تبیان، دستیار زندگی

نشانه‌‌های نامحسوس و زودرس بیماری قلبی

علائمی که نشان می‌دهد قلبتان به چکاپ نیاز دارد

تمام بدن شما به قلبتان وابسته است و ممکن است دچار مشکلاتی شود که ندانید. علائم اولیه یک قلب ناسالم اغلب مبهم است و خیلی وقت‌ها آنها را به چیزهای دیگری ربط می‌دهیم؛ چون به نظر نمی‌رسند به قلب ربطی داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معاینه قلب
قلب مثل دیگر اعضای بدن به خون اکسیژن‌دار نیاز دارد که از طریق عروق دریافت می‌کند. وقتی رگی می‌گیرد و خون کافی به قلب نمی‌رسد، نتیجه‌اش این است که جریان خون و اکسیژن به سمت قلب و باقی قسمت‌های بدن کم می‌شود؛ بنابراین، علائم می‌توانند در تمام بدن ظاهر شوند، زیرا قلب شما مرکز سلامتی‌تان است. قلب موتور بدن است و اگر مشکلی در عملکردش پیدا کند، گردش خونش ضعیف شود یا رگی از قلب بگیرد، این موتور از کار می‌افتد.
منتظر نمانید تا دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شوید. لازم است به علائمی که نشان می‌دهند قلبتان نیاز به کمک دارد توجه کنید.

خوروپف می‌کنید

خیلی از افراد گاهی خوروپف می‌کنند؛ اما خوروپف‌های بلند و همیشگی علامت آپنه خواب است. آپنه خواب یک اختلال خواب می‌باشد که در آن تنفس برای چند لحظه در خواب متوقف می‌شود.
هرچند افرادی که آپنه خواب دارند این مسئله را متوجه نمی‌شوند؛ اما ممکن است طی ساعت‌هایی که در خواب هستند چند بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه تنفسشان متوقف شود و وقتی دوباره تنفس را شروع می‌کنند معمولاً نفس‌نفس می‌زنند یا خرخر می‌کنند. این توقف‌ها اغلب فرد را بیدار نمی‌کنند؛ اما کسی که کنارشان می‌خوابد متوجه این الگوها طی شب می‌شود.
آپنه خواب یکی از عوامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است که احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. آپنه خواب می‌تواند موجب بی‌نظمی در ضربان قلب و افزایش فشارخون شود که فشار زیادی به سیستم قلب وارد می‌کند. پس اگر خوروپف می‌کنید حتماً با پزشک مشورت کنید.

وقتی عضله قلب یا دریچه‌های آن عملکرد خوب خود را از دست می‌دهند، قلب نارسا می‌شود و شما به‌صورت خستگی آن را احساس خواهید کرد. پس اگر خوب می‌خوابید و کار خاصی هم انجام نمی‌دهید؛ اما باز هم احساس خستگی با شماست این زنگ خطر را جدی بگیرید


موی پایتان کم شده است

ریزش مو فرایندی طبیعی در افزایش سن است. با بالارفتن سن، موهای ما به طور طبیعی کمتر می‌شوند و ممکن است از نظر ژنتیکی هم مستعد ریزش مو باشیم؛ اما ریزش موهای پا می‌تواند علامت بیماری عروق محیطی یا گردش خون ضعیف باشد که ناشی از تجمع پلاک در عروقی است که خون را به سمت پاها می‌برند.
بیماری عروق محیطی شما را در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونری و بیماری‌های رگی – مغزی قرار می‌دهد که می‌توانند منتهی به حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. دیگر نشانه‌های بیماری عروق محیطی شامل نازک و درخشان شدن پوست و سردی پوست می‌شود. بعضی از افراد ممکن است هنگام راه‌رفتن در پاهای خود درد احساس کنند، عضلات پای‌شان ضعیف شود یا احساس سردی و کرختی در انگشتان پا داشته باشند.

خیلی خسته و بی‌رمقید

خیلی راحت ممکن است فکر کنید بی انرژی بودن و خستگی زیادتان به‌خاطر مشغله‌های فراوان و فعالیت‌هایی است که طی روز مجبورید انجام بدهید، اما حواستان باشد که ممکن است مشکل از قلبتان باشد.
وقتی عضله قلب یا دریچه‌های آن عملکرد خوب خود را از دست می‌دهند، قلب نارسا می‌شود و شما به‌صورت خستگی آن را احساس خواهید کرد. پس اگر خوب می‌خوابید و کار خاصی هم انجام نمی‌دهید؛ اما باز هم احساس خستگی با شماست این زنگ خطر را جدی بگیرید.

هنگام بالارفتن از پله‌ها از نفس می‌افتید

اگر بالارفتن از پله‌ها برایتان طاقت‌فرساست و از نفس می‌افتید این علامت را جدی بگیرید. اگر می‌بینید دیگر مثل قبل نمی‌توانید ورزش را تحمل کنید و در انجام فعالیت‌های روزمره‌تان نفس کم می‌آورید، پس حتماً باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا قلبتان نمی‌تواند خون را در بدنتان خوب پمپاژ کند.
تنگی نفس و عدم تحمل در ورزش می‌توانند علامت مشکلات قلبی باشند، مثل بیماری عروق کرونری، مشکلات دریچه قلب یا کاردیومیوپاتی. پس فکر نکنید خسته‌اید و مشکلتان خودش برطرف می‌شود؛ به پزشک مراجعه کنید.

واقعاً احساس اضطراب می‌کنید

وقتی جریان الکتریکی در قلب نارسا باشد می‌تواند به‌صورت اضطراب و تپش قلب ظاهر شود. تپش قلب زمانی است که احساس می‌کنید قلبتان تندتند به سینه می‌کوبد و همین خودش می‌تواند اضطراب ایجاد کند.
استرس و اضطراب و حملات پانیک می‌توانند باعث تپش قلب شوند و اختلالات اضطرابی نیز با مشکلات قلبی و عروقی مرتبط‌اند. پس اگر اضطراب منظم و مزمنی دارید باید قلبتان هم چکاپ شود؛ زیرا سلامت روان شما می‌تواند روزی بر قلبتان اثر بگذارد.

اغلب سرگیجه دارید

جریان خون ضعیف باعث می‌شود خون کافی به مغز و گوش داخلی‌تان نرسد (گوش داخلی تعادلتان را حفظ می‌کند). اگر قلب شما نتواند خون را به جاهایی که لازم است برساند احساس سرگیجه، سبکی سر یا سرگیجه حین ایستادن خواهید داشت یا حتی ممکن است غش کنید.

در قفسه سینه‌تان درد و گرفتگی و سوزش احساس می‌کنید

بله ممکن است مشکل شما سوزش معده باشد اما شاید هم نباشد. وقتی رگی از قلب می‌گیرد ممکن است کم‌کم احساس مبهمی در سینه‌تان، بازوها، پشت و گردن داشته باشید. به این علائم توجه کنید، خصوصاً اگر حین ورزش یا هر فعالیت بدنی دیگری آنها را تجربه می‌کنید. درد و سوزش و گرفتگی و سنگینی در سینه را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

وقتی مسواک می‌زنید لثه‌هایتان خونریزی می‌کنند

مدتی است هنگام مسواک‌زدن لثه‌هایتان خونریزی می‌کنند؟ این اتفاق طبیعی نیست و می‌تواند نشان‌دهنده التهاب لثه یا بیماری لثه باشد.
بیماری‌های لثه با ریسک بالاتر فشارخون سیستولیک و عدم کنترل فشارخون برای افرادی که داروهای فشارخون مصرف می‌کنند مرتبط است. البته که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید؛ اما چکاپ قلبتان را هم جدی بگیرید.

ضربان قلبتان در زمان استراحت بالاتر از حد نرمال است

برای اینکه ضربان قلبتان را اندازه بگیرید، انگشت اشاره و میانی را روی مچ دست پایین‌تر از انگشت شستتان یا در یک سمت گردنتان بگذارید تا نبضتان را پیدا کنید. تعداد ضربان را تا ۳۰ ثانیه بشمارید و این عدد را ضرب در دو کنید تا تعداد ضربان قلبتان در دقیقه مشخص شود. اگر ضربان قلبتان ۶۰ تا ۱۰۰ در دقیقه است (چه‌بهتر که کمتر از ۹۰ باشد) پس یعنی عضله قلبتان درستکار می‌کند. هر عددی بالاتر از این اعلام می‌کند که باید سلامت قلبتان را چک کنید.

کلام پایانی
اگر هر یک از علامت‌های گفته شده را دارید حتماً برای چکاپ قلبتان اقدام کنید. خیلی وقت‌ها درمان آسیبی که در حال حاضر به قلب وارد شده سخت است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.