تبیان، دستیار زندگی

به بهانهٔ روز جهانی بهداشت قاعدگی

عادت‌های سالم و بهداشتی در دوران قاعدگی

قاعدگی که به آن پریود نیز می‌گویند یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است که میلیون‌ها خانم در سراسر جهان هر ماه آن را تجربه می‌کنند. پریود شما زمانی اتفاق می‌افتد که بافت و خون اضافی از دیواره رحمتان ریزش کرده و از طریق واژن از بدنتان خارج می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاعدگی
سلامت و بهداشت قاعدگی می‌تواند جلوی عفونت‌ها را بگیرد، بوی نامطلوب را کاهش دهد و کمک کند شما هم طی روزهای پریودتان راحت باشید.

عادت‌های سالم طی قاعدگی

شما می‌توانید انواع محصولات بهداشتی مربوط به پریود را انتخاب کنید تا خون‌ریزی‌هایتان را جذب کند، مثل پدهای بهداشتی، تامپون‌ها، کاپ‌های قاعدگی و لباس‌های زیر مخصوص پریود.
. دست‌هایتان را قبل و بعد از دستشویی و قبل از استفاده از محصولات قاعدگی بشویید.
. از محصولات یکبار مصرف قاعدگی درست استفاده کنید: آنها را در دستمال‌کاغذی یا یک‌تکه کاغذ بپیچید و سپس در سطل زباله بیندازید. محصولات قاعدگی را داخل توالت نیندازید.

وضعیت پریودهایتان را پیگیری کنید. سیکل قاعدگی شما شاخص باارزشی برای سلامت عمومی‌تان است. پریودهای نامنظم می‌تواند علامت عوارضی مانند دیابت، اختلال عملکرد تیروئید و بیماری سلیاک باشد. شما می‌توانید تاریخ پریودهای هر ماهتان را روی تقویم یادداشت کنید

پدهای بهداشتی: هر یکی دو ساعت پد بهداشتی را تعویض کنید، فرقی نمی‌کند خونریزی‌تان چقدر باشد. اگر هم خونریزی‌تان زیاد است زودبه‌زود پد را عوض کنید.
تامپون‌ها: تامپون را هر ۴ تا ۸ ساعت عوض کنید و یک تامپون را بیشتر از ۸ ساعت نگه ندارید.
از تامپونی استفاده کنید که کمترین میزان جذب را دارد. اگر می‌توانید یک تامپون را تا ۸ ساعت نگه دارید بدون اینکه عوضش کنید، پس جذب آن بسیار بالاست.
کاپ‌های قاعدگی: کاپ‌های قاعدگی را هر روز بعد از استفاده تمیز کنید. بعد از هر بار که پریودتان تمام می‌شود کاپ‌های قاعدگی‌تان را ضدعفونی کرده و کاملاً بشویید و به مدت یک تا دو دقیقه در آب بجوشانید.
. لباس زیر مخصوص قاعدگی: بیشتر لباس زیرهای قاعدگی قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند.

بهداشت قاعدگی برای بهبود سلامت عمومی بسیار مهم است

این موارد به شما کمک می‌کنند طی دوران پریودتان سالم و راحت باشید:
. لباس‌های سبک و راحت بپوشید (مثلاً لباس زیر نخی). لباس‌های تنگ و چسبان یا پارچه‌های مصنوعی می‌توانند گرما و رطوبت را روی بدنتان نگه دارند و اجازهٔ رشد به میکروب‌ها می‌دهند.
. محصولات قاعدگی‌تان را به طور مرتب عوض کنید. گیرافتادن رطوبت باعث می‌شود زمینه‌ای مساعد برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم شود. نگه‌داشتن پد بهداشتی یا لباس زیر قاعدگی برای مدت طولانی می‌تواند باعث عفونت یا حساسیت شود.
. نواحی تناسلی‌تان را تمیز نگه دارید. بیرون واژن و همچنین مقعدتان را هر روز بشویید. وقتی دستشویی می‌روید، دستمال توالت را از جلو به سمت عقب بکشید نه از عقب به جلو. برای آبکشی بعد از ادرارکردن فقط از آب استفاده کنید؛ واژن شما عضوی از بدنتان است که می‌تواند خودش را تمیز کند. به‌هم‌زدن تعادل طبیعی pH واژن با ژل‌ها و مواد شیمیایی حتی در قسمت بیرونی واژن می‌تواند مضر باشد و منجر به عفونت قارچی یا باکتریایی شود.
. از دستمال توالت، تامپون یا پدهای بدون عطر استفاده کنید. محصولات بهداشتی معطر می‌توانند پوست را تحریک کرده و بر تعادل pH ‌تان اثر بگذارند.
. به‌اندازه کافی مایعات بنوشید. نوشیدن مایعات به میزان کافی کمک می‌کند سیستم ادراری‌تان تمیز شود و جلوی عفونت‌هایی مانند کاندیداز واژینال گرفته شود.
. وضعیت پریودهایتان را پیگیری کنید. سیکل قاعدگی شما شاخص باارزشی برای سلامت عمومی‌تان است. پریودهای نامنظم می‌تواند علامت عوارضی مانند دیابت، اختلال عملکرد تیروئید و بیماری سلیاک باشد. شما می‌توانید تاریخ پریودهای هر ماهتان را روی تقویم یادداشت کنید.
. چکاپ سالیانه را فراموش نکنید. چکاپ سالیانه زنان شامل پاپ‌اسمیر، معاینه لگن و معاینه سینه می‌شود. این غربالگری‌ها برای سلامت زنان ضروری بوده و می‌توانند علائم اولیه سرطان یا دیگر مشکلات را زودتر شناسایی کنند.

پاسخ به چند سؤال متداول

طی پریود چقدر می‌توانید ناحیه تناسلی را شستشو دهید؟
خون اغلب می‌تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند طی پریود حداقل روزی دو بار، صبح و شب، ناحیه تناسلی را با آب بشویید. ضمناً اگر احساس ناراحتی می‌کنید بیشتر از دو بار هم مانعی ندارد.

متخصصین زنان برای بهداشت طی پریود چه توصیه‌ می‌کنند؟
واژن اندامی است که خودش را تمیز می‌کند و خیلی مهم است که باکتریوم طبیعی آن حفظ شود. استفاده مکرر از صابون یا حتی محصولات بهداشتی که ویژه تمیزکردن واژن هستند می‌تواند این باکتریوم را دچار اختلال کند. پزشکان توصیه می‌کنند ناحیه تناسلی خود را با آب گرم و بدون صابون بشویید.

آیا باید از محصولات قاعدگی که جذب بالایی دارند استفاده کنید و دیرتر آنها را عوض کنید؟
همیشه محصولات قاعدگی را انتخاب کنید که میزان جذبشان متناسب با میزان جریان خونریزی‌تان باشد. نگه‌داشتن پد و تامپون برای مدت طولانی (چهار ساعت برای پد و چهارتا هشت ساعت برای تامپون) می‌تواند باعث رشد باکتری و عفونت شود.

آیا می‌توانید با استفاده از دئودورانت بهداشتی بانوان جلوی بو ناخوشایند را بگیرید؟
دئودورانت‌ها و اسپری‌های بهداشتی بانوان می‌توانند عاملی برای ایجاد التهاب واژن باشند که علائم آن شامل خارش و قرمزی و ترشحات غیرمعمول واژینال می‌شود. هر گونه تماس بین والوا (فرج) و مواد شیمیایی موجود در محصولات ضدعفونی‌کننده بانوان مثل ژل بهداشتی بانوان یا دئودورانت‌های بهداشتی بانوان باید به حداقل برسد. در عوض می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید یا ناحیه تناسلی را با آب خالی بشویید.

اگر ملافه یا لباستان به خون پریودتان آغشته شد آیا می‌توانید با آب داغ لکه‌برداری کنید؟
آب داغ برای لکه‌های خون خوب عمل نمی‌کند. در عوض بهتر است یک لکه تازه خون را با آب سرد و صابون بشویید تا محو شود.
آیا باید بعد از تعویض پد بهداشتی باید دست‌ها را بشویید؟
بعضی از محصولات بهداشتی قاعدگی با ناحیه مقعد نیز در تماس‌اند و در نتیجه به باکتری‌های روده نیز آلوده می‌شوند. برای جلوگیری از انتقال هر گونه باکتری و آلودگی روی محصولات بهداشتی به بدن‌ از طریق دست‌ها، بعد از تعویض محصول حتماً دست‌هایتان را بشویید.

آیا باید نیمه‌شب از خواب بیدار شوید و پد بهداشتی‌تان را عوض کنید (بعد از چهار ساعت)؟
وقتی طی روز فعالیت بدنی دارید، طبیعتاً جریان خونریزی پریودتان بیشتر و سنگین‌تر است، بنابراین پد بهداشتی‌تان خون بیشتری جذب می‌کند، بیشتر عرق می‌کنید و پوستتان هم چربی بیشتری تولید می‌کند، همین باعث می‌شود زمینه‌ای مساعد برای رشد باکتری‌ها فراهم شود. پس نباید یک پد را بیشتر از چهار ساعت نگه دارید.
اما شب که می‌خوابید عملکردهای بدنتان کُند می‌شوند و شدت خونریزی‌تان نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توانید طی شب یک پد را نگه دارید. اما یک تامپون را بیشتر از هشت ساعت نگه ندارید؛ چون ریسک سندرم شوک سمی که یک عفونت شدید است بالا می‌رود.

آیا قبل از دورانداختن پد بهداشتی لازم است آن را در چیزی بپیچید؟
پد استفاده شده را رول کنید و آن را در روکش پد جدیدی که می‌خواهید استفاده کنید یا در دستمال‌کاغذی بپیچید و سپس دور بیندازید. در مورد تامپون کافی است آن را در دستمال‌کاغذی بپیچید. این کار باعث می‌شود بو و باکتری‌ها پخش نشوند.

آیا می‌توانید محصولات بهداشتی قاعدگی استفاده شده را در داخل توالت بیندازید؟
انداختن حتی کوچک‌ترین محصول در داخل توالت می‌تواند لوله را مسدود کند. تحت هیچ شرایطی این کار را نکنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.