تبیان، دستیار زندگی

یک روز در کاخ سعدآباد

سعدآباد؛ مجموعه‌ای از رازها و رمزها

ایستاده بودیم و مسئول موزه با جزییات و وسواس خاصی داشت توضیحات اشیا ریز و درشتی که وجود داشت را می‌داد که یکی از بازدید کننده‌ها برگشت و با خنده بهم گفت، «به نظرتون چرا هیچ جذابیتی برام نداره؟» نمی‌دونستم چی بگم! اما خب ستون‌ها، اهدایی‌های کشور مختلف، نگه‌داری اشیا و تمیز کردن حتی یکی از لوسترهای موزه جذابیت داشت؛ از کاخ سعدآباد می‌گویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاخ سعدآباد ، موزه،
اما سخت است نگه‌داری از وسایلی که قرار شده برای بازدید باشد تا از جذابیت و گاه مرموز بودن برخی اشیا لذت ببرند.

کاخ موزه سعدآباد از آن موزه‌هایی است که در کنار جذابیت‌های بصری اشیای به جا مانده، جذابیت‌ زیادی دارد از پیاده‌روی در فضاهای باز و تماشای ستون‌های تراش خورده شده، کاخ سعدآباد در شمالی‌ترین شهر تهران و روی کوهپایه توچال قرار داردکه مناطق شمالی نیاوران از شرق ولنجک از غرب و تجریش از جنوب مجموعه سعدآباد رو راه دارد.  

کاخ سعدآباد برای توریست‌های خارجی محلی جذاب و قابل اعتنا است حتی این روزها وارد کاخ سعدآباد که بشوید توریست‌های چینی بسیار خودنمایی می‌کنند که هر کدام دوربین‌های مختلف و حرفه‌ایشان را بر گردن آویختند و از جای جای موزه عکس می‌گیرند.

کاخ سعدآباد مجموعه از موزه‌های متعدد است، مثل کاخ موزه ملت که مجموعه‌ای از فرش‌های نفیس ایرانی، سفالینه‌های تاریخی و کریستال‌های با ارزش و لوسترها در آنجاست. موزه ظروف سلطنتی صنایع دستی و ظروف سلطنتی دوره قاجار و ظروف اهدایی دیگر کشورها که در این موزه وجود دارد.

موزه استاد فرشچیان که در سال 1380 افتتاح شد بیش از 70 اثر استاد فرشچیان در آنجا به نمایش گذاشته شدند، موزه خط و کتابت میرعماد هم در این کاخ از سال 76 افتتاح شد همچنین در موزه نگارستان آثار هنرمندان برجسته نگارگری قرار گرفته است.

ایستگاه رادیوی سعد آباد در دورترین نقطه مجموعه سعدآباد نسبت به کاخ‌ها و ساختمان‌ها قرار داره و با هدف راهنمایی کامل بازدیدکنندها و ارائه اطلاعات مناسب در طول بازدید از مجموعه به گردشگران، راه‌اندازی شده است.

کاخ سبز اما از خاص‌ترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد است، که سالن‌های مهمانان هم در این کاخ وجود دارد، البته میزناهار خوری مجلل هم در نزدیکی در خروجی است، نماهای کاخ با ستون‌هایی تزیین شده که اهدایی کشورها هستند که با ورود لبی خندان و با خروج لبی ناراحت را در سردر خود دارد.

اما خبری هم که این روزها منتشر شده، رایگان شدن موزه‌ها در بیست و هشت اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی موزه‌هاست که علاقه‌مندان می‌توانند از بازدید موزه‌های مختلف نه تنا کاخ موزه سعدآباد لذت ببرند.

کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،
کاخ سعدآباد ، موزه،