تبیان، دستیار زندگی

نظرات برخی نمایندگان مجلس درباره آینده وزارت صمت

وزارت صمت به کدام سمت‌و‌سو می‌رود؟

یکی از پرسروصداترین اتفاقات هفته گذشته استیضاح وزیر صمت توسط نمایندگان مجلس بود. فاطمی امین روز یکشنبه با 162 رای موافق از کابینه دولت رفت تا این وزارتخانه کلیدی  را به دست فرد دیگری بسپارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمایندگان مجلس،   وزارت صمت ،  چالش‌های وزیر صمت،
اما سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که مهمترین چالش‌ یا مسئولیت‌های وزیر صمت بعدی چه خواهد بود؟ به همین بهانه با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتگویی در تبیان داشتیم.

احد آزادی‌خواه؛ نماینده مردم ملایر:

"مهمترین کار وزیر بعدی تشکیل تیم کارآمد است. وزیر اسبق علی‌رغم پاکدستی و سلامت تیم همراه و هماهنگی نداشت. برخی از معاونین ایشان به جای کمک به تولید مانع این اتفاق بودند. وزیری که تیم خوب و مسئولیت‌پذیر تشکیل دهد سرعت عملش بالا می‌رود.

ساماندهی وضعیت خودرو یکی دیگر از مهمترین مسئولیت‌ها و چالش‌های وزیر صمت بعدی است. همانطور که در دوران وزارت آقای فاطمی‌امین هم بود. وزیر صمت باید بتواند با مافیای خودرو پنجه در پنجه شده و به نفع مردم جریانسازی کند. ساماندهی وضعیت تولید و عرضه بازار خودرو مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد."

اللهوردی دهقانی؛ نماینده مردم ورزقان:

"اولین چالش بحث خودرو و تنظیم بازار است. این مهمترین موضوعی است که وزارت صمت باید بتواند آن را مدیریت کند. موضوعات دیگری هم هست که باید به آنها رسیدگی شود؛ مثلا معادن که ظرفیت قابل توجهی در کشور ما هستند اما آن طور که باید و شاید به آنها توجه نشده چه در بحث اکتشاف چه راه‌اندازی. این در حالی است که اگر به این ظرفیت فراموش شده بپردازیم میتواند جایگزین مناسب نفت باشد و تا حد زیادی به اقتصاد غیرنفتی کمک کند.

مسئله بعدی هم اگر وزارت‌خانه تفکیک نشود تنظیم‌گری صادرات و واردات و تخصیص ارز است که بسیار موضوع حائز اهمیتی است."

لطف‌الله سیاهکلی؛ نماینده مردم قزوین:

"اولین و مهمترین موضوع در دوران بعدی وزارت صمت هم همچنان بازار خودرو است که عرضه، تقاضا و رقابت باید تنظیم و قیمت مهار شود. دومین چالش شرکت‌های بزرگ دولتی هستند که خریدهای ریالی اما فروش دلاری دارند. وزارت صمت باید بتواند قیمت واقعی فولاد، پتروشیمی، سیمان، مس و سایر مواداولیه صنایع را دربیاورد و در بازار اعلام کند چرا که اینها در گرانی بسیاری از صنایع و حوزه‌های دیگر مثل قیمت لوازم خانگی هم اثرگذارند پس با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارند.

سومین موضوع سرمایه‌گذاری‌است که یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود؛ وزارت صمت باید تدابیری بیاندیشد تا اشخاص راغب شوند در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کرده و رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.

موضوع چهارم رسیدگی به کارآفرینان و تولیدکنندگان است که به آنها توجه شود، برای مثال کمک‌هایی صورت گیرد تا بانک به خاطر بدهی‌های اندک اموالشان را مصادره نکند یا دیگر مشکلاتی که دارند.

در موضوع معادن هم که وزارت خیلی فعال نبوده در حالی که ما معادن خوبی داریم اما در این حوزه رانت و تنبلی وجود دارد."

علی جدی؛ نماینده مردم شیروان:

"اصلی‌ترین چالش برای وزیر صمت ارتباطات فراوزارت‌خانه‌ای است. مهمترین مثالش تامین ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است. این تامین ارز توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد اما ثبت سفارش از طرف وزارت صمت است و پیگیری‌ها باید از طرف آنها باشد.

دومین موضوع مهم واردات خودرو است که تاثیر به‌سزایی در تنظیم بازار دارد. وزیر سابق صمت در بحث تولید خودرو خوب عمل کرد اما عملکرد ضعیف این وزارت‌خانه در حوزه واردات خودرو باعث شد تا اوضاع بازار به این شکل دربیاید که این مسئله هم دقیقا به همان بحث عملکرد فراوزارتخانه‌ای وزیر برمی‌گردد.
نمایندگان مجلس   وزارت صمت   چالش‌های وزیر صمت