تبیان، دستیار زندگی

 عکس فرزندم را در فضای مجازی منتشر کنم یا نه؟

بچه‌ها هم حریم شخصی دارن؟ ازش حرف بزنم توی فضای مجازی یا نه؟ نظر خودش مهمه اصلا؟ عکس بچه‌مو بذارم توی اینترنت یا نه؟ اینکار ممکنه به بچه ما آسیبی وارد کنه؟ کودک هم مثل ما حق انتخاب و حریم شخصی داره.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
info

 

بچه‌ها هم حریم شخصی دارند؟

عکس فرزندم را در اینترنت بگذارم یا نه؟ درباره کارهای بامزه‌اش چی؟ صحبت کنم یا نه؟ این بخشی از دغدغه والدین درباره گذاشتن عکش و ماجرای بچه‌ها در اینترنت است.  

بچه‌ها موجوداتی بامزه و قشنگ‌ان که حرف زدن درباره آن‌ها و به اشتراک گذاشتن عکس‌هایشان لذت‌بخش است. مخاطب هم دوست دارد ماجرای آن‌ها را بشنود و عکسشان را لایک کند. مامان باباها دوست دارند لذت خاطرات بامزه و روزمرگی‌هایشان با بچه‌ها را با مخاطبان مجازی خود تقسیم کنند؛ اما این کار چه اصولی دارد و ممکن است به فرزند ما آسیبی وارد کند؟

خیال نکنید این بچه همیشه بچه می‌ماند. وقتی دارید از شیرین‌کاری فرزندتان در فضای مجازی صحبت می‌کنید به این فکر کنید که این کودک در آینده چه احساسی نسبت به خودش پیدا می‌کند و از این کار خوشش می‌آید یا نه؟



کودک هم حریم شخصی دارد

بچه‌ها هم مثل ما حریم شخصی دارند و اینکه کوچولوان دلیل خوبی نیست که بدون اجازه‌شان عکس یا خاطره‌ای از آن‌ها منتشر کنیم؛ البته این بیشتر مال بچه‌های بزرگتر است. بچه‌های بالای شش هفت سال معمولا دوست دارند خودشان انتخاب کنند کدام عکسشان منتشر شود یا اصلا شاید بعضی اتفاقات را دوست نداشته باشند کسی بداند. باید حق انتخابشان را به رسمیت بشناسید و البته نظر بچه‌ها هم به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ چون خیلی مواقع بچه‌ها مصلحت خودشان را نمی‌توانند تشخیص دهند.

این بچه همیشه بچه نمی‌ماند!

نکته مهم بعدی این است که خیال نکنید این بچه همیشه بچه می‌ماند. وقتی دارید از شیرین‌کاری فرزندتان در فضای مجازی صحبت می‌کنید به این فکر کنید که این کودک در آینده چه احساسی نسبت به خودش پیدا می‌کند و از این کار خوشش می‌آید یا نه؟

مراقب باشید این شمایید که اطلاعات را در اینترنت می‌گذارید؛ اما بعد از گذاشتن این اطلاعات دیگر اختیاری برای برداشتن این اطلاعات ندارید. شما عک فزرندتان رو در صفحه شخصی خود بارگذاری می‌کنید و سر از کانال‌ها و صفحات مختلف مجازی درمی‌آورد. اصلا به خاطر چنین مشکلاتی در بعضی از کشورها ما حقی به عنوان حق فراموشی یا جی دی پی آر داریم که افراد می‌توانند درخواست کنند اطلاعاتشان از موتورهای جستو جو پاک شود.

بچه هم کرامت دارد

و در آخر باید این را بدانید که شخصیت و کرامت بچه‌ها در فضای مجازی هم باید حفظ شود. شوخی‌ بد با بچه‌ها، انتشار فیلم خنده‌داری که کرامت بچه را خدشه‌دار می‌کند و عکسی که برای ما بامزه‌اس اما باعث تمسخر او می‌شود، اخلاقا درست نیست. در تمام پست‌ها و مطالب و عکس‌هایی که از بچه‌ها منتشر می‌کنیم، حفظ عزت نفس کودک باید اولویت باشد. نمی‌شود برای خودمان بهترین عکس را از بهترین زاویه انتخاب کنیم؛ اما برای بچه‌ها صرف خنده‌دار بودن برای انتخاب عکس، کفایت کند!