه ژوئیه، ائتلاف از گوگل، متا، ایکس و تیک تاک خواست تا برنامه‌های عملیاتی انتخاباتی خود را برای اطمینان از حفاظت آزادی، حقوقی و ایمنی کاربران در طول انتخابات 2024 منتشر کنند. اما شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی تاکنون به این درخواست پاسخی ندادند.

این ائتلاف به دنبال جزئیات تعداد کارمندان و پیمانکاران برای هر زبان و گویش است تا از وجود تخصص کافی در زمینه ملی و منطقه‌ای برای انتشار محتوای صحیح اطمینان حاصل کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر سکوها برنامه‌های اقدام انتخاباتی قوی نداشته باشند، می‌تواند سلامت انتخابات و امنیت شهروندان را به خطر بیندازد.

کاترینا شیمیلوویچ، یکی از بنیانگذاران و رئیس بنیاد Panoptykon (یک سازمان غیردولتی لهستانی که بر فناوری نظارت نظارت می‌‌کند) گفت که شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانند برای اطمینان از تعدیل و حفاظت محتوا در زبان‌های مختلف بیشتر تلاش کنند.

از دید او این یک چالش بزرگ برای سکو‌ها است که در جهت تعدیل موثر محتوا در زمینه‌های فرهنگی مختلف تلاش کنند، چرا که هرچه زبانی از انگلیسی دورتر شود این پیچیدگی بیشتر می‌شود.

تعدیل محتوای حمایت شده برای از بین بردن خشونت سیاسی، محتوای زن‌ستیز، انواع مختلف سوء استفاده در زبان‌های مختلف کار ساده‌ای نیست... سکو‌ها باید بیشتر تلاش کنند تا به این موضوع رسیدگی کنند و سرمایه گذاری بسیار بیشتری روی افرادی که قادر به اینکار هستند انجام دهند.

شیمیلوویچ می‌گوید که سکو‌های بزرگ فناوری باید با ایمن‌سازی سیستم‌های خود به‌طور پیش‌فرض و نه فقط در دوره‌های انتخابات، اطلاعات نادرست و نفرت‌پراکنی را از بین ببرند. این اقدامات شامل روش‌هایی برای سرکوب دسترسی الگوریتمی و مشاهده اطلاعات و محتوای نادرست‌، گروه‌ها و حساب‌های نفرت پراکنی است.

برای مثال آفریقای جنوبی شاهد خشونت ناشی از بیگانه هراسی در رسانه‌های اجتماعی علیه مهاجران، پناهندگان و پناهجویان بوده است. در هند، که شاهد موج جدیدی از خشونت علیه مسلمانان بوده است، ائتلاف مدعی شد که متا قوانین خود را در مورد سخنان نفرت پراکنده توسط حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) نادیده گرفته است.

راتیک آسوکان، یکی از اعضای سازمان دیده‌بان بین‌المللی هند و از اعضای ائتلاف، گفت: «متا به دلیل کمبود ناظران محتوا و به دلیل ارتباطش با BJP، حتی به نظارت بر سکو‌های خود در هند نزدیک هم نشده است.»

BJP انگیزه‌ای برای حذف سخنان نفرت انگیز ندارد زیرا این بخشی از سیاست آن‌ها است و به موفقیت انتخاباتی آن‌ها کمک می‌کند. تنها افرادی که می‌توانیم به آن‌ها متوسل شویم، از این موضوع چشم‌پوشی می‌کنند. متا در ظاهر به زبان حقوق بشر صحبت می‌کند اما در عمل متحد جریان هندو‌های راست افراطی است و این مسئله به طرق مختلف در کشور‌های دیگر هم دیده می‌شود.