تبیان، دستیار زندگی

واکسن HPV

همه چیز در مورد واکسن گارداسیل

بیشتر سرطان‌های دهانه رحم به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مربوط‌اند که یک عفونت منتقله از راه جنسی است. ایمن‌سازی گسترده با واکسن HPV می‌تواند از اثرات سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان‌های ناشی از HPV ‌ در تمام دنیا بکاهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسن گارداسیل
گونه‌های مختلف HPV از طریق تماس جنسی منتشر شده و با بیشتر موارد سرطان‌های دهانه رحم مرتبط هستند. گارداسیل ۹ یک واکسن HPV‌ است که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته و هم دخترها و هم پسرها می‌توانند از آن استفاده کنند.
این واکسن می‌تواند درصورتی‌که پیش از قرارگرفتن دخترها و پسرها در معرض این ویروس دریافت شود از ابتلا به بیشتر موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری کند. همچنین واکسن گارداسیل ۹ می‌تواند پیشگیری‌کننده از سرطان واژن و والوا باشد. بعلاوه این واکسن می‌تواند جلوی زگیل‌های تناسلی و سرطان‌های مقعد و دهان و گلو و سروگردن را در زنان و مردان بگیرد.
از لحاظ تئوری، واکسینه کردن پسرها در برابر انواع HPV‌ مرتبط با سرطان دهانه رحم احتمالاً می‌تواند به محافظت از دخترها در برابر این ویروس کمک کند؛ چون به‌احتمال زیاد میزان انتقال ویروس HPV کم خواهد شد.

واکسن گارداسیل ۹ برای چه افرادی مناسب است و چه زمانی باید تزریق شود؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند واکسن HPV‌ باید بین ۱۱ و ۱۲ سالگی به دخترها و پسرها تزریق شود و البته این واکسیناسیون از ۹ سالگی نیز می‌تواند انجام شود. بهتر این است که پسرها و دخترها قبل از اینکه تماس جنسی داشته باشند و در معرض HPV‌ قرار بگیرند واکسن گارداسیل ۹ را دریافت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد واکسیناسیون در سن پایین ارتباطی با زودتر وارد روابط جنسی شدن ندارد.
وقتی فرد مبتلا به ویروس HPV می‌شود این واکسن احتمالاً چندان مؤثر نخواهد بود. همچنین این واکسن در سنین جوانی بهتر جواب می‌دهد تا در سنین بالاتر.

واکسن‌های HPV‌ نمی‌توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. این واکسن‌ها فقط می‌توانند از شما در برابر گونه‌های خاصی از این ویروس که هنوز در معرضشان قرار نگرفته‌اید محافظت نمایند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند همه دخترها و پسرهای ۱۱ و ۱۲ساله حداقل با فاصله شش ماه دو دوز واکسن گارداسیل ۹ دریافت کنند. افراد جوان‌تر در سنین ۹ و ۱۰ساله و همچنین نوجوانان ۱۳ و ۱۴ساله نیز می‌توانند طی دو دوز در برابر HPV واکسینه شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند واکسیناسیون در دو دوز برای بچه‌های زیر ۱۵ سال مؤثر است.
نوجوانان و جوانانی که سری واکسن را در سن ۱۵ تا ۲۶ سالگی شروع می‌کنند باید سه دوز از این واکسن دریافت کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها واکسیناسیون HPV را به تمام افراد ۲۶ ساله‌ای که به‌اندازه مناسب واکسینه نشده‌اند توصیه می‌کند.
سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً استفاده از گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ساله تأیید کرده است. اگر در سنین ۲۷ تا ۴۵ سال هستید در مورد این واکسیناسیون با پزشک مشورت کنید.


چه افرادی نباید واکسن گارداسیل ۹ بزنند؟

واکسن گارداسیل ۹ به زنان باردار و افرادی که بیماری در حد متوسط تا شدید دارند توصیه نمی‌شود. درصورتی‌که هر گونه آلرژی دارید، از جمله آلرژی به قارچ یا لاتکس به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر یک واکنش آلرژیک خطرناک نسبت به هر ترکیبی در واکسن دارید (نسبت به دوز قبلی واکسن حساسیت نشان داده‌اید) نباید واکسن گارداسیل ۹ بزنید.

اگر در حال حاضر فعالیت جنسی دارید، واکسن گارداسیل ۹ فایده‌ای برایتان دارد؟

بله حتی اگر در حال حاضر مبتلا به‌گونه‌ای از ویروس HPV باشید باز هم می‌توانید از این واکسیناسیون بهره ببرید، زیرا واکسن گارداسیل ۹ می‌تواند از شما در برابر گونه‌های دیگر این ویروس که هنوز به آنها مبتلا نشده‌اید محافظت کند. اما واکسن‌های HPV‌ نمی‌توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. این واکسن‌ها فقط می‌توانند از شما در برابر گونه‌های خاصی از این ویروس که هنوز در معرضشان قرار نگرفته‌اید محافظت نمایند.

آیا واکسن گارداسیل ۹ هیچ‌گونه خطر یا عارضه‌ای برای سلامتی دارد؟

در بسیاری از مطالعات معلوم شده که واکسن HPV‌ ایمن است. به‌طورکلی عوارض جانبی این واکسن معمولاً خفیف است. شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن گارداسیل ۹ شامل درد، تورم یا قرمزی در ناحیه تزریق می‌شود.
گاهی بعد از تزریق ممکن است سرگیجه و بی‌حالی رخ بدهد؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از تزریق واکسن گارداسیل ۹، یک ربع بنشینید. سردرد، تهوع، استفراغ، خستگی و احساس ضعف نیز ممکن است روی بدهد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و داروی آمریکا همچنان در حال مطالعه و کنترل این واکسن از نظر عوارض غیرمعمول یا شدید هستند.

آیا خانم‌هایی که واکسن گارداسیل ۹ را زده‌اند باز هم به تست‌های پاپ‌اسمیر نیاز دارند؟

بله واکسن گارداسیل ۹ قرار نیست جایگزین تست پاپ‌اسمیر بشود. غربالگری‌های روتین برای سرطان دهانه رحم با پاپ‌اسمیر باید از سن ۲۱ سالگی شروع شود و همیشه بخشی لازم از مراقبت‌های پیشگیری‌کننده است.

آیا واکسن HPV‌ باعث سندرم گیلن‌باره، سندرم تاکی‌کاردی ارتوستاتیک وضعیتی یا سندرم خستگی مزمن می‌شود؟

شاید خبرهایی در رسانه‌ها دیده باشید که ادعا می‌کنند واکسن HPV باعث عوارض جدی می‌شود، از جمله:
. فلج یا سندرم گیلن‌باره (GBS)
. سندرم تاکی‌کاردی ارتوستاتیک وضعیتی (POTS)
. سندرم خستگی مزمن (CFS) یا آنسفالومیلیت میالژیک (ME)
. سندرم درد مزمن منطقه‌ای (CRPS)
. ناباروری یا یائسگی زودرس
. مرگ
همهٔ این ادعاها توسط محققان مستقل و همچنین سازمان‌هایی که واکسن‌ها را تأیید می‌کنند بررسی شده‌اند. هیچ سند و شاهدی وجود ندارد که نشان بدهد واکسن HPV منجر به این عوارض می‌شود و نتایج مطالعات حاکی از ایمن بودن واکسن HPV هستند.

آیا واکسن‌های HPV ریسک لخته خون را افزایش می‌دهند؟

خیر، مطالعات علمی ارتباطی میان این واکسن‌ها و لخته‌شدن خون پیدا نکرده‌اند. لخته خون می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد و برای هر کسی می‌تواند پیش بیاید. زدن واکسن HPV‌، ریسک تشکیل لخته خون را افزایش نمی‌دهد.


آیا واکسن‌های HPV‌ باعث ناباروری می‌شوند؟

خیر. هر چند این باور اشتباه توجه زیادی را در رسانه‌ها به خود جلب کرده است؛ اما کمیته مربوط به ایمنی واکسن در سازمان بهداشت جهانی مروری گسترده طبق شواهد علمی انجام داده و به این نتیجه رسیده که هیچ ارتباطی بین واکسن‌های HPV و ناباروری وجود ندارد.

آیا پاپ‌اسمیر و چکاپ‌های سالیانه کافی‌اند و نیازی به واکسیناسیون نیست؟

برنامه‌های غربالگری فقط می‌توانند سرطان دهانه رحم را شناسایی کنند، نه تمام بیماری‌هایی مرتبط با HPV.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.