تبیان، دستیار زندگی

با شکستگی بینی چه باید کرد؟

آیا بینی شکسته خودش ترمیم می‌شود؟

معمولاً درگیری‌های فیزیکی، آسیب‌های ورزشی یا تصادفات اتومبیل از علت‌های معمول هستند که باعث شکستگی بینی می‌شوند. نیروی برخورد و ضربه می‌تواند باعث شود استخوان‌های بینی ترک بخورند یا بشکنند و در نتیجه شکستگی بینی رخ دهد. برخورد بینی با یک سطح سخت هم می‌تواند باعث شکستگی بینی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکستگی بینی
بینی ساختار پیچیده‌ای از استخوان‌ها و غضروف‌ها و بافت نرم است. بینی به‌عنوان یک عضو برجسته در صورت در معرض آسیب است، خصوصاً در ورزش‌هایی که برخورد در آنها زیاد است. معمولاً درگیری‌های فیزیکی، آسیب‌های ورزشی یا تصادفات اتومبیل از علت‌های معمول هستند که باعث شکستگی بینی می‌شوند. نیروی برخورد و ضربه می‌تواند باعث شود استخوان‌های بینی ترک بخورند یا بشکنند و در نتیجه شکستگی بینی رخ بدهد. برخورد بینی با یک سطح سخت هم می‌تواند باعث شکستگی بینی شود. بچه‌ها به‌طورکلی نسبت به بزرگ‌ترها کمتر در معرض شکستگی بینی هستند، زیرا بینی آنها منعطف‌تر است.
علائم شکستگی بینی بسته به‌شدت آسیبی که وارد شده متفاوت است. یک شکستگی خفیف ممکن است فقط باعث کمی خونریزی یا تورمی خفیف شود. از سویی دیگر، شکستگی شدید بینی می‌تواند آسیب گسترده‌ای به استخوان‌ها و غضروف و بافت‌های اطراف بینی وارد کند. همچنین ممکن است دچار درد، تورم، مشکل در تنفس، کبودی و خون‌مردگی و تغییر شکل و فرم بینی شوید. در مواردی نادر، شکستگی‌های شدید بینی می‌تواند عوارضی مانند هماتوم تیغه بینی ایجاد کند. هماتوم تیغه بینی به تجمع خون بین تیغه بینی و غضروف گفته می‌شود.

اگر آسیب وارد شده به بینی خفیف باشد پزشک توصیه می‌کند از راهکارهای خانگی برای کنترل علائم استفاده کنید. بالا نگه‌داشتن سر هنگام خواب و استراحت کافی می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. سعی کنید شب موقع خواب با چند بالش سرتان را بالاتر بگذارید و طی روز نیز از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید


به‌طورکلی علائم شکستگی بینی شامل موارد زیر می‌شود:

. درد و حساس شدن به لمس
. صدای تق مانند وقتی بینی را لمس می‌کنید
. خونریزی از بینی
. هماتوم تیغه بینی
. تورم اطراف بینی
. کبودی اطراف چشم و بینی
. به‌سختی نفس‌کشیدن با بینی
. تورفتگی بینی
. ترشح از بینی
در خیلی از موارد، شکستگی بینی می‌تواند خودبه‌خود و بدون هیچ مداخله پزشکی خوب شود. اما در مورد شکستگی‌های شدیدتر نیاز به درمان وجود دارد.

چقدر طول می‌کشد بینی شکسته خوب شود؟

معمولاً حدود سه هفته زمان می‌برد تا یک بینی شکسته خوب شود. طی دورهٔ التیام باید درد و تورم را کنترل کرده و از انجام فعالیت‌هایی که می‌توانند موجب آسیب بیشتر به بینی شوند پرهیز کنید. به‌طورکلی اگر بینی‌تان شکست بهتر است با یک پزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید تا میزان آسیب به بینی‌تان مشخص شود. تشخیص آسیب بینی معمولاً بر اساس معاینهٔ بینی و نواحی اطراف آن داده می‌شود. پزشک، راه‌های هوایی بینی را بررسی می‌کند و بینی را از جهت علائم تغییر شکل معاینه می‌نماید. در برخی موارد، آزمایش‌های تصویری برای تأیید تشخیص و ارزیابی شدت شکستگی و آسیب بینی ضروری است.
اگر آسیب وارد شده به بینی خفیف باشد پزشک توصیه می‌کند از راهکارهای خانگی برای کنترل علائم استفاده کنید. بالا نگه‌داشتن سر هنگام خواب و استراحت کافی می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. سعی کنید شب موقع خواب با چند بالش سرتان را بالاتر بگذارید و طی روز نیز از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید. می‌توانید چهار بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس سرد روی بینی‌تان بگذارید. همیشه یادتان باشد اگر دردتان شدید بود، خونریزی داشتید و یا دچار مشکلی در تنفس بودید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان شکستگی‌های شدیدتر بینی

درمان‌های خانگی اغلب می‌توانند علائم شکستگی بینی را تا زمانی که خوب شود کنترل کنند، اما این راهکارها همیشه هم جایگزین مداخلات پزشکی نیستند. درست است که شکستگی بینی می‌تواند خودش التیام پیدا کند؛ اما موقعیت‌هایی هم وجود دارد که نیاز به درمان پزشکی است. مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به مدیریت درد کمک کنند. در برخی موارد لازم است بینی جا انداخته شود. طی این کار پزشک با دست، استخوان‌های بینی را فشار می‌دهد تا سر جای خود برگردند. ممکن است طی دوره التیام بینی‌تان از چسب بینی استفاده کنید. احتمالاً پزشک برای پیشگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

گزینه درمانی دیگر نیز سپتوپلاستی یا رینوپلاستی است که خصوصاً در موارد شکستگی‌های شدید بینی که طی آن بینی کج و از فُرم خارج می‌شود یا مشکل قابل‌توجهی برای تنفس به وجود می‌آید ضرورت دارد. سپتوپلاستی یک عمل جراحی است که طی آن هر گونه آسیب به تیغه یا سپتوم بینی اصلاح می‌شود. سپتوم بینی استخوان و دیواره غضروفی بین سوراخ‌های بینی است. در سپتوپلاستی جراح برشی در داخل بینی ایجاد می‌کند و سپتوم را بادقت سر جای خود برمی‌گرداند و هر استخوان و غضروف اضافی را که باعث انسداد شده برمی‌دارد. رینوپلاستی نیز برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی انجام می‌شود. رینوپلاستی شامل فرم دهی دوباره بینی با حذف یا اضافه‌کردن بافت یا استخوان می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.