تبیان، دستیار زندگی

 چرا آشنایی زودهنگام بچه‌ها با فضای مجازی خطرناک است؟

یکی از اصول سواد رسانه‌ای، مواجه شدن کودکان با شبکه‌های اجتماعی در سن درست است. کودکانی که بدون هیچ محدودیتی عضو شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، دچار معضلات جدی می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودکان ، آشنایی زودهنگام بچه‌ها با فضای مجازی ، سواد رسانه‌ای ، شبکه‌های اجتماعی،
کودکانی که ریزبه‌ریز زندگیشان در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌کنند، دخترهایی که به عنوان میکاپ‌آرتیست روبه‌روی دوربین می‌نشینند و با «سلام بچه‌ها» شروع می‌کنند برای فالوئرهای عزیزشان از میکاپ مناسب فصل تابستان می‌گویند و پسری ده‌دوازده ساله که دست در گردن دو دختربچه از افتخاراتش می‌گوید... این‌ها بخشی از فاجعه‌ای است که با عنوان «آشنایی زود و غیراصولی بچه‌ها با فضای مجازی» در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.
کودکان ، آشنایی زودهنگام بچه‌ها با فضای مجازی ، سواد رسانه‌ای ، شبکه‌های اجتماعی،
آسیب‌ها

بلوغ زودرس

بچه‌هایی که زودتر از موعد، وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، با محتوا و فضایی روبه‌رو می‌شوند که بالاتر از سنشان است؛ به‌ویژه که محتوای بسیاری از این شبکه‌‍‌ها مثل تیک‌تاک یا اینستاگرام، اساسا غیراخلاقی است. بچه‌ها در این فضا زودتر دچار بیداری جنسی می‌شوند و حتی ممکن است به ناهنجاری‌هایی مثل خودارضایی مبتلا شوند.

سندورم خودزشت پنداری

نوجوانی سن دست‌وپنجه نرم کردن با بحران هویت است. نوجوان‌ها با دماغ‌های پف‌کرده و ظاهری که هنوز از آب‌وگل درنیامده، با چهره و اندام‌هایی در ظاهر بی‌ونقص و با فیلتر مواجه می‌شوند و چون هنوز شخصیتشان شکل نگرفته، عیب‌های خود را بزرگ می‌بینند و ممکن است به سندروم خودزشت‌پنداری مبتلا شوند.
رواج چشم و هم‌چشمی سوئیت‌هومی

همان اتفاقی که برای بزرگترها در اینستاگرام می‌افتد، برای کودک با شرایط حادتری رخ می‌دهد. کودکی که وارد این فضا می‌شود، برای دیده شدن و فالوئر گرفتن باید بتواند مثل بقیه مصرف کند و عکس بگیرد و با آن مانور دهد.

مهم‌تر از همه، به بچه‌ها محبت کنید؛ خلا عاطفی، بچه‌ها را در برابر فضای مجازی آسیب‌پذیر می‌کند. دوست صمیمی فرزندتان باشید تا شما زودتر از همه از آسیب‌های فضای مجازی باخبر شوید. همسالان و دوستان فرزندتان را بشناسید و اجازه رفت‌وآمد خانوادگی بدهید



از بین رفتن عزت نفس

بچه‌ها وقتی وارد گردونه مسابقه مجازی شوند، دو اتفاق می‌افتد: یا می‌توانند بالا بروند و لایک و فالوئر بگیرند و حتی کم‌کم با تبلیغات کسب درآمد کنند و به اعتمادبه نفس کاذب برسند یا از این مسابقه جا می‌مانند و اعتمادبه نفسشان به چالش کشیده می‌شود.

تغییر عادات خوب مثل مطالعه کتاب

سن نوجوانی سن شروع عادات خوب است. بچه‌ها اگر عادت کنند به خواندن مطالب سطحیِ شبکه‌های اجتماعی، دیگر به سختی می‌توانند عاداتی مثل مطالعه کتاب که به تمرکز و عمیق شدن نیاز دارد را در خود تقویت کنند.
کودکان ، آشنایی زودهنگام بچه‌ها با فضای مجازی ، سواد رسانه‌ای ، شبکه‌های اجتماعی،

خطرات روابط دوستی خارج از کنترل خانواده

بچه‌ها در فضای مجازی، دوستان زیادی ممکن است پیدا کنند که این امر به تنهایی بد نیست؛ اما بچه‌ها در این سن خیلی توانایی تشخیص خوب و بد را ندارند و ممکن است به همین خاطر مرتکب اشتباه شوند؛ از طرفی سودجویانی همیشه هستند که ممکن است در کمین دلبند شما باشند.

مبتلا شدن به اختلال شخصیت نمایشی

آدم‌ها ذاتا تایید شدن را دوست دارند؛ اما این ویژگی ذاتی، وقتی به شبکه‌های اجتماعی می‌رسد، ممکن است شکل افراطی به خود بگیرد. کودکانی که غیراصولی وارد این فضا می‌شوند، برای جذب مخاطب و لایک و توجه، هر کاری می‌کنند؛ حتی اگر این توجه، منفی باشد.

مقایسه کردن مدام خود و بروز افسردگی

فضای مجازی، فضای دیده شدن است و در این دیده شدن‌ها حتما مقایسه هم وجود دارد. کودکان و نوجوانان در این فضا خود را مدام با بقیه و به ویژه اینفلوئنسرها مقایسه می‌کنند. این مقایسه‌ها گاهی تا مرز افسردگی آن‌ها را پیش می‌برد.
کودکان ، آشنایی زودهنگام بچه‌ها با فضای مجازی ، سواد رسانه‌ای ، شبکه‌های اجتماعی،
حالا چکار کنیم؟
حالا با همه این آسیب‌ها بچه‌ها را از ورود بهاین فضا منع کنیم؟ قطعا نه! اصلا سختگیری زیاد، اثر عکس دارد؛ اما باید مراقب باشیم بچه‌ها مواجهه درست و به‌موقعی با فضای مجازی داشته باشند.  حتی‌الامکان زودتر از سن 12 یا 15 سالگی برای بچه‌ها موبایل شخصی نخرید و اگر هم خریدید، صفحه شخصی در اینستاگرام یا تیک‌تاک برایشان ایجاد نکنید؛ البته بچه‌ها معطل اجازه شما نمی‌مانند و خودشان دور از چشم شما سراغ این فضاها خواهند رفت؛ پس به جای نکن و نبایدها، سعی کنید فضای شادی برای آن‌ها ایجاد کنید؛ مثلا اوقات فراغتشان را با کلاس‌ها و هم‌بازی‌ها پر کنید و ساعت‌ها و زمان‌های طولانی در خانه تنهایشان نگذارید.

و مهم‌تر از همه، به بچه‌ها محبت کنید؛ خلا عاطفی، بچه‌ها را در برابر فضای مجازی آسیب‌پذیر می‌کند. دوست صمیمی فرزندتان باشید تا شما زودتر از همه از آسیب‌های فضای مجازی باخبر شوید. همسالان و دوستان فرزندتان را بشناسید و اجازه رفت‌وآمد خانوادگی بدهید.

دنیایتان را به جهان بچه‌ها نزدیک کنید؛ چه فیلمی می‌بینند، چه آهنگی گوش می‌دهند و چه بازی ویدیویی را دوست دارند. با آنها کودکی و جوانی کنید تا هم‌رازشان هم بشوید. اجازه ندهید بالاتر از سنشان لباس بپوشند یا آرایش کند و خلاصه اجازه دهید کودکی کنند.

در نهایت، درصورت بروز هرگونه مشکلی، او را به حال خود رها نکنید و حتما با روانشناس مطرح کنید.