تبیان، دستیار زندگی

 عواملی که باعث سقط جنین می‌شود!

سقط جنین؛ جاهلیت مدرن

پدیده شوم سقط جنین، در اسلام حرام شمرده شده و از گناهان کبیره است، کسی‌که سقط جنین می‌کند یک انسان را کشته، و کسی که انسانی را بکشد «قاتل» است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سقط جنین ، جاهلیت مدرن ،  گناهان کبیره ، قتل نفس ،
کسانی که سقط جنین می‌کنند، انگیزه‌های مختلفی دارند که در این جا به آن موارد اشاره می‌کنیم. خداوند متعال در آیات قرآن به بررسی عواملی که باعث کشته شدن جنین، توسط پدر و مادر می‌شود پرداخته و با پاسخ‌ به همه آن‌ها و ضمانت‌های محکم و وعده‌های حتمی از همه مادران خواسته که از ارتکاب به این عمل خودداری کنند.

سقط جنین، گناه کبیره، قتل نفس، کشتن یک انسان و دهن کجی به خداست. زیرا خداوند می‌خواهد به فردی روح بدهد ولی ما جلوی آن را می‌گیریم. اینکار با زنده به گور کردن دختران در زمان جاهلیت چه فرقی دارد؟ در دنیای پیشرفته امروز، دختر و پسر را قبل از به دنیا آمدن زنده به گور می‌کنند، که این جاهلیت مدرن است.

خداوند قتل نفس را مذموم و حرام شمرده است. حال یک فرد بالغ را به قتل برسانی یا یک جنین. سقط جنین چه مشروع و چه غیرمشروع حرام است مگر در مواردی که پزشک سلامتی مادر را در خطر ببینید.

سقط جنین؛ قتل نفس

از نگاه قرآن‌ کریم، انسان به‌منظور آزمایش که زمینه‌ساز سعادت حقیقی اوست پا به این جهان گذاشته تا از راه عبودیّت خداوند، به مقام خلیفةاللهی برسد. ارزش انسان در نزد خداوند به‌حدی است که اگر کسی جان انسانی را بگیرد، جانی در مقابل آن باید داده شود، و این یعنی شدیدترین مجازات.
متاسفانه در این عصر می‌بینیم که پدران و مادرانی، دست به قتل فرزندان خود می‌زنند و در همان روزها و ماه‌های اولیه شکل‌گیری جنین اقدام به سقط آن می‌کنند.

خداوند متعال در آیه ۱۳۷ انعام در این رابطه فرموده است: و بدین سان (بت‌ها و خادمان بت‌ها كه) شریكان آنها (در اموالشان محسوب مى‌شدند،) كشتن فرزند را براى بسیارى از مشركان (به عنوان قربانى براى بت‌ها) زیبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشیده و آیین آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مى‌خواست چنین نمى‌كردند (و به اجبار جلو آنان را مى‌گرفت)، پس آنان را با دروغ‌هایى كه مى‌بافند واگذار.

و این در حالی است که قتل نفس آن هم از نوع عمدی هیچ توجیهی ندارد و از بزرگ‌ترین گناهان در همه ادیان الهی محسوب می‌شود. چنان‌که خداوند متعال در آیه ۱۲سوره ممتحنه در این رابطه می‌فرماید: اى پیامبر چون زنان باایمان نزد تو آیند که [با این شرط] با تو بیعت کنند که چیزى را با خدا شریک نسازند و دزدى نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بچه‏‌هاى حرام‌زاده پیش دست و پاى خود را با بهتان [و حیله] به شوهر نبندند و در [کار] نیک از تو نافرمانى نکنند با آنان بیعت کن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه زیرا خداوند آمرزنده مهربان است.
در این آیه، خداوند متعال مستقیماً دستور می‌دهد که زنان مؤمن و کسانی‌که ایمان آورده‌اند نباید فرزندان خود را بکشند. متأسفانه این روزها مادرانی هستند که بدون توجه به خواست و اراده الهی اقدام به سقط جنین و قتل فرزندان خود می‌کنند.

باید به ساقط جنین هشدار داد و نگذاریم این کار انجام شود. اولاد رحمت و برکت، و هم نعمت و طراوات است، به بهانه‌ فقر خود را از این نعمت محروم نکنیم چرا که روزی همه دست خداست و خداوند روزی هر فرزند را جداگانه عطا می‌کند. کافیست از تجملگرایی پرهیز کنیم



بی‌فرهنگی و بی‌کلاسی بودن تعدد بچه‌دار شدن

یکی از دلایلی که باعث سقط جنین می‌شود اینست که متأسفانه عده‌ای بچه‌دار شدن و یا داشتن بیش از یک فرزند را بی‌فرهنگی و «بی‌کلاسی» می‌دانند و در صورت باردار شدن اقدام به سقط جنین می‌کنند. چرا که با رفتار نادرست برخی روبرو می‌شوند، و از باردار شدن برای فرزند چندم خجالت می‌کشند و تصمیم به سقط جنین می‌گیرند. یکی از دلایل اصلی سوق پیدا کردن زنان به سقط،‌ «نگرش منفی اجتماع نسبت به تعدد کودکان» است.

 این امر بیانگر آن است که سقط، در خلأ اجتماعی رخ نمی‌دهد و گاهی جو فرهنگی جامعه، زنان را به سوی سقط سوق می‌دهد. گزارشات حاکی از آنست که نگرش منفی اجتماع، نسبت به تعدد فرزند را در عدم تداوم بارداری ناخواسته موثر گزارش کرده‌اند.

اقدام به قتل، از ترس فقر

یکی از دلائلی که باعث می‌شود پدر و مادر مرتکب قتل و سقط جنین شوند، ترس از مسائل اقتصادی خانواده، ترس از فقر، و ترس از آینده اقتصادی فرزند است.

تصور آنها اینست که با آمدن فرزند، فقیرتر شده و یا می‌ترسند نتوانند مخارج او را تامین کنند. خداوند در آیه31 سوره اسراء به این‌ افراد، صراحتاً دستور می‌دهد که: وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً؛ و از بیم تنگدستى فرزندان خود را نکشید ماییم که به آن‌ها و شما روزى مى‌‏بخشیم آرى کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.

باید به کسانی که می‌خواهند این کار را انجام دهند، هشدار داد و نگذارید این کار انجام شود. اولاد رحمت و برکت، و هم نعمت است، به بهانه‌ فقر خود را از این نعمت محروم نکنیم چرا که روزی همه دست خداست و خداوند روزی هر فرزند را جداگانه عطا می‌کند. کافیست از تجملگرایی پرهیز کنیم.

بارداری ناخواسته

یکی دیگر از عوامل سقط جنین، بارداری ناخواسته است. روزانه افراد بسیاری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که با مشکل بارداری ناخواسته مواجه‌اند و راحت‌ترین کار را سقط جنین می‌دانند. این افراد تصور می‌کنند چون بدون اراده خودشان، بارداری ایجاد شده، می‌توانند جنین را سقط کنند. حال آن که خواست و عدم اراده آنها هیچ تاثیری در نگه داشتن فرزند ندارد و آنها هیچ حقی ندارند که هدیه خداوند را به قتل برسانند.

بارداری از راه نامشروع

عدم ناآگاهی در ارتباط با جنس مخالف مهمترین دلیلی است که باعث فریب دختران جوان می‌شود. خیلی از دختران اعتماد در وعده‌های ازدواج را مهمترین علت در دام افتادن جنس مخالف می‌دانند. خیلی‌ها هم می‌گویند اسیر ترویج فیلم‌های مبتذل شده‌اند که باعث ترویج ارتباط با جنس مخالف بصورت نامشروع می‌شوند.

متأسفانه برخی فیلم‌های مبتذل حجب و حیایی که ما در روابط شرعی‌مان به آن مقیدیم را نشان گرفته و در پی از بین بردن این حیا، جوان ما را به سمت روابط نامشروع سوق می‌دهد.

متأسفانه صدمات و لطمات اقدام نابهنجار یک جوان یا نوجوان به کل خانواده وارد می‌شود و آبروی اجتماعی و خانوادگی به خطر می‌افتد و باعث مسائل روانی برای دختران و والدین می‌شود.

قتل نفس آن هم از نوع عمدی هیچ توجیهی ندارد و از بزرگ‌ترین گناهان در همه ادیان الهی محسوب می‌شود



دلیل قرآنی برای حرمت سقط جنین

خداوند در قرآن می‌فرماید: ولا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق(اسراء،33)؛ هرگز نفس محترمی که خدا قتلش را حرام کرده نکشید مگر آن که به حکم حق مستحق قتل شود.

در زمان جاهلیت مردم پسران و دختران را از ترس فقر و ناموس به قتل می‌رساندند و خداوند بعد از بعثت پیامبر این آیه را نازل فرمودند که دست از قتل و کشتار فرزندان خود بردارند و این پندارهای شیطانی را از سر بیرون کنند و تلاش و کوشش کنند هر چه بیشتر برخیزند خدا هم کمک نموده و زندگی آنها را اداره می‌کند.

ما از این جنایت زشت و ننگین وحشت می‌کنیم در حالی که همین جنایت به شکل دیگری در عصر ما و حتی به اصطلاح در مترقی‌ترین جوامع انجام می‌گیرد و آن اقدام به سقط جنین است که در مقیاس بسیار وسیع و به خاطر جلوگیری از افزایش جمعیت و کمبودهای اقتصادی و جسمی صورت می‌پذیرد.(تفسیر نمونه، ج12، ص101)

دلیل عقلی برای حرمت سقط جنین

عقل دلالت می‌کند بر حرام بودن سقط جنین به این صورت که عقل می‌گوید ظلم قبیح و ناپسند است و سقط جنین هم ظلم فاحش است بلکه فاحش‌ترین ظلم‌هاست. چون که سقط جنین ظلم و ستم بر کسی است که قدرت دفاع بر نفس خود را ندارد. (بحوث فقهیة هامة آیه الله مکارم شیرازی، ص274)

شهید مطهری در کتاب عدل الهی خود در ابن باره می‌نویسد: از نظر عقل ظلم بد و ناپسند است زیرا ظلم، حق مظلوم را پایمال می‌کند، و حق چیزی است که یک موجود، استحقاق آن را دارد و باید آن را دریافت کند. مثلا حیات، حق هر انسانی است اگر حیات از کسی گرفته شود به او ظلم می‌شود و حق او پایمال می‌شود.

نتیجه این که جنین هم اگر سقط شود، چون حق حیات دارد، سقط او ظلم در حق او محسوب می‌شود و حق حیات او پایمال شده است.