تبیان، دستیار زندگی

محرومیت بی‌حجاب‌ها از خدمات اجتماعی قانونیه؟

مدتی است که پلیس امنیت اخلاقی، مِلک فروشنده‌های بی‌حجاب رو پلمپ می‌کنه. کسانی که توی اتومبیل یا معابر عمومی، اقدام به کشف حجاب می‌کنن رو جریمه نقدی می‌کنه و حتی شنیدم قراره از ورود این افراد به فضاهایی مثل مترو، فرودگاه و ... هم جلوگیری بشه. آیا این برخوردها قانونیه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی حجابی ، خدمات اجتماعی، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،
- الو - تبیان؟
- بله بفرمایید!
بی حجابی ، خدمات اجتماعی، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،
- چند وقتیه که پلیس امنیت اخلاقی، مِلک فروشنده‌های بی‌حجاب رو پلمپ می‌کنه. کسانی که توی اتومبیل یا معابر عمومی، اقدام به کشف حجاب می‌کنن رو جریمه نقدی می‌کنه و حتی شنیدم قراره از ورود این افراد به فضاهایی مثل مترو، فرودگاه و ... هم جلوگیری بشه. می‌خوام بدونم آیا این برخوردها قانونیه؟
- بله قانونیه

بی حجابی ، خدمات اجتماعی، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،
-  میشه مستند قانونیش رو بفرمایید؟
- در تبصرۀ ذیل مادۀ 638 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) که در 8/11/99 به روز شده، اومده: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو میلیون تا ده میلیون ریال، جزای نقدی محکوم خواهند شد».
- به نظرم این مجازات‌ها بر خلاف اصول پذیرفته شده در قوانین اساسی کشوره
- میشه بگید دقیقا با کدوم اصل قانون اساسی تعارض داره؟

بی حجابی  ، خدمات اجتماعی  ، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،
- طبق اصل 20 قانون اساسی: «همۀ‏ افرادِ ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلام‏ برخوردارند». به نظر شما، آیا محرومیت از خدمات اجتماعی، سلب حقوق اجتماعی افراد نیست؟

- این اصل، برخورداری افراد ملت از حقوق اجتماعی رو مقید به قید «رعایت موازین اسلام» کرده. معناش اینه که اگه کسی موازین شرع رو رعایت نکرد، نمی‌تونه از حقوق اجتماعی برابر برخوردار باشه.

بی حجابی ، خدمات اجتماعی، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،
- اما مشکل فقط این نیس. مجازاتی که توی این قانون (مجازات اسلامی) اومده محکومیت به حبس و جریمه نقدیه نه محرومیت از خدمات اجتماعی یا پلمپ اماکن وکسب و کارها.
- فصل نهم همین قانون مجازت اسلامی دربارۀ مجازات‌های جایگزین حبسه و قانون، دست مجری رو باز گذاشته؛  یعنی دادگاه می‌تونه مجازات‌های دیگه‌ای رو جایگزین حبس کنه. مادۀ 68، چند مجازات جایگزین رو نام برده که یکیش محرومیت از حقوق اجتماعی افراده. البته محرومیت از خدمات اجتماعی شامل کسانی میشه که به یک روز تا نهایتا سه ماه حبس محکوم شده باشن. افرادی که بالاتر از سه ماه حبس داشته باشن در صورتی مشمول مجازات جایگزین حبس میشن که طی 5 سال گذشته هیچ گونه محکومیت کیفری نداشته باشن.

بی حجابی ، خدمات اجتماعی، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،
- اما توقیف خودرو جزو اینهایی که گفتین نبود! خودرو یه حریم شخصیه. چرا افراد نباید توی حریم شخصیشون، آزادی عمل داشته باشن؟
- توقیف خودرو هم مستند به قانون صیانت از حجاب و عفافه. مادۀ 5 قانون حمایت از امرین به معروف و ناهیان از منکر میگه: «در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون تجویز نماید.» سطر آخر این ماده، مواردی رو که قانون‌گذار این اجازه را به ضابطین اجرایی داده، احصا کرده که شامل تذکر و برخورد قانونی میشه. ضمنا طبق این قانون، خودرو حریم شخصی محسوب نمیشه.

بی حجابی ، خدمات اجتماعی، محرومیت بی حجاب‌ها از خدمات اجتماعی ،- فکر کنم جواب سوالمو گرفتم. ممنونم که وقت گذاشتین.- خواهش می‌کنم. دوباره به ما سر بزنید.