تبیان، دستیار زندگی

بمباران رسانه‌ای برای خاص بودن!

خاص ولی نارس!

«می‌خوای لاکچری باشی و همه دوست داشته باشن؟کلیک کن»، « با این 10 ترفند بهترین باش!»،«با کلاس رفتار کن!»،« بلدی خاص باشی؟» و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


تولد لاکچری


این‌ها فقط بخش کوچکی از پست‌هایی هست که چشم ما هر روز با بالا و پایین کردن صفحات مجازی با آن رو‌به رو می‌شود، جهانی که دنیای «ترین»هاست و انگار برای ما معمولی‌ها جایی ندارد! و با این فرمول مخاطبش را نگه می‌دارد؛ اگر تشنه دیده شدن هستی یا بهترین باش یا بدترین...!

حالا در این رقابت تنگانگ «کی از همه خاص تره؟» چندسالی می‌شود که سر و کله اعداد و تاریخ رند به این مسابقه محله باز شده و  پدر و مادرهای لاکچری پسند، شرکت کنندگان جدی این رقابت هستند. والدینی که با سزارین تقویمی اصرار دارند فرزندشان در تاریخی رند به دنیا بیاید.
 
سزارین تقویمی از 9/9 تا 2/2

«اعداد» هم دنیای عجیبی دارند و خانواده‌های رند، لاکچری و باکلاس محسوب می‌شوند و طرفداران آنها هم لاکچری پسند! این را می‌شود از خرید سیم کارت و پلاک ماشین رند تا صف‌های طولانی مدت برای  تعیین و ثبت تاریخ رند برای به دنیا آوردن نوزاد لاکچری خود، فهمید.

تاریخ‌های رندی که چندسالی هست برای بعضی خانواده‌ها مهم شده و اصرار دارند که نوزادشان در آن زمان به دنیا بیاید.  ماجرایی که به سزارین تقویمی معروف و از سال 88 شروع شد؛ اما نقطه اوج آن سال 99 بود که برخی والدین لاکچری پسند اصرار داشتند فرزندشان درست روز ۹/۹ و رأس ساعت ۰۹:۰۹ به دنیا بیاید. همین موضوع در تاریخ‌های رند دیگر تکرار شد و آن‌ها برای رسیدن به هدفشان بعضاً رقم‌های نجومی پرداخت می‌کردند. تاریخ‌های رندی که تهدید جدی‌ای برای سلامت مادر و نوزاد به حساب می‌آمد و در پی آن هزینه‌های برای جامعه به وجود می‌آورد.

حالا با رسیدن به تاریخ ۲/۲/02 بازار سزارین تقویمی داغ شده و پشت سر این ماجرا والدینی هستند که بدون دانش و اطلاع می‌خواهند فرزندشان در تاریخی لاکچری به دنیا بیاید، نوزادی که از همه جا بی خبر، صفحه‌ای پر مخاطب در دنیای مجازی دارد با عنوان دکترآینده! و مستندهای سریالی از به دنیا آمدن تا تولدهای لاکچری سالهای بعدش!

نارس ولی خاص!

همه‌گیری «خاص بودن به هر قیمتی!» که با موج رسانه‌ و فضای مجازی، خیلی‌هارا اسیر خود کرده و گاهی به قیمت جان افراد تمام می‌شود و والدین لاکچری پسندی که شیرینی تولد و شادی ناشی از تولد فرزندشان  را فدای یک تاریخ و عدد رند می‌کنند و بعضاً نتیجه آن تولد نوزاد نارسی‌ست که تا پایان عمرش با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛  اما در عوض شناسنامه‌ای با تاریخ رند دارد!

مشکلات نوزادان لاکچری

به دنیا آمدن  زود هنگام نوزادان بدون دلیل پزشکی نوزاد را با مشکلاتی روبه رو می‌کند که ممکن است تا آخر عمرش با اختلال‌هایی مواجهه شود. مشکلات تنفسی، قلبی، کلیوی و گوارشی در نوزادان نارس شایع هست همین طور بینایی و شنوایی، تنظیم قندخون و دمای بدن نوزاد هم به مشکل می‌خورد.

مثل سال‌های قبل، وزیر بهداشت درباره سزارین تقویمی هشدار داده و این کار را غیراخلاقی و غیر قانونی دانسته و برای بیمارستان و کادر درمان جریمه و تنبیه تعیین کرده و از آنها خواسته تا از این حرکت و سزارین تقویمی جلوگیری کنند البته نظر رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان چیز دیگری‌ست و گفته :«این شیوه درستی نیست و وزارت بهداشت به جای هرسال نامه زدن و تهدید می‌تواند به گفتگو با انجمن‌های علمی و حل درون‌سازمانی مسئله بپردازد».

افتخارات پوشالی

احتمالا در بین دوستان واطرافیان پدیده افتخار و ارزش آفرینی به چیزی که برای آن هیچ تلاشی نکردند را دیده‌اید، افتخاراتی از قبیل ماه تولد، محل تولد، نژاد و قومیت و ...

پس تعجبی هم ندارد دیدن والدینی که تصور می‌کنند فرزندشان با تاریخی رند، خاص می‌شود، سری از سرها در می‌آورد و موفقیت و پیروزی از آن اوست و با شعار «خاص باش و پادشاهی کن» توهم «برترین» بودن را در ذهن فرزند می‌پرواند.

در دنیای والدین لاکچری پسند، تمام افراد موفق و ثروتمند در تاریخی رند به دنیا آمده‌اند، افرادی که حین گرفتن جایزه‌های مهم مثل نوبل،اسکار، پولیتزر و ... از راز و رمز موفقیتشان پرده برداشتند و تاریخ تولدشان را دلیل آن دانسته و در آخر از پدرو مادرشان به دلیل این انتخاب دقیق و هوشمندانه تشکر کرده‌اند.

در ستایش معمولی بودن

یکی نوشته بود:« هیچ وقت نشد بهترین باشم، همیشه معمولی بودم و هستم. من از معمولی بودن خسته‌م و دلم می‌خواد حداقل یه جا صفت «ترین» داشته باشم».

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که ما خیلی از وقتمان را در آن می‌گذرانیم، تصویری از یک انسان ایده‌آل و بی‌نقص و منحصر به فرد را به ما نشان می‌دهد. دنیای «ترین»ها که بازتاب و بازخورد زیادی می‌گیرد و انگار برای ما معمولی‌ها جایی ندارد! اگر توجه کرده باشید در این دنیای مجازی ویدیو خوش آوازترین فرد یا برعکس فردی که با صدای گوش‌خراش فالش می‌خواند بیشترین بازدید را دارد و ما دائما با این افکار بمباران می‌شویم که مهم‌ترین‌ها افرادی هستند که «ترین» داشته باشند!

نکته جالب ماجرا اینجاست که تقریبا 99 درصد ما آدم‌ها در وسط نمودار این ترینها قرار داریم، نه آنقدر فوق العاده هستیم و نه آنقدر افتضاح! ما معمولی هستیم و باید این را پذیریم که گاهی درخشان‌ترین چیزها درست در معمولی‌ترین‌ها اتفاق می‌افتد و شاید مهمترین عناصر جهان هستند.

زندگی شستن یک بشقاب است

شاید همین لاکچری بودن و خاص بودن بخش زیادی از ذهن ما را به خودش درگیر کرده باشد؛ اما همچنان زیباترین اتفاق و صداها برای افراد، معمولی بوده برای مثال از افراد به صورت اتفاقی پرسیدند زیباترین صدایی که شنیدین چه بوده؟ فکر می‌کنید به این سوال چه جوابی داده‌اند؟ صدای خروپف پدری که دیگر نیست، احوالپرسی ساده مادر و...

ما در این بمبارانی که رسانه‌ها و جهان احاطه‌مان کرده‌اند باید رژیم رسانه‌ای بگیریم، انتخاب کنیم و گزیده‌ها را ببینیم و سبک زندگی مینیمالیسم می‌تواند حریف خوبی بر این غول خاص و لاکچری باشد.