تبیان، دستیار زندگی

 چالش هوش مصنوعی و انتخابات کشورها

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، دیپ فیک و ساخت ویدیوهای جعلی تاثیرات مخربی بر انتخابات کشورها دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتخابات کشورها ، چالش هوش مصنوعی ،
بسیاری از افراد باور دارند هوش مصنوعی برای انسان‌ها خطرآفرین خواهد بود، چرا که پتانسیل داشتن هوشی برتر از هوش انسان‌ها را دارند و ممکن است توانایی تصمیم‌گیری او را نادیده بگیرد. در مقوله هوش مصنوعی همیشه این نگرانی وجود داشته که اگر ربات‌ها از انسان باهوش‌تر شوند، احتمالا به علایق و اهدافمان حمله می‌کنند و وقتی بدتر می‌شود که در برخی موارد حتی قدرت انتخاب را هم از ما می‌گیرند.

هشدار!
چندی پیش سم آلتمن مدیر عامل شرکت OpenAI که توسعه دهنده ربات هوش مصنوعی ChatGPT است در جلسه استماع سنای آمریکا در مورد دخالت هوش مصنوعی در انتخابات هشدار داد. سم آلتن تاکید کرد که باید الزامات مجوز و آزمایش شدید را برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی در نظر بگیرند. در واقع او معتقد است هر سیستمی که بتواند یک فرد را متقاعد یا باورهای او را دستکاری و دستخوش تغییر کند، نمونه‌ای از این خط قرمز خواهد بود.

دیپ فیک؛ تهدیدی جدی برای انتخابات

بسیاری از سناتورها و کارشناسان به مخرب بودن تصاویر جعلی و اطلاعات غلط اشاره و نگرانی خود را در انتخابات آینده ابراز کرده‌اند. مثلا سناتور میزی هیرینو به تصویر منتشر شده از دونالد ترامپ رییس جمهور سابق که توسط پلیس نیویورک دستگیر شده بود، اشاره کرده است. درست است که با کمی تعقل به فیک بودن چنین تصاویری می‌رسیم، اما هجمه پیش آمده در لحظات پس از انتشار را نباید نادیده بگیریم.

از طرفی برخی این دوران را با دوران بعد از عرضه فوتوشاپ مقایسه می‌کنند که گرافیست‌ها مردم را را با عکس‌های جعلی فریب می‌دادند، البته طولی نکشید که مردم خود به این باور رسیدند که نباید هر عکسی که می‌بینند را باور کنند.

 چالش هوش مصنوعی و انتخابات کشورها

به طور کلی شبیه‌سازی صدا و تصویر، دیپ فیک، ساخت ویدیوهای جعلی با استفاده از هوش مصنوعی و افزایش امکان انتشار و بازنشر گسترده آن‌ها در زمان اندک، می‌تواند انتخابات را به خطر بیاندازد.

در گذشته ربات‌های تبلیغاتی تنها توانایی این را داشتند که پیام‌های از پیش تعیین شده را به طور انبوه منتشر کنند یا تغییراتی در نظرسنجی‌های قبل انتخابات داشته باشند، اما این روزها سایر فناوری‌های هوش مصنوعی مولد، توانایی مختل کردن انتخابات را در مقیاس گسترده دارند.

بیشتر نگرانی‌ها از انتشار اطلاعات غلط است و همه ما می‌دانیم هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات غلط را در مقیاس صنعتی تولید و منتشر کند و در این بین رسانه‌ها نیز ابزار قدرتمندی برای پخش داده‌های نادرست و تقلبی هستند.

با علم به اینکه این فناوری می‌تواند آسیب‌زا باشد، بازهم ما با آن مواجه می‌شویم و قرار نیست کسی جلوی آن را بگیرد و یا روند رو به رشدش را متوقف کند.



شباهت انسان و کامپیوتر

طی مطالعات پژوهشگران توانستند اثبات کنند که ارتباط نزدیکی میان پاسخ‌های کامپیوتر و انسان‌ها وجود دارد. در خصوص انتخابات آنها شخصیت‌هایی برای هوش مصنوعی خلق کردند که دربرگیرنده خصوصیاتی ازجمله نژاد، سن، مذهب و ایدئولوژی بودند و سپس از سیستم خواسته شد تا در انتخابات دوره‌های قبلی ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند. پس از بررسی پاسخ‌ها مشخص شد که انتخاب‌های هوش مصنوعی مطابقت بالایی با انتخاب‌ انسان‌ها دارد. از این رو آنها معتقدند این فناوری می‌تواند پیش‌بینی کند که افراد در انتخابات بعدی به چه کسی رأی خواهند داد.

دموکراسی در انتخابات

شاید مطالب بالا برای بسیاری از افراد دور از ذهن باشد و کسی آن را باور نکند، اما ازجمله ویدیوهای ساختگی سیاست‌مداران می‌توان به ویدیویی اشاره کرد که پارسال منتشر شد و در آن «ولادمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، به نیروهایش گفته بود باید در جنگ تسلیم شوند و یا چند هفته گذشته کمال کلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، به‌صورت کامل انگلیسی صحبت می‌کرد، اما ۲ روز بعد، وب ‌سایت مستقل ترکیه‌ای به نام Teyit فاش کرد که این ویدئو ساختگی بوده است.

در نهایت...
در نهایت درست است که کسی از آینده خبر ندارد و همه از تاثیرات مخرب این فناوری و روند پیشرفت آن انتقاد می‌کنند، اما این موضوع را هم باید در نظر داشت که تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ در سرتاسر جهان برای داشتن هوش مصنوعی در کارهای ریز و درشت خود در حال رقابت هستند و میلیاردها دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این رقابت برای ما موضوعی را عیان می‌کند و به ما می‌گوید که به هرحال با علم به اینکه این فناوری می‌تواند آسیب‌زا باشد، بازهم ما با آن مواجه می‌شویم و قرار نیست کسی جلوی آن را بگیرد و یا روند رو به رشدش را متوقف کند.