تبیان، دستیار زندگی

هوش مصنوعی‌های ایرانی رو می‌شناسی؟

جهان به ‌سمت هوش مصنوعی پیش می‌رود و برای عقب نماندن از این روند جهانی باید از آن استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوش مصنوعی‌های ایرانی
با عرضه چت جی‌پی‌تی توسط شرکت Open ai در سال 2023 یک دگردیسی جدیدی در این حوزه به وجود آمد، به صورتی که نگرانی‌ها و شگفتی‌های زیادی را به همراه داشت. از این رو تقریبا در بیشتر جوامع صحبت از پیشرفت این حوزه و ترس از آینده آن مطرح می‌شود. غول‎های فناوری در صدد رقابت با آن هستند و کسب ‌و کارهای بزرگ برای راحتی کاربرانشان از این قابلیت استفاده می‌کنند.

جایگاه هوش مصنوعی در ایران

شاید فکر کنید در ایران تا قبل از ظهور این چت‌بات و غوغایی که در جهان به پا کرده، خبری از هوش مصنوعی و یا شرکت‌های مرتبط با این حوزه نبوده، اما این تفکر اشتباه است. تقریلا ۱۰- ۱۲ سالی می‌شود که ما در بسیاری از امور مثل طراحی سیستم‌های امنیتی، مسائل تشخیص هویت، بازی‌های کامپیوتری، طراحی سیستم‌های پیشرفته نظامی، طراحی نرم افزارهای هوشمند، ساخت ربات،  ارتقا سیستم‌های تشخیص گفتار همچون تبدیل متن به صوت و بالعکس از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم و در چشم انداز ده ساله ایران پیش بینی می‌شود که کشور ما جزو ده کشور برتر در حوزه هوشمند سازی باشد.

شرکت‌های ایرانی هوش مصنوعی

طی چند سال گذشته شرکت‌های ایرانی زیادی کار خود را در این حوزه شروع و ثبت کردند. فعالیت آنها در حوزه‌های متفاوتی اعم از رباتیک، پردازش تصویر، پردازش صوت، پردازش متن، علوم داده و... است که از بین آنها موارد زیر را می‌توان معرفی کرد.

شرکت نوژان: فعالیت این شرکت در زمینه ساخت و تولید، رباتیک، کنترل کیفیت، پردازش صدا و تصویر و  تبدیل گفتار به متن و طراحی رابط‌ کاربری است.

عامراندیش: این شرکت از سال 1396 فعالیت خود را شروع کرده و روی سه محصول با نام‌های «فارس آوا» که سرویس تبدیل فایل صوتی به متن است، «باتاوا» که یک سیستم پاسخگویی هوشمند به سوالات بر اساس پردازش زبان طبیعی (NLP) است و «هوشتل» که سامانه پاسخگویی هوشمند به تماس‌های ورودی یا برقراری تماس‌های خروجی است، کار می‌کند.

شرکت رایورز: این شرکت در زمینه نرم افزارهای هوش مصنوعی، اتوماسیون اداری و امنیتی فعالیت می‌کند.

شرکت پارت: این شرکت در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و راهکارهای متناسب با هر کسب‌وکار فعالیت می‌کند و سه محصول اصلی با نام‌های سهاب (سرویس‌های هوشمند ابری)، فراشناسا (سامانه احراز هویت الکترونیکی) و آی‌کوانت (سامانه معاملات الگوریتمی) دارد.

همچنین دایکه، آرمان رایان شریف، ویراسنس، ایبو، طوبی تک، تکسوس، رایا داده، عصر گویش، عصر سحاب، دیتاتک، داده‌پرداز نوین و ... از شرکت‌های ایرانی هوش مصنوعی هستند که هر کدام به صورت تخصصی در حوزه ‌هایی مثل داده کاوی و بیگ دیتا، سرویس‌های ابری، سیستم‌های پاسخگویی هوشمند، پردازش زبان طبیعی و ... فعالیت دارند.

تولید تصویر با کمک هوش مصنوعی «مانی»

«مانی» یک پلتفرم استارتاپی کاملا ایرانی ساخته «محمدرضا حقیری» است. طریقه کار با آن به این صورت است که با توضیحی که خود کاربر ارائه می‌کند، تصاویری را از هوش مصنوعی «مانی» دریافت می‌کند. درحال‌حاضر ارائه اطلاعات به این مدل هوش مصنوعی باید به زبان انگلیسی باشد و پشتیبانی زبان فارسی آن درحال توسعه است.

بنا بر گفته‌های بنیان‌گذار این هوش مصنوعی «مانی» یک استارتاپ تک ‌نفره است و همه هزینه‌های آن به‌طور شخصی پرداخت شده و درآمدزایی هم از طریق فروش بسته‌هایی است که در هر بسته تعدادی اعتبار قرار دارد. همچنین او خاطر نشان کرده است که : «درحال‌حاضر فیلترینگ خاصی ندارد و تصاویری که شامل خشونت، نژاد پرستی، مسائل سیاسی و مسائلی از این دست است، اگر تولید شود در خروجی‌های مانی گزارش و دریافت خواهد شد تا فیلتر بهتری روی خروجی‌ها انجام شود.»

تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی

استارتاپ فیبوناچی توسط یک تیم متخصص و جوان تبریزی برای تولید محتوا و کمک به مدیران کسب و کارها ساخته شده است. این هوش مصنوعی یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای تولید محتوای کسب و کارهای مجازی و بسترهای تجارت الکترونیک همچون سایت، اپلیکیشن، ربات، شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال است. فیبوناچی از زبان فارسی و 37 زبان دنیا پشتیبانی می‌کند و علاوه بر تولید محتوای متنی، متن را هم به تصویر تبدیل می‌کند.

دایکه، آرمان رایان شریف، ویراسنس، ایبو، طوبی تک، تکسوس، رایا داده، عصر گویش، عصر سحاب، دیتاتک، داده‌پرداز نوین و ... از شرکت‌های ایرانی هوش مصنوعی هستند که هر کدام به صورت تخصصی در حوزه ‌هایی مثل داده کاوی و بیگ دیتا، سرویس‌های ابری، سیستم‌های پاسخگویی هوشمند، پردازش زبان طبیعی و ... فعالیت دارند



محصولات ایرانی بر پایه هوش مصنوعی

در دوازدهمین جشنواره اینوتکس که امسال برگزار شد، برخی محصولات کاربردی که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شد‌ه‌اند نیز معرفی شده که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

سامانه «مُداب»: این سامانه کار قرائت تمام کنتورهای آب بخش کشاورزی و صنایع را به صورت آفلاین انجام می‌دهد و گزارش مصرف آب به صورت هفتگی، ماهیانه و سالیانه را ارائه می‌کند.

سامانه «مُدام»: این نرم‌افزار هوشمند کار قرائت کنتورهای برق در سطح کشور را از راه دور در قالب مدیریت داده‌های اندازه‌گیری‌شده، انجام می‌دهد. تا پیش از این، شرکت برق از سامانه «پاول» که متعلق به یک شرکت سوییسی بود استفاده می‌کرد و پس از تحریم‌ها سامانه «مُدام» جایگزین آن شد.

دستگاه همودیالیز کنترل کیفیت دیالیز خون: یک شرکت دانش‌بنیان توانسته برای تصفیه خون بیماران دیالیزی این دستگاه را بسازد و به 6 کشور شامل روسیه، ونزوئلا، اندونزی، افغانستان، عراق و آذربایجان صادرات داشته است. این دستگاه دارای سیستم کنترلی مجهز به نرم‌افزاری است که در قالب یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی عمل می‌کند.

احراز هویت غیر حضوری: یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سیستم احراز هویت غیرحضوری با استفاده از فناوری نوین هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره شده است.

آنی‌یاب: این استارتاپ برای پیدا کردن اشیا گمشده بسیار مناسب است. به این صورت که شما با نصب بارکد‌های آنی‌یاب روی اشیاء و مدارک خود و ثبت‌نام در سایت و ارائه مشخصات خود، به محض گم شدن این وسایل، بلافاصله پیامکی حاوی اطلاعاتی که یابنده آن را پیدا کرده و محلی که مدارک در آنجا پیدا شده برایتان ارسال می‌شود. این سامانه بر اساس اینترنت اشیا کار می‌کند.

 در نهایت...
البته هم اکنون ما در ابتدای این راه قرار داریم و راه درازی پیش روی ماست، اما  از حیث حضور افراد نخبه و مهندسان پرتلاش این جایگاه دور از دسترس نیست. آنطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، حوزه هوش مصنوعی تبدیل به یکی از مهم‌ترین مشاغل با درآمدزایی بسیار بالا در ایران می‌شود.

همین حالا هم از هوش مصنوعی در حوزه‌هایی مانند پزشکی، صنایع تولیدی، بازاریابی، اتوماسیون فرآیندهای مختلف، اقتصاد و … استفاده می‌شد که همین موضوع برهان محکمی بر درآمدزا بودن آن و پیش‌بینی کارشناسان است.