تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت روز جهانی دوچرخه‌سواری

چرا باید دوچرخه‌سواری را وارد برنامه زندگی‌تان کنید؟

انتخاب دوچرخه یکی از بهترین تصمیم‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی‌تان بگیرید. دوچرخه‌سواری هم برای سلامتی شما عالی است و هم به نفع محیط‌زیستتان است و ضمناً در بلندمدت یک صرفه‌جویی محسوب می‌شود. امتیازات دوچرخه‌سواری بی‌نهایت است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روز جهانی دوچرخه‌سواری
یکی از بهترین دلایل برای دوچرخه‌سواری خیلی ساده و درعین‌حال مهم است: سالم و فعال می‌مانید. همهٔ ما دوچرخه‌سواری را حداقل زمانی در زندگی خود تجربه کرده‌ایم. خیلی خوب است که دوچرخه‌سواری را وارد روتینمان کنیم و به آن خو بگیریم.
داشتن یک برنامه مناسب برای دوچرخه‌سواری کمک می‌کند تا اولین قدمتان را برای بیرون رفتن از خانه بردارید و وقتی رکاب‌زدن را شروع کردید با لذتی که تجربه می‌کنید تمایل و انگیزه‌تان برای دفعات بعدی چندبرابر می‌شود.

سلامت روانتان بهتر می‌شود

دوچرخه‌سواری علاوه بر اینکه برای سلامت جسمتان خوب است به سلامت روح و روانتان هم کمک می‌کند. یک بررسی روی ۱۱۰۰۰ دوچرخه‌سوار نشان داد ۹۱ درصد از این افراد احساس می‌کردند دوچرخه‌سواری برای سلامت روح و روانشان بسیار بسیار مهم است و ۷۱ درصد از این افراد پاسخ دادند که بعد از دوچرخه‌سواری احساس خوبی دارند و حالشان بهتر می‌شود.

آمار ابتلا به دیابت نوع دوم روبه‌افزایش است و تبدیل به یک نگرانی عمومی شده است. نداشتن تحرک بدنی اصلی‌ترین علت ابتلا به این عارضه می‌باشد. تحقیق گسترده‌ای در فنلاند دریافت افرادی هر روز بیشتر از ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند ۴۰ درصد کمتر احتمال داشت به دیابت دچار شوند


ورزش‌کردن باعث ترشح اندورفین‌ها می‌شود و وضعیت روحی و روانی‌تان را تقویت می‌کند؛ اما همین حرکت سادهٔ از خانه بیرون رفتن و استفاده از هوای تازه، اثر بزرگ و مثبتی بر تندرستی جسم و روحتان می‌گذارد.
خصوصاً اگر روتین ورزشی فعلی‌تان تا حدود زیادی شامل باشگاه و فضای بسته می‌شود خیلی نیاز دارید یک فعالیت ورزشی و مفرح در فضای آزاد نیز انجام دهید. اهمیت فعالیت در فضای باز و هوای تازه را دست‌کم نگیرید. دوچرخه‌سواری استرس و اضطرابتان را کم می‌کند.

در مخارجتان صرفه‌جویی می‌شود

رکاب‌زدن تا محل کار هم برای سلامتی‌تان خوب است، هم در ترافیک نمی‌مانید و هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنید. شاید با دوچرخه به‌مقصدرسیدن کمی بیشتر از اتومبیل طول بکشد؛ اما ارزشش را دارد که هم‌زمان با طی مسیر، ورزش هم بکنید.

به سلامت قلب و عروقتان کمک می‌کند

دوچرخه‌سواری یک ورزش عالی هوازی است که می‌تواند سلامت قلب و عروقتان را بهبود بدهد، فشار خونتان را پایین بیاورد و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

برای مدیریت وزن عالی است

دوچرخه‌سواری یک راه بسیار خوب برای کالری‌سوزی و حفظ وزن سالم است. ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌تواند ۳۰۰ کالری بسوزاند.

موجب قوی‌تر شدن عضلاتتان می‌شود

دوچرخه‌سواری یک ورزش با شدت پایین است که می‌تواند عضلات پاها، لگن و میان تنه را تقویت و خوش‌فرم کند.

حرکت‌پذیری مفاصلتان را افزایش می‌دهد

دوچرخه‌سواری یک ورزش با وزن بدن است که به مفاصل فشاری وارد نمی‌کند و همین باعث می‌شود یک انتخاب عالی برای کسانی باشد که مشکلات مفصل یا آرتریت دارند.

کمک می‌کند ترکیبات کربن کمتری تولید شود

دوچرخه‌سواری نه‌تنها به سلامت و تناسب‌اندامتان کمک می‌کند؛ بلکه یک شیوهٔ حمل‌ونقل تداوم پذیر است که می‌تواند به کاهش انتشار ترکیبات کربن کمک کرده و جلوی آسیب به محیط‌زیست را بگیرد. استفاده از دوچرخه به‌جای اتومبیل یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم اقتصادی است و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد و خیلی وقت‌ها مجبور نیستید کرایه پارکینگ را بدهید یا به دنبال جای پارک بگردید.

به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

خیلی از محققان روی ارتباط ورزش و سرطان مطالعه کرده‌اند، خصوصاً سرطان کولون و پستان. یافته‌ها نشان داده‌اند اگر دوچرخه‌سواری کنید، احتمال اینکه دچار سرطان روده شوید کمتر خواهد شد. شواهدی نیز نشان می‌دهند دوچرخه‌سواری منظم ریسک سرطان پستان را کم می‌کند.

احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

آمار ابتلا به دیابت نوع دوم روبه‌افزایش است و تبدیل به یک نگرانی عمومی شده است. نداشتن تحرک بدنی اصلی‌ترین علت ابتلا به این عارضه می‌باشد. تحقیق گسترده‌ای در فنلاند دریافت افرادی هر روز بیشتر از ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند ۴۰ درصد کمتر احتمال داشت به دیابت دچار شوند.

خوابتان عمیق‌تر می‌شود

شاید صبح زودتر از خواب بیدارشدن و با دوچرخه به سمت محل کار رفتن در کوتاه‌مدت شما را خسته کند؛ اما در بلندمدت بر کیفیت خوابتان اثر می‌گذارد و باعث می‌شود خواب عمیق‌تری داشته باشید.
محققان دانشکده پزشکی استنفورد از افراد دچار بی‌خوابی که فعالیت بدنی نداشتند خواستند یک روز در میان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه رکاب بزنند. نتیجه اینکه مدت زمانی که طول می‌کشید تا این افراد به خواب بروند نصف شده بود و زمان در خواب ماندنشان نیز تقریباً یک ساعت بیشتر شده بود.

جوان‌تر به نظر خواهید رسید

دانشمندان دریافته‌اند دوچرخه‌سواری منظم می‌تواند از پوست در برابر اثرات مضر پرتوهای UV محافظت کرده و علائم پیری را کاهش دهد. آنها توضیح می‌دهند افزایش گردش خون در بدن به‌واسطه ورزش، اکسیژن و مواد مغذی را به طور مؤثرتر به سلول‌های پوست می‌رساند و ضمناً سموم مضر را بهتر دفع می‌کند. ورزش کمک می‌کند تا محیط ایده‌آلی در بدن برای تولید بهینه کلاژن ایجاد شود و در نتیجه چین و چروک‌های پوست محو شده و فرایند التیام پوست سرعت می‌گیرد. البته فراموش نکنید که قبل از اینکه برای دوچرخه‌سواری بیرون بروید از ضدآفتاب با SPF 30‌ استفاده کنید.

تقویت حرکات روده را به همراه خواهد داشت

فعالیت بدنی کمک می‌کند مدت زمانی که طول می‌کشد غذا در روده‌ها حرکت کند و به دفع برسد کمتر شود و باز جذب آب توسط روده‌ها کمتر شده و مدفوعتان نرم‌تر بماند و در نتیجه راحت‌تر دفع شود. ضمناً ورزش هوازی، تنفس و ضربان قلبتان را تندتر می‌کند که برای انقباضات عضلات روده مفید است.

موجب افزایش قدرت مغزتان می‌شود

محققان دانشگاه ایلینویز دریافته‌اند فیتنسی که در نتیجهٔ تمرین هوازی دوچرخه‌سواری به دست می‌آید باعث بهبود ۱۵ درصدی در عملکرد مغز می‌شود. علتش این است که دوچرخه‌سواری کمک می‌کند سلول‌های مغزی جدیدی در هیپوکامپ مغز ساخته شود. هیپوکامپ ناحیه‌ای در مغز و مربوط به حافظه است و از ۳۰ سالگی کم‌کم تحلیل می‌رود.
دوچرخه‌سواری با افزایش جریان خون و اکسیژن به سمت مغز، تولید گیرنده‌های مغز را تحریک می‌کند و در نتیجه می‌توانید از آلزایمر پیشگیری کنید.

متابولیسم‌تان را افزایش می‌دهد

روان‌شناسان ورزشی دریافته‌اند سرعت متابولیسم بدن طی دوچرخه‌سواری نه‌تنها بیشتر می‌شود؛ بلکه تا ساعت‌ها بعد از آن نیز بالا می‌ماند. حتی بعد از نیم ساعت دوچرخه‌سواری می‌توانید تا یکی دو ساعت بعد از توقف این فعالیت، میزان بیشتری چربی بسوزانید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.