تبیان، دستیار زندگی

بچه‌ام تلویزیون ببینه یا تبلت؟

تبلت، گوشی یا تلویزیون؟ اگر شما پدر و مادر عزیز برای سرگرم کردن دلبندتان با رسانه‌های مختلف دچار سردرگمی هستید، این گزارش برای شماست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تبلت ، گوشی ، تلویزیون ، کودک ،  اینترنت ،
رسانه امروز جز جداناپذیر زندگی بچه‌ها شده است و پدر و مادرها گاهی بین اینکه چه رسانه‌ای را برای سرگرم کردن کودکشان انتخاب کنند، بین دوراهی می‌مانند. در این گزارش می‌خواهیم به شما بگوییم بین تبلت، لپ‌تاپ، موبایل و تلویزیون کدام انتخاب بهتری است؟ بعضی از والدین معتقدند تبلت و موبایل تعاملی‌تر هستند و کودک در برخورد با آن‌ها فعال‌تر است؛ پس انتخاب بهتری هستند و بعضی دیگر هم می‌گویند تبلت و گوشی اعتیادآورتر است؛ اما نظر کدام گروه درست‌تر است؟

کدام کمتر اعتیادآورتر است؟

تماشای هر نمایشگری می‌‌تواند باعث ترشح دوپامین و آدرنالین در بدن کودک شود. این‌ها هورمون‌های قدرتمندی هستند که موقع مصرف مواد مخدر هم آزاد می‌شوند. تلویزیون، تبلت و موبایل هم هورمون‌های اعتیادآور آزاد می‌کنند؛ با این تفاوت که تلویزیون بین آزاد کردن این هورمون‌ها وقفه می‌اندازد و برای همین کودک باید برای اتفاق هیجان‌انگیز بعدی منتظر بماند؛ در حالی‌که تبلت و موبایل، پشت سر هم محتوای هیجان‌انگیز به کودک می‌دهند. برای همین است که تلویزیون کمتر اعتیادآور است. از طرف دیگر تبلت‌ها قابل حمل هستند و هر لحظه و هر جا کودک می‌تواند محتوای مورد نظرش را تماشا کند؛ پس باز هم اعتیادآورترند.

حالت نشستن کودکان هنگام تماشای تلویزیون به مراتب سالم‌تر از زمانی است که تبلت تماشا می‌کنند. تبلت‌ها حتی آن‌هایی که قاب شیب‌دار دارند، کودکان را مجبور می‌کنند سر خود را جلو و پایین بیاورند و این کار باعث می‌شود به عضلات گردن او فشار وارد شود و باعث تغییرات موقت یا دائمی در وضعیت بدن او شود



کدام بی‌خطرتر است؟

احتمالا بدانید که بستر اینترنت می‌تواند به فضایی خطرناک برای فرزندتان تبدیل شود و به همین علت، رسانه‌ پرتابل می‌تواند برای سلامت روح و روان کودک خطرناک باشد. دسترسی به اینترنت در تبلت، باعث می‌شود کودک راحت در این فضا فعالیت کند و در معرض محتوای نامناسب قرار بگیرد یا اینکه افراد سودجو در این فضا بیشتر می‌توانند وارد حریم خصوصی کودک شما شوند و بدتر اینکه شما هم نظارت کمتری بر آن دارید. تلویزیون چون صفحه بزرگی داشته و معمولا در مرکز خانه و دید همه اعضای خانه قرار دارد، امکان نظارت بر آن راحت‌تر است.

کدام به لحاظ فیزیکی سالم‌تر است؟

حالت نشستن کودکان هنگام تماشای تلویزیون به مراتب سالم‌تر از زمانی است که تبلت تماشا می‌کنند. تبلت‌ها حتی آن‌هایی که قاب شیب‌دار دارند، کودکان را مجبور می‌کنند سر خود را جلو و پایین بیاورند و این کار باعث می‌شود به عضلات گردن او فشار وارد شود و باعث تغییرات موقت یا دائمی در وضعیت بدن او شود. حتی تحقیقات نشان داده نمایشگرهای غیرلمسی مثل نمایشگر تلویزیون برای سلامت ستون فقرات بهتر هستند. نور نمایشگرهای همراه، همچنین می‌تواند برای سلامت چشم و بینایی کودک مضر باشد یا خواب او را مختل کند و این اثر در تلویزیون به علت نور بودن از نمایشگر، کمتر است.

تلویزیون انتخاب اول!

به طورکلی رسانه‌های همراه و حمل‌شدنی مثل تبلت، لپ‌تاپ و انواع گوشی‌های هوشمند، اعتیادآورتر، پرخطرتر و دارای ضررهای بیشتر جسمی برای کودکان هستند. البته همه این‌ها بهانه‌ای برای منع کامل کودکان از این رسانه‌ها نیست؛ اما می‌توان با این نتایج به پدر و مادرها پیشنهاد کرد که در جایی که تلویزیون و سایر این رسانه‌ها هستند و چاره‌ای جز سرگرم کردن بچه‌ها با رسانه ندارید، حتما انتخاب اول، تلویزیون است!‌