تبیان، دستیار زندگی

رنگ‌آمیزی بزرگسالان حالتان را خوب می‌کند

فواید روحی روانی استفاده از کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان

استفاده از کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان فواید زیادی دارد و اگر این کار برایتان تبدیل به یک عادت شود می‌توانید از استرستان کم کنید و احساس شادی و حال خوبتان را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید بدانید چطور چنین چیزی ممکن است پس این مطلب را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رنگ‌آمیزی بزرگسالان
خیلی از افراد وقتی به کتاب رنگ‌آمیزی فکر می‌کنند به یاد سرگرمی‌هایی می‌افتند که به درد بچه‌های کوچک می‌خورد؛ اما در واقع خلاق بودن هیچ ارتباطی به سن‌وسال ندارد و فرقی نمی‌کند چند ساله باشید.

رنگ‌آمیزی بزرگسالان چیست؟

هرچند کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان و کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان شباهت‌های زیادی با هم دارند؛ اما تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز دارند. کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان معمولاً با هدف خاصی در ذهن طراحی شده‌اند. کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان معمولاً برای آموزش بچه‌ها طراحی شده‌اند تا یاد بگیرند بین خطوط و تمیز رنگ کنند و ضمناً سرگرم و خلاق باشند. اما کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان معمولاً متمرکز بر سلامتی و تندرستی‌اند.
مثلاً الگوها و شکل‌هایی که در کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان قرار می‌گیرند اغلب برای تسکین استرس و اضطراب در نظر گرفته شده‌اند. در مواردی نیز اشکال پیچیده و با جزئیات پرنقش‌ونگار هستند و هدف از طراحی آنها تقویت مهارت‌های حرکتی است.
کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند برای ایجاد مهارت‌های جدید هم استفاده شود و مدت‌زمان تمرکز را در افراد بزرگسال تقویت کند، خصوصاً در افرادی که دچار مشکلات دقت و تمرکز هستند.


فواید استفاده از کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان

تسکین استرس
یکی از اولین امتیازات کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان این است که کمکتان می‌کند استرستان را کم کنید؛ تسکینی برای استرسی که در حال حاضر درگیرش هستید، برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان.
متأسفانه، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بیش‌ازپیش پُر از موضوعات استرس برانگیز است. هر چند خیلی خوب است که خیلی وقت‌ها ارتباطمان را با دنیای پرهیاهو قطع کنیم و آرام بگیریم؛ اما این کار هم خیلی سخت است؛ بنابراین کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان یک راه عالی برای تسکین استرس و اضطراب است. حرکت ساده‌ای مثل رنگ‌آمیزی‌کردن در تسکین استرس می‌تواند خیلی مؤثر باشد.
اگر به دنبال راه ساده‌ای برای تسکین استرس هستید رنگ‌آمیزی‌کردن می‌تواند مناسب شما باشد. خیلی مهم است که برای هر مشکل روحی و روانی یک رویکرد همه‌جانبه در پیش بگیرید، از جمله تسکین استرس. رنگ‌آمیزی و ابتکار از راه‌های ثابت شده برای تسکین استرس هستند.

کاهش اضطراب
اضطراب یکی از شایع‌ترین مشکلات روحی و روانی است که خیلی‌ها از آن رنج می‌برند. افراد زیادی در تلاش برای غلبه بر اضطراب به طور منظم به درمانگر مراجعه می‌کنند و خیلی‌ها نیز از داروهای تجویزی استفاده می‌کنند. هر چند کارکردن با یک درمانگر می‌تواند در کنترل اضطراب مؤثر باشد؛ اما کتاب رنگ‌آمیزی نیز در این مورد کمک بزرگی است.
اضطراب می‌تواند خودش را به شکل‌های گوناگونی نشان دهد، مثلاً بی‌خوابی، استرس، تهوع و مشکلات گوارشی. برخی افراد دچار حملات پانیک می‌شوند که علائم آن تعریق، گُرگرفتگی و بالارفتن ضربان قلب و تنفس می‌باشد.
کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند یک درمان مؤثر برای اضطراب باشد. اثرات آرامش‌بخش و روح‌نواز رنگ‌آمیزی کمک زیادی به افرادی می‌کند که درگیر هیجانات منفی و اضطرابی دامنگیر هستند.

هم‌زمان با رنگ‌آمیزی‌کردن شاید از ایده‌هایی که به ذهنتان خطور می‌کند شگفت‌زده شوید. وقتی مشغول رنگ‌آمیزی می‌شوید ذهنتان فرصتی پیدا می‌کند و تشویق می‌شود از راه‌های جدیدتری فکر کند و این می‌تواند به حل مسئله در جنبه‌های دیگر زندگی به شما کمک نماید


کمک به خواب بهتر
ازآنجایی‌که کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان استرس را کم کرده و شما را آرام می‌کند می‌تواند یک روتین خوب برای قبل از خوابتان باشد. برای مبتدی‌ها این روش خیلی خوب است؛ چون تشویقشان می‌کند از ابزارهای الکترونیکی فاصله بگیرند و قبل از خواب به‌جای اینکه سراغ این وسایل بروند، با رنگ‌آمیزی‌کردن ذهنشان را آرام کنند و برای یک خواب خوب شبانه آماده شوند.
رنگ در تراپی ابزاری مؤثر برای کاهش اضطراب و آرام‌کردن است و همین کار ساده که نیاز به تمرکز و توجهی کامل دارد به طریقی مثبت به کاهش اضطراب و متمرکزکردن ذهن بر موضوعی دیگر کمک می‌کند.

رنگ‌آمیزی‌کردن تمام مغز را به کار می‌گیرد
تعداد فعالیت‌هایی که هم‌زمان تمام قسمت‌های مغز را به کار می‌گیرند زیاد نیست؛ اما رنگ‌آمیزی‌کردن یکی از آنهاست. رنگ‌آمیزی‌کردن چیزی نیست که فقط نیمکره چپ یا فقط نیمکره راست مغزتان را درگیر کند، بلکه کاری است که نیازمند فعال‌شدن هر دو نیمکره می‌باشد که باید با هم کار کنند؛ بنابراین رنگ‌آمیزی‌کردن تمرینی برای سیستم نورولوژیکتان است.
وقتی تلاش می‌کنید راه چگونه رنگ‌کردن بین خطوط را پیدا کنید، در حال ورزش دادن بخش خلاق مغزتان هستید. در این فعالیت نیاز دارید رنگ‌ها را هنرمندانه انتخاب کنید و در مورد تعادل زیباشناسانه شکلی که روی آن کار می‌کنید فکر کنید.
هم‌زمان لازم است از نیمکره دیگر مغزتان برای تمرکز و دقت و سازماندهی استفاده کنید. مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های حل مسئله و بخش قدامی مغز همگی شامل قسمت منطق مغزتان می‌شوند.
پس مجبورید هر دو نیمکره را با هم به کار بگیرید تا یک اثر هنری خلق کنید. ازاین‌جهت کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان یکی از معدود فعالیت‌هایی است که تمام مغزتان را به چالش می‌کشد.

خودتان را بهتر می‌شناسید
آخرین باری که واقعاً خلاقیتتان را به کار گرفتید کی بود؟ شاید فکر کنید آدم چندان خلاقی نیستید؛ اما کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان این فرصت را به شما می‌دهد که یک بازبینی در خودتان بکنید.
کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان مجبورتان می‌کند تمام انرژی‌تان را متمرکز بر زمان حال کنید. سپس کارتان را بدون قضاوت و استثنا بپذیرید. اگر سعی دارید بیشتر خودتان را بشناسید، کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان نقطه خوبی برای شروع است.
وقتی سراغ کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌روید شاید با طرح‌هایی روبرو شوید که چالش‌برانگیزترند. پس لازم است تمرکزتان را روی کاری بگذارید که دارید انجام می‌دهید، از دنیای اطرافتان جدا می‌شوید و مهارت‌های جدیدی را فرامی‌گیرید.
ضمناً کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند به شما یاد دهد هر چقدر هم که دنیای بیرون آشفته و پرسرعت باشد، شما آرام بمانید و تمرکزتان را حفظ کنید. برای اینکه بتوانید کتاب رنگ‌آمیزی‌تان را کامل کنید مجبورید به‌آرامی و بادقت و تمرکز رنگ بزنید.
این ورزش مهمی است که می‌تواند کمکتان کند خودتان را به‌عنوان یک انسان بهتر بشناسید. همچنین احتمالاً به مهارت‌هایی می‌رسید که در جنبه‌های گوناگون زندگی به کارتان خواهند آمد.

مجبور می‌‌شوید به جزئیات بیشتر توجه کنید
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پرشتاب‌تر از گذشته است؛ بنابراین ممکن است وسوسه شوید کارها را باعجله و بدون دقت انجام دهید. متأسفانه اگر توجهی به جزئیات نکنید، کیفیت کارتان پایین خواهد آمد و فرقی نمی‌کند یک کارمند یا کارفرما باشید و یا یک دانشجو. یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های درمانی رنگ‌آمیزی بزرگسالان این است که یادتان می‌دهد به جزئیات توجه کنید.
خیلی از کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان پُر از طرح‌های پرنقش‌ونگار و بسیار ظریف‌اند. خطوط بسیار ریزی در این طرح‌ها وجود دارند که اگر می‌خواهید با موفقیت آنها را کامل کنید مجبورید روی آنها تمرکز کنید. پس اگر می‌خواهید توجه‌کردن به جزئیات را تمرین کنید، کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان نقطه خوبی برای شروع است.
هر چند ممکن است خودتان را ملزم نکنید که درون خطوط بمانید؛ اما به‌احتمال زیاد دوست دارید یک اثر هنری موفق خلق کنید. جسارت داشته باشید و از رنگ‌های گوناگون استفاده کنید.

خاطرات کودکی برایتان تداعی خواهد شد
آخرین باری که کتابی را رنگ‌آمیزی کردید کی بود؟ آیا آن زمان هنوز بچه بودید؟ اگر چنین است پس حالا وقتش است که با کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان خاطرات شیرین کودکی را برای خود تداعی کنید.
خیلی از ما وقتی بچه بودیم ساعت‌ها با کتاب‌های رنگ‌آمیزی‌مان سرگرم می‌شدیم و این کار برایمان ساده و لذت‌بخش بود، پس دلیلی ندارد حالا که یک بزرگسال هستیم نتوانیم کودک درونمان را زنده کنیم و از همان کار لذت ببریم.
با زنده کردن کودک درون و رنگ‌آمیزی‌کردن به یاد خاطرات شیرین کودکی‌ می‌افتید و یکی از بهترین جنبه‌های کودکی این است که کودک به‌راحتی با کوچک‌ترین چیزها شاد می‌شود. الان به‌عنوان یک بزرگسال هم این شادی را تجربه کنید.
اگر واقعاً پذیرای این فعالیت باشید می‌بینید که نسبت به قبل شادتر شده‌اید و این یکی از مهم‌ترین فواید کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان است. اگر چند خاطره از کودکی‌تان را به یاد بیاورید می‌توانید بیشترین بهره را از تجربه رنگ‌آمیزی در بزرگسالی ببرید.

کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان راهی مؤثر برای درمان برخی از بیماری‌ها
کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند به‌عنوان درمانی مؤثر برای برخی از بیماری‌ها تجویز شود. مثلاً افراد زیادی هستند که با رعشه زندگی می‌کنند. کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند وادارتان کند دست‌هایتان را کنترل کنید و به همین دلیل این فعالیت یک درمان بسیار عالی برای سالمندانی است که دچار لرزش و رعشه دست هستند.
بنابراین، می‌توانید از این طریق اثر لرزش دست بر جنبه‌های گوناگون زندگی را کنترل کنید. شاید متوجه شوید بعد از مدتی بهتر می‌توانید فنجان چای‌تان را نگه دارید، چیزی بنویسید یا در گوشی‌تان تایپ کنید.
همچنین کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند برای کسانی که مبتلا به صرع هستند نیز مفید باشد. وقتی این افراد روی رنگ‌آمیزی متمرکز می‌‌شوند این تمرکز اثرات آرامش‌بخش بر سلول‌های عصبی‌شان دارد.
بنابراین، احتمال حملات عصبی کمتر می‌شود و در نتیجه کمتر تشنج رخ خواهد داد و این چیزی است که برای بیماران صرع در هر سنی صدق می‌کند.
بالاخره اینکه کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند ورزشی برای ذهنتان باشد و احتمال ابتلا به انواعی از زوال عقل در آینده را کاهش بدهد. تا زمانی که شما ذهنتان را به طور منظم ورزش می‌دهید می‌توانید جلوی برخی از بیماری‌های نورولوژیکی را بگیرید.

کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان کمکتان می‌کند هیجانات منفی را کنار بزنید
بله این فعالیت در غلبه بر هیجانات منفی‌تان نیز به شما کمک می‌کند. بیشترین نگرانی شما در زندگی چیست؟ آیا نگران سلامتی‌تان هستید؟ آیا نگرانی‌تان شغلی است؟ آیا نگران مسائل مالی هستید؟
اگر چنین است پس نیاز به راهی دارید تا این هیجانات منفی را کنار بزنید و تنها راهی که شما را از این احساسات دور می‌کند این است که مشغول چیزی شوید که تمام توجه و تمرکزتان را معطوف خودش کند.
و این جاست که کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان به دادتان می‌رسد. اگر تمام انرژی‌تان را صرف رنگ‌آمیزی کنید، این هیجانات منفی کم‌کم دور می‌شوند و شما می‌توانید جایشان را با هیجانات مثبت پُر کنید.
احساس خشم و ترس می‌تواند جای خود را به خلاقیت و لذت بدهد و این برای سلامتی و تندرستی شما بی‌نهایت مفید است. شما نیاز دارید راه‌هایی پیدا کنید که گاهی واقعاً از شر احساسات منفی خود خلاص شوید و به‌این‌ترتیب می‌توانید روی لحظاتی شاد و لذت‌بخش متمرکز شوید و این دقیقاً کاری است که رنگ‌آمیزی می‌کند.

کتاب رنگ‌آمیزی کمکتان می‌کند مدیتیشن کنید
اگر خیلی وقت‌ها به این فکر کرده‌اید که مدیتیشن را امتحان کنید پس وقت آن است که از مزایای کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان بهره ببرید. همان‌طور که گفتیم این فعالیت ارتباط شما را با دنیای بیرون قطع می‌کند و استرس و تنش را از شما دور می‌نماید.
هم‌زمان با رنگ‌آمیزی‌کردن شاید از ایده‌هایی که به ذهنتان خطور می‌کند شگفت‌زده شوید. وقتی مشغول رنگ‌آمیزی می‌شوید ذهنتان فرصتی پیدا می‌کند و تشویق می‌شود از راه‌های جدیدتری فکر کند و این می‌تواند به حل مسئله در جنبه‌های دیگر زندگی به شما کمک نماید.
ضمناً قسمت‌های زیادی از بدنتان فرصتی برای استراحت پیدا می‌کنند و ممکن است شما متوجه نباشید این قسمت‌ها چقدر خسته و فرسوده هستند. وقتی تمام مغزتان را درگیر تمرکز روی رنگ‌آمیزی می‌کنید به قسمت‌های دیگر بدنتان استراحت می‌دهید و این فرصت خوبی برای ریکاوری است.
کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان کمکتان می‌کند خلاق‌تر شوید
به نظر می‌رسد خیلی از افراد با بالاتر رفتن سن، خلاقیت و قدرت ابتکار خود را از دست می‌دهند. بزرگسالان اغلب بچه‌ها را تشویق به ابتکار و خلاقیت می‌کنند و حالا خوب است بدانید خلاقیت در بزرگسالی نیز مهم است. حتی اگر تصور کنید روتین روزانه شما نیازی به خلاقیت ندارد؛ اما باز هم در زندگی جاهایی خواهد بود که به خلاقیت نیاز دارید.
گاهی قسمت‌هایی از مغزتان را فعال خواهید کرد که مدت‌هاست از آن استفاده نکرده‌اید و همین می‌تواند کافی باشد تا مهارت حل مسئله‌تان تقویت شود.
وقتی مدت‌زمان زیادی را صرف تمرکز روی کتاب رنگ‌آمیزی‌تان می‌کنید مغزتان متعجب می‌شود و در نتیجه این آزادی می‌تواند کمکتان کند نورون‌هایی در مغزتان که مدت‌ها بود ارتباطی با هم نداشتند دوباره با هم ارتباط برقرار کنند. همین اتفاق کافی است تا از نظر فردی و هیجانی و روحی رشد کنید.

کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان هر چند بسیار مفید است اما درمان نیست

رنگ‌آمیزی‌کردن می‌تواند نوعی هنردرمانی باشد و اثرات شگفت‌انگیزی برای برخی از افراد دارد؛ اما این روش معمولاً جایگزینی برای درمان‌های استاندارد از جمله دارودرمانی و گفتگودرمانی نیست. پس اگر تحت درمان هستید، درمانتان را همچنان ادامه دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.