تبیان، دستیار زندگی

طرح حذف کارت سوخت‌های آزاد به کجا رسید؟

ازشایعه بنزین سه نرخی تا حذف کامل کارت سوخت

این روزها همه جا خبر طرح جمع‌آوری کارتهای سوخت است، طرحی که چند روزی هم هست اجرا شده اما با حواشی زیاد. مهمترین نکته درباره این طرح عدم اطلاع‌رسانی دقیق قبلی است که باعث شده شایعات زیادی از گران شدن بنزین و سه نرخی شدن آن تا حذف کلی کارتهای سوخت به گوش برسد. ما در این گزارش قصد داریم تا به روند کلی این طرح از تصویب تا اجرا نگاهی بیندازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بنزین
اسفندماه سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا آن به بعد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها صرفا با کارت سوخت شخصی انجام شود. طرحی که از روز یکشنبه این هفته با هدف مدیریت بهینه‌تر توزیع بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت آغاز شد اما در همین ابتدا با چالش‌های جدی روبرو است.

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار قاچاق بنزین در سال 1401 رشد 250 درصدی داشته  و قاچاق گازوییل هم 69 درصدافزایش یافته است.

این آمار را خبرگزاری تسنیم از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منتشر كرده و نتیجه گرفته كه روزانه 50 میلیون لیتر سوخت از كشور قاچاق می‌شود! این در حالیست که اوایل فروردین امسال معاون وزیر نفت اعلام کرد كل تولید بنزین كشور روزانه 110 تا 115 میلیون‌لیتر است و با احتساب آمار تولید گازوییل یعنی حدود یک چهارم سوخت کشور روزانه قاچاق می‌شود.

هدف از اجرای این طرح چیست؟

حالا در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت در این طرح قرار است تا نظارت بیشتری بر توزیع بنزین انجام شود. به گفته مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس هدف از تصویب این قانون جلوگیری از قاچاق سوخت است. نخعی گفت: "یک سری افراد هستند که متاسفانه با سواستفاده از این شرایط کارتهای سوخت مردم را که ممکن است شخصی گم کرده باشد یا اجاره داده باشد جمع کرده و با اینها سوخت‌گیری کرده  و مبادرت به قاچاق بنزین می‌کنند."

به همین علت قرار است تا در این طرح کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها جمع‌آوری شده و هر جایگاه تنها یک کارت سوخت آزاد برای شرایط خاص داشته باشد. هدف طرح هم این است که مردم تا حد امکان از کارت سوخت‌های شخصی خودشان استفاده کنند تا نظام توزیع بنزین هم بهبود پیدا کند.

با اجرای این طرح توزیع مدیریت می‌شود؟

به گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران مهمترین فایده این طرح جمع‌آوری دیتا و اطلاعات صحیح مصرف خودروها به تفکیک مناطق و استانهاست تا مسئولین بتوانند مدیریت توزیع بنزین را خصوصا در روزهای پرمصرف دقیق‌تر انجام دهند.  در چند روز گذشته هم مشاهدات نشان داده استفاده از کارت سوخت شخصی 2 برابر شده است.

در همین راستا با پرسنل یکی از جایگاه‌های سوخت صحبت کردیم. آقای اسدی می‌گفت: یکی از مهمترین مشکلات این طرح این است که درست درباره‌اش اطلاع رسانی نشد، مردم فکر میکردند بنزین قرار است گران شود یا چیزهای دیگر. از نظرکنترل مصرف طرح خوبی شاید باشد چون تا قبل از این بعضی افراد زورشان می‌آمد کارتشان را از جیبشان در بیاورند و از کارت جایگاه استفاده می‌کردند. اما حالا وقتی می‌گوییم جایگاه کارت ندارد خب از کارت خودشان استفاده می‌کنند. اما عده‌ای هم هستند که تازه ماشین گرفته‌اند تا واقعا کارتشان را جا گذاشتند خب در این موارد ما هم فقط یک کارت در سکو داریم و اینطور افراد مجبورند منتظر بمانند و صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها تشکیل می‌شود. خیلی‌ها هم از سرکار برمی‌گردند، کلی در ترافیک مانده‌اند، خسته‌اند حالا باید در صف پمپ بنزین هم بمانند. تازه به ما گفته‌اند همین یک کارت هم تا جایی که میشود بگوییم نداریم تا از کارت سوخت شخصی استفاده کنند اما تکلیف کسانی که مقدارسهمیه برایشان جوابگو نیست چه می‌شود؟"

صف طویل برخی پمپ بنزین‌ها

اما از همین روزهای ابتدایی چالش‌های این طرح هم نمایان شدند. حالا با جمع‌آوری حدود 70 درصد کارت‌های سوخت آزاد، هر سکو تنها یک کارت سوخت دارد.

اما برای مثال سهمیه بنزین کارتهای سوخت شخصی کفاف مصرف عده‌ای را نمی‌دهد یا برخی افراد به تازگی خودرو خریده‌اند و هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند. برای همه ما نیز ممکن است پیش بیاید که کارت سوختمان را گم کنیم یا فراموش کنیم همراهمان ببریم. این در حالی است که یک کارت سوخت در هر جایگاه وجود دارد و همین باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شود. ضمن اینکه به پرسنل این جایگاه‌ها گفته شده تا حد امکان از دادن کارت جایگاه به افراد پرهیز کنند.

همین موضوعات در کنار عدم اطلاع‌رسانی قبلی و درست درباره این طرح باعث نارضایتی مردم از این طرح شده، حالا باید دید در ادامه اجرای این طرح مسئولان این حوزه چه فکری به حال این چالش‌ها می‌کنند.