تبیان، دستیار زندگی

تأخیر در قاعدگی چه زمانی نگران‌کننده است؟

دلایل عقب افتادن پریود غیر از بارداری

عقب افتادن پریود معمولاً خانم‌ها را مضطرب می‌کند؛ اما این مسئله گاهی واقعاً طبیعی است. در این مطلب خواهیم گفت علت‌های اصلی تأخیر قاعدگی کدام‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاعدگی
وقتی پریودتان عقب می‌افتد، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که شاید باردار باشید؛ اما این فقط یکی از احتمال‌هاست.
تئوری که رواج دارد به ما می‌گوید سیکل قاعدگی یک خانم ۲۸ روزه است و این مدت زمانی است که باید بین دو پریود طی شود؛ اما بدن انسان ساعت یا ربات نیست، بنابراین خانم‌ها ممکن است دیرتر یا زودتر از این زمان پریود شوند.

عملکرد بدن ما با سیستم‌های متعددی مرتبط است که با هم و مثل یک دستگاه برنامه‌ریزی‌شده کار می‌کنند؛ بنابراین سیستم ایمنی، متابولیسم، گردش خون، سیستم هورمونی و سیستم‌های عصبی مرکزی و محیطی باید در وضعیت کاملاً درست و ایده‌آلی باشند تا یک سیکل قاعدگی دقیقاً چهار هفته طول بکشد.
اگر در موعد مشخص پریود نشوید ممکن است احساس نگرانی کنید یا حتی هیجان‌زده فکر کنید باردار هستید. بارداری، شناخته‌شده‌ترین دلیل عقب افتادن پریود است؛ اما تنها دلیل آن نیست. فاکتورهای دیگری هم می‌توانند بر زمان قاعدگی اثر بگذارند.

علت‌های اصلی تأخیر پریود

با فاکتورهایی شروع می‌کنیم که می‌توانند پریود را به تأخیر بیندازند و نگران‌کننده نیستند؛ اما به‌هرحال باید توجه کنید تا مطمئن شوید بعداً باز هم تکرار نشوند.

برخی از بیماری‌های رایج مثل التهاب مثانه، ورم لوزه‌ها و آنفلوانزا می‌توانند سیکل قاعدگی را مختل کنند، خصوصاً اگر برای درمان آنها دارو مصرف کنید


استرس و اضطراب
امروزه خانم‌ها بیشتر از هر زمان دیگری تحت‌فشار و استرس هستند (به جهت شاغل بودن و سطح اجتماعی) که بر سلامتی‌شان اثر می‌گذارد. هر چند طبیعی است که استرس، سیکل قاعدگی را تغییر بدهد؛ اما ایده‌آل نیست.
احتمالاً استرسی را تجربه کرده‌اید، مثلاً اضطراب پیش از عروسی، یک سفر مهم، امتحانات پایان ترم و... می‌توانند بر سطح هورمون‌های بدنتان اثر مستقیم بگذارند.
در این موارد، پریودتان ممکن است دو سه روزی عقب بیفتد یا وقتی استرستان برطرف شد شروع شود. معمولاً در این شرایط، تأخیر پریود نشانهٔ مشکل خاصی نیست؛ اما اگر مطمئن نیستید می‌توانید به متخصص زنان مراجعه کنید.

تغییر در وزن بدن
اگر تغییر قابل‌توجهی در وزنتان رخ دهد (کم شود یا زیاد شود) ممکن است تاریخ پریودتان تغییر کند. خوب است بدانید ادیپوسیت‌ها (سلول‌های چربی) در تولید هورمون‌ها نقش دارند و می‌توانند نظم سیکل پریودتان را به هم بریزند.
خانم‌های چاق، استروژن بیشتری نسبت به خانم‌های با وزن نرمال تولید می‌کنند و خانم‌های بسیار لاغر استروژن کمتری تولید می‌کنند. اگر مشکل شما هم این است باید روی کنترل وزنتان کار کنید تا پریودتان هم منظم شود.

شیردهی
خانم‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند، چند ماه بعد پریود می‌شوند. بدن طی بارداری دچار تغییرات و تحولات هورمونی زیادی می‌شود و طول می‌کشد تا به وضعیت عادی خود برگردد. بعضی از خانم‌ها ممکن است یک سال بعد از زایمان پریود شوند. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد برای بررسی علت به پزشکتان مراجعه نمایید.

قطع مصرف قرص ضدبارداری
اگر قرص ضدبارداری مصرف کنید، پریودهایتان منظم خواهد بود؛ اما وقتی مصرف آن را به هر دلیلی قطع می‌کنید، بدنتان مجبور می‌شود دوباره عملکرد طبیعی‌اش را از سر بگیرد؛ یعنی تخمدان‌ها باید خودشان کار کنند. به همین دلیل تخمک‌گذاری به تأخیر می‌افتد و متعاقباً پریود هم تأخیر خواهد داشت. اما اگر دو ماه گذشت و پریود نشدید به پزشک مراجعه کنید.

علت‌های تأخیر قاعدگی که باید جدی بگیرید

در برخی موارد، عقب افتادن پریود ممکن است با مشکلات جدی‌تری مرتبط باشد یا نیاز به اقدام پزشکی خاصی داشته باشد. البته دلیلی وجود ندارد که نگران شوید، بلکه باید به پزشک مراجعه کنید و پیگیر روند تشخیص و درمان باشید.

عفونت‌ها و بیماری‌ها
برخی از بیماری‌های رایج مثل التهاب مثانه، ورم لوزه‌ها و آنفلوانزا می‌توانند سیکل قاعدگی را مختل کنند، خصوصاً اگر برای درمان آنها دارو مصرف کنید.

مشکلات تیروئید
کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث اختلالات زیادی در بدن شود، از جمله عقب افتادن پریود. برای اینکه معلوم شود چه درمانی نیاز دارید باید اول چکاپ شوید. درمان‌های اختلالات تیروئید شامل دارودرمانی، مصرف یُد، یا حتی برداشتن غده تیروئید می‌شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری مرتبط با غدد درون‌ریز است که به شکل اختلالات سیکل قاعدگی و تشکیل کیست‌هایی در تخمدان ظاهر می‌شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند در موارد پیشرفته‌تر و درمان نشده به ناباروری منجر شود.
برای درمان این سندرم، پزشکان توصیه می‌کنند بیمار سبک زندگی سالمی در پیش بگیرد و در صورت داشتن اضافه‌وزن، وزن کم کند. ممکن است هورمون‌هایی نیز تجویز شود که بستگی به این دارد که بیمار قصد بارداری دارد یا نه.
اگر پریودتان چند روزی عقب افتاد لازم نیست نگران شوید؛ زیرا بدن انسان همیشه هم دقیق نیست؛ اما اگر عقب افتادن پریودتان طولانی شد ممکن است دچار مشکلاتی باشید که باید بررسی پزشکی شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.