تبیان، دستیار زندگی

از توییتر ایرانی چه می‌دانید؟

«ویراستی» یک شبکه اجتماعی جدید شبیه به توییتر است که شعار آن «نوشتن بر محور راستی» و کاملا ایرانی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توییتر ایرانی ، ویراستی، شبکه اجتماعی  ایرانی ،

ویراستی یک نمونه ایرانی از توییتر است که این شباهت به چند مورد خاص بسنده نمی‌کند و به نوعی فضا، طراحی، رنگ، تجربه کاربری و حتی لوگوی آن ما را به یاد توییتر می‌اندازد.

ویراستی؛ یک ابزار تعاملی

مدیر عامل ویراستی معتقد است که از آنجایی که در ایران فضای عمومی برای بحث کردن در یک موضوع وجود ندارد و عموما در قسمت کامنت‌ها این اتفاق بین کاربران می‌افتد و همچنین توییتر در ایران همگانی نیست و فقط قشر خاصی از آن استفاده می‌کنند و حتی بسیاری از مردم نام آن را نشنیده‌اند، بر آن شدیم تا یک فضای بومی و مناسب برای تعامل ایجاد کنیم.

این برنامه سرعت بالا و دسترسی‌پذیری جهانی دارد و به شما امکان مشاهده هشتگ‌های پرطرفدار را در خط سیر یا همان تایم لاین می‌دهد. تا به امروز ویراستی از زبان‌های انگلیسی، فارسی و عربی نیز پشتیبانی می‌کند.



آیا ویراستی یک توییتر بومی است؟

با توجه به اینکه تمامی طراحی‌ها بسیار شبیه به توییتر است، بسیاری از کاربران معتقدند ویراستی یک نمونه بومی از توییتر است. البته مدیرعامل این شبکه اجتماعی با این امر مخالف است و می‌گوید: «ما قصد داشتیم روی یک رابط کاربری که برای مخاطبان آشنا است و امتحانش را پس داده، تمرکز کنیم. ویراستی قرار نیست یک نسخه توییتر بومی باشد و فقط مطالب بومی در آن نوشته شود، بلکه قرار است یک پلتفرم تعاملی باشد تا کاربران بتوانند مطالب اختصاصی خودشان را در آن بنویسند و به اشتراک بگذارند.»

همچنین بنا به گفته انجیدنی ویراستی می‌تواند درآمد زا باشد. به طوری که مثلا یک خبرنگار یا نویسنده می‌تواند مطالب یا تحلیل‌های اختصاصی‌اش را در ویراستی منتشر کند و از دنبال کنندگان خود حق عضویت برای بازدید از این محتواها بگیرد.

در واقع این قابلیت مانند «سوپر فالو» توییتر است که به تازگی به توییتر اضافه شده و محتوای اختصاصی را صرفا به افرادی که حق اشتراک پرداخت کرده‌اند، نمایش می‌دهد.

ویژگی‌های ویراستی

در این پلتفرم شما می‌توانید انواع محتوا را با فرمت‌های مختلف نظیر گیف، عکس و فیلم به اشتراک بگذارید. به مطالب دیگران مانند اینستاگرام واکنش نشان دهید و در رای‌گیری‌ها و نظرسنجی‌ها شرکت کنید. این برنامه سرعت بالا و دسترسی‌پذیری جهانی دارد و به شما امکان مشاهده هشتگ‌های پرطرفدار را در خط سیر یا همان تایم لاین می‌دهد. تا به امروز ویراستی از زبان‌های انگلیسی، فارسی و عربی نیز پشتیبانی می‌کند.

برای دسترسی به این برنامه هم می‌توانید به بازار و مایکت برای نسخه اندروید و به آی‌اپس و سیب اپ برای نسخه آی او اس مراجعه کنید. البته نسخه تحت وب و ویندوز نیز دارد که باید به virasty.com مراجعه کنید.

تیک‌های ویراستی

اگر در ویراستی با هویت رسمی خودتان (حقیقی یا حقوقی) فعالیت دارید و یا برای یک سازمان یا برندی یک اکانت می‌سازید، می‌توانید برای دریافت نشان تایید شده، با verified@Virasty.com در تماس باشید و پس از پرداخت هزینه و داشتن شرایط لازم آن را دریافت کنید.
توییتر ایرانی ، ویراستی، شبکه اجتماعی  ایرانی ،

کاربران چه می‌گویند؟

بسیاری از کاربران این شباهت به توییتر را جذاب نمی‌دانند و از این رو از ویراستی استقبال نکردند و معتقدند برای یک پلتفرم ایرانی باید از نمادهای ایرانی استفاده شود. برخی هم مشکلاتی برای روش‌های ورود و عدم پشتیبانی مناسب را گزارش کرده‌اند. چرا که مثلا برای گرفتن تیک آبی برخی با وجود داشتن تمامی شرایط موفق به دریافت آن نشده‌اند.

البته بسیاری از کاربران هم نظر خوبی دارند و معتقدند ویراستی یک فضای کاملا سالم و مفرح است و از آنجایی که مرتبا نسخه جدید را ارائه می‌دهد، پس در صدد رفع نواقص و مشکلات است که این موضوع یعنی کاربران مهم هستند و به فکر مخاطب است.