تبیان، دستیار زندگی

چرا درباره شخصیت امام خمینی (ره) فیلم کم ساخته شده است؟

چرا فیلم درباره امام خمینی (ره) کم ساخته شده؟

ساخت فیلم و مستند درباره شخصیت‌های مهم سیاسی در هر کشوری یکی از ارزنده‌ترین اتفاق و رویداد در حوزه فرهنگی است که جز علایق مستندسازان و فیلمسازان هم همیشه بوده و هست، چون این آثار در کنار سختی‌هایش با وجود بار تاریخی و سیاسی‌اش جذابیت‌های زیادی برای مخاطبان دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبر سیاسی ایران ، ساخت فیلم و مستند ، شخصیت امام خمینی ، فیلم درباره شخصیت امام خمینی ، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی ، فیلم سینمایی «فرزند صبح» ،
حتی در جهان هم مستندهای فراوانی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی همچون گاندی، نلسون ماندلا و... می‌بینیم که ابعاد سیاسی، اجتماعی و زندگی آنان را برای مخاطبان به معرض نمایش قرار داده است.

فقط «فرزند صبح» بدون اکران

ساخت فیلم و مستند شخصیت بزرگ و رهبر سیاسی کشورمان و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی‌(ره) یکی از دغدغه‌های فیلمسازان و مستندسازان است که البته در زمینه مستند آثار خوبی از ایشان ساخته و منتشر شده است، اما تنها اثر سینمایی که درباره شخصیت‌شان، زندگی و فعالیت‌هایش تولید شده «فرزند صبح» است که همچنان در نوبت اکران قرار دارد و زمان آن مشخص نیست.

البته مخاطبان با شخصیت ایشان و فعالیت‌های سیاسی که داشتند در سریال‌های مختلف همچون «معمای شاه» آشنا شدند و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی و دیدگاه ایشان را شناختند.

فیلم سینمایی «فرزند صبح» به نویسندگی و کارگردانی «بهروز افخمی تنها فیلمی است که در این سال‌ها به طور خاص با محوریت شخصیت امام‌خمینی (ره) ساخته شده است. حتی در این میان افخمی اشاره کرده که ساخت فیلمی درباره شخصیت مهمی همچون امام خمینی(ره) حساسیت‌های زیادی دارد و باید هم این حساسیت‌ها رعایت شود همچنین با وجود نیروهای مختلف سیاسی که آمادگی هر نوع بحث درباره فیلم‌هایی با محوریت امام (ره) را دارند کار بسیار سخت‌تر می‌شود.

تنها اثر سینمایی که درباره شخصیت، زندگی و فعالیت‌های رهبر سیاسی کشورمان و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی‌(ره)، تولید شده «فرزند صبح» است که همچنان در نوبت اکران قرار دارد و زمان آن مشخص نیست



مستندهای قابل دفاع و ارزشمند

البته مستندهایی که روایت‌های متفاوت از دوران نوجوانی و جوانی امام(ره) تا حادثه 15 خرداد 1342 را داشته باشد هم وجود دارد مانند مستند «امام ما» که احمد شفیعی کارگردانی آن را بر عهده داشته است این کارگردان درباره سختی‌ها و دسترسی به منابع و آرشیوها می‌گوید یکی از دلایل ساخت این مستند فراهم شدن آرشیو مستند «روح الله» تولید شده توسط «شبکه تلویزیونی المنار» بود که توانستیم از آن استفاده کنیم و در مستند به کار ببریم. 

مستند «روح‌الله» روایتی کامل و بی‌نقص از امام خمینی(ره) در زمان فعالیت‌های ایشان در نوفل لوشاتو است البته در این مستند شاهد دوران کودکی و مبارزات سیاسی تا پیروزی انقلاب اسلامی هم خواهیم بود.

مستندهایی با جزییات دوربین مدار بسته

«ملاقات در مدار بسته»، از دیگر مستندهایی است که البته تمرکز بر روی اندیشه و دیدگاه‌های امام ندارد اما بخشی از زندگی ایشان را نشان می‌دهد، مستند درباره چند روز قبل از ارتحالشان است که در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته‌ای دائما ایشان را نظاره می‌کرده است. تصاویر این دوربین، لحظات خاصی را رقم زده روز‌های بستری شدن امام خمینی (ره) در بیمارستان از نگاه دوربین مدار بسته اتاق ایشان در این مستند به تصویر درآمده است. این مستند به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، نویسندگی مهدی جوزایی تولیدشده است.

مستند «قیام روح الله» به تهیه کنندگی مهدی علیپور که در این مستند صحبت‌های جواد منصوری و سید حمید روحانی پژوهشگر در خصوص واقعه‌ ۱۵ خرداد است و یکی از مستندهای قابل اعتنا و مهمی درباره امام(ره) به حساب می‌آید.

چرا فیلم کم ساخته شده است؟

سوای تمام این مستندهایی که نام بردیم و حتی آن‌هایی که از قلم افتادند باید بگویم که سوال برخی از مخاطبان این است که «چرا آثار سینمایی و مستند در زمینه امام خمینی(ره) کم است؟» درست و به حق است که ورود به چنین موضوعی حساسیت‌های سیاسی بالایی دارد و باید رعایت شود اما باز هم با همان قاعده و چارچوب حساسیت‌های موجود با پژوهش و واکاوی صحیح باید اثری درخور و قابل تامل ساخته شود. زیرا کم بودن آثار موضوعی قابل توجیه نیست.

قطعا زندگی و شخصیت سیاسی امام خمینی(ره)، ارتباطشان با خانواده و فرزندانشان، سفر سیاسی ایشان به نوفل لوشاتو، مبارزاتشان در جوانی، زندگی و فعالیت سیاسی‌شان در عراق و... تمامی اینها می‌تواند سوژه و ایده‌هایی برای ساخت مستند و فیلم باشد.