تبیان، دستیار زندگی

جدیدترین دستگاه‌های رادیوتراپی و درمان مؤثرتر کودکان مبتلا به سرطان

تداوم جلسات رادیوتراپی برای درمان سرطان کودکان، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که حتی یک روز وقفه در انجام این دوره‌ی درمانی، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد. این مسأله، اهمیتِ توجه مستمر به رادیوتراپی و البته امکاناتِ کلینیکی برای این روشِ درمانی را نشان می‌دهد. مهم‌ترین ابزارِ این شیوه‌ی درمانی، دستگاهِ رادیوتراپی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جدیدترین دستگاه‌های رادیوتراپی و درمان مؤثرتر کودکان مبتلا به سرطان






سرطان، یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که انسان می‌تواند در زندگیِ خود داشته باشد و این تجربه در کودکی چه‌بسا سخت‌تر است؛ در روزهایی که حقِ هر کودکی در هر گوشه‌ی جهان بازی و شادی است، کودکانی هستند که برای زنده بودن، با سرطان دست‌ و ‌پنجه نرم می‌کنند. امروز به مدد تکنولوژی‌های پیشرفته، درمانِ کودکانِ مبتلا به سرطان نسبت به گذشته، سریع‌تر و با ضریبِ اطمینان بیشتری انجام می‌پذیرد.
یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های موجود در جهان برای درمان سرطان کودکان، "رادیوتراپی" است. رادیوتراپی یا پرتودرمانی، روشی‌ست که در آن، ضمنِ حفظِ بافت‌های سالم و عدمِ آسیب به آن‌ها، تنها بافت‌های سرطانی موردِ هدفِ معالجه قرار می‌گیرند. این روش همچنین می‌تواند مانع از گسترش سلول‌های سرطانی به دیگر اندام‌های بدن شود. این شیوه‌ی درمانی، در صورتی که بلافاصله پس از تشخیص سرطان در کودکان و بدونِ وقفه، انجام شود، می‌تواند شانسِ بهبودِ کودکان را به طور چشم‌گیری افزایش داده و سلامتی را به آن‌ها بازگرداند.
 

ستگاه‌های رادیوتراپی
تداوم جلسات رادیوتراپی برای درمان سرطان کودکان، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که حتی یک روز وقفه در انجام این دوره‌ی درمانی، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد. این مسأله، اهمیتِ توجه مستمر به رادیوتراپی و البته امکاناتِ کلینیکی برای این روشِ درمانی را نشان می‌دهد. مهم‌ترین ابزارِ این شیوه‌ی درمانی، دستگاهِ رادیوتراپی است.
هر مرکز پرتودرمانی دست‌کم به دو دستگاه رادیوتراپیِ یکسان نیاز دارد که بتواند هم به طور هم‌زمان، تعداد بیشتری از بیماران را تحت درمان قرار دهد و هم خرابیِ احتمالیِ یک دستگاه منجر به توقف درمان و درنتیجه به قیمت از دست رفتن جان گران‌بهای بیماران تمام نشود. مرکز پرتودرمانی بیمارستان محک نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین مجهز بودن به دو دستگاه رادیوتراپی به‌روز که به صورت همزمان فعالیت داشته باشند، برای درمانِ کودکانِ مبتلا به سرطان ضروری است.
مرکز رادیوتراپی بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، اکنون با در اختیار داشتنِ دو دستگاه رادیوتراپی، تنها مرکز فوق‌تخصصی پرتودرمانی برای کودکان مبتلا به سرطان در سراسر کشور است که سالانه بیش از 250 کودک را در بیش از 7500 جلسه‌ی رادیوتراپی، تحت درمان قرار می‌دهد. این آمار، اهمیت فراوان و موثرِ این روش درمانی را در بهبودِ کودکان مبتلا به سرطان نشان می‌دهد. اما امروز این دو دستگاه فعال در محک، با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.
دو دستگاهِ رادیوتراپی فعلی در مرکز فوق تخصصی پرتودرمانی بیمارستان محک، قدمتی 17 و11 ساله دارند که امروز، استفاده از آن‌ها مانند هر وسیله‌ی تکنولوژیکِ دیگری، با مشکلات فراوانی همراه است؛
-  قدیمی‌ شدنِ دستگاه‌ها و پایان دوره‌‌ی خدمات پس از فروش‌شان
-  عدم وجود قطعات مصرفی با توقف خط تولید آن‌ها
-  اختلال در روند درمانیِ کودکانِ مبتلا به سرطان به واسطه‌ی مشکلات روزافزون دستگاه‌های قدیمی
-  عقب ماندن از روش‌های به‌روز درمان سرطان در جهان

از سوی دیگر، پیش‌رفت‌های تکنولوژیک حوزه‌ی درمان در دستگاه‌های جدید، شانسِ درمان کودکان را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. تمام این عوامل در کنارِ هم، تهیه‌ی دو دستگاه رادیوتراپی جدید را برای مرکز پرتودرمانی بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، اجتناب نا‌پذیر کرده است. استفاده از دو دستگاهِ رادیوتراپیِ جدید در مرکز پرتودرمانی بیمارستان فوق‌تخصصی محک، می‌تواند به واسطه‌ی تکنولوژی پیشرفته و به‌روزشان، فصل جدیدی را در درمان کودکان مبتلا به سرطان آغاز کند.

 ویژگی‌های دستگاه‌های جدید رادیوتراپی:

- افزایش ضریب بهبودی در کودکان مبتلا به سرطان
- درمانِ تعدادِ بیشتری از کودکان مبتلا به سرطان
- درمان موثرتر و سریع‌تر
-   عوارض جانبیِ کمتر برای کودکان مبتلا به سرطان

اما سرطانِ مشکلاتِ اقتصادی و افزایش نرخ ارز، به جانِ روش‌های درمانیِ سرطان کودکان هم افتاده است و جان فرزندان تحتِ حمایت خیریه محک را به خطر انداخته است؛ تهیه‌ی این دو دستگاه رادیوتراپی جدید برای بیمارستان محک، حدود 150 میلیارد تومان هزینه دارد. این هزینه، همانند تمام ِ فعالیت‌های موسسه‌ی خیریه‌ی محک در بیش از 30 دهه فعالیتِ خالصانه در حمایت و درمان کودکان مبتلا به سرطان، تنها از طریق کمک‌های مردمی تأمین خواهد شد که جدیدترین پویشِ خیریه‌ی محک را نیز به خود اختصاص داده است.
اپلیکشن آسان‌پرداخت "آپ"، با پویشی جدید در تلاش است برای تأمین هزینه‌ی دو دستگاه رادیوتراپی با آخرین تکنولوژی درمانی،‌ یاری‌رسان محک باشد تا بتوانند با کمکِ شما مردمِ نیکوکار و نیک‌اندیش، زندگی را به کودکانِ مبتلا به سرطانِ بیشتری هدیه کند. تا این لحظه، بیش از 11 میلیارد از هزینه‌ی 150 میلیارد تومانیِ این دو دستگاه، توسطِ شما نیکوکارانِ گرامی در بستر اپلیکیشن آپ و وب‌سایتِ محک، تأمین شده است و محک امیدوار است در همکاری با اپلیکیشن آپ، بتواند تا آخر شهریور ماه -پایان این پویش- این هزینه را فراهم کند.
بدون شک مشارکتِ شما یاورانِ محک، به بهبودِ هر چه موثرتر و سریع‌تر کودکانِ مبتلا به سرطان سراسر ایران، کمکِ بزرگی می‌رساند. حالا زمان آن است که برای تأمین هزینه دو دستگاه رادیوتراپی، شتاب کنیم!
 


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .