تبیان، دستیار زندگی

درباره عنصر «بور» بیشتر بدانیم

جایگاه عنصر بور در تغذیه

بور عنصری است که به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود دارد. این عنصر با این که یک ماده غذایی ضروری برای بقای انسان نیست؛ اما برای بدن مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منابع غذایی بور
شما می‌توانید از غذاهایی که می‌خورید بور دریافت کنید؛ اما این عنصر به‌صورت مکمل هم وجود دارد. شواهد علمی در مورد فواید عنصر بور، محدود یا مبهم‌اند. در این مطلب به‌مرور فواید احتمالی این عنصر می‌پردازیم.


کاربردهای عنصر بور

مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید باید توسط داروساز، پزشک یا کارشناس تغذیه تأیید شده باشند. هیچ مکمل دارویی قرار نیست جلوی یک بیماری را بگیرد یا آن را درمان کند.
به‌طورکلی تحقیقات کمی در مورد کاربردهای بور انجام شده است. فواید بالقوه این عنصر در عوارض زیر موردمطالعه قرار گرفته؛ اما تأیید قطعی نشده است:
. اوستئوآرتریت
. عفونت‌های قارچی
. ریسک سرطان
. سلامت استخوان
. عملکرد ورزشی

اوستئوآرتریت
اوستئوآرتریت زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ استخوان‌ها به‌مرور زمان تحلیل می‌روند و باعث درد و ناراحتی می‌شوند. مطالعه‌ای نشان داده که مکمل بور ممکن است بتواند علائم این عارضه را تخفیف دهد.

عفونت‌های قارچی
یکی از متداول‌ترین کاربردهای بور برای عفونت‌های قارچی واژن (کاندیدا) است. در این موارد کپسول‌های بوریک اسید در داخل واژن استفاده می‌شود. بوریک اسید شکلی از بور است که گفته می‌شود اگر به‌صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند جلوی عفونت‌های مکرر قارچی واژن را بگیرد. بوریک اسید هرگز نباید خورده شود.

ریسک سرطان
در مطالعه‌ای افراد سالم با افرادی که سرطان ریه دارند مقایسه شدند و محققان دریافتند آنهایی که پایین‌ترین میزان دریافت بور را داشتند تقریباً دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه‌اند. لازم به ذکر است که رابطهٔ علت و معلولی در این مطالعه وجود نداشته است. عنصر بور در غذاهای گیاهی وجود دارد و مصرف بیشتر میوه و سبزی به‌طورکلی برای کاهش ریسک سرطان توصیه می‌شود.

سلامت استخوان‌ها
گفته می‌شود بور برای سلامت استخوان مفید است. اما تاکنون هیچ مطالعهٔ انسانی این مسئله را تأیید نکرده است.

بور درصورتی‌که به‌اندازه مصرف شود ممکن است برای آرتریت مفید باشد. مطالعه‌ای نشان داده که مصرف حداقل سه میلی‌گرم در روز می‌تواند اثرات ضدالتهابی داشته باشد



عملکرد ورزشی
برخی از افراد از مکمل بور برای تقویت عملکرد ورزشی خود استفاده می‌کنند. اما مطالعه‌ای نشان داد عنصر بور تأثیری روی سطح تستوسترون، توده بدنی کم‌چربی و قدرت بدنی افرادی که به مدت هفت هفته روزانه ۲۵۰۰ میکروگرم بور مصرف کرده بودند نداشته است.

تسریع التیام زخم
بور برای سرعت دادن به التیام زخم مفید است.

بهبود سلامت لثه و دندان‌ها
بور با کاهش التهاب و بهبود ترمیم بافت و استخوان به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند.

تعدیل هورمون‌ها
بور هم برای مردان و هم برای زنان مهم است. مطالعات نشان می‌دهند مکمل بور می‌تواند باعث افزایش استرادیول و تستوسترون شود.

کمبود عنصر بور در بدن

کمبود بور در بدن اتفاقی نادر است. مقدار کلی بور که از غذا و مکمل‌ها دریافت می‌شود در طیف یک تا یک و نیم میلی‌گرم در روز قرار دارد. علائم کمبود بور هنوز کاملاً شناخته شده نیست و به همین دلیل به‌سختی می‌توان فهمید چه کسی در معرض کمبود عنصر بور است. وضعیت بور در بدن چیزی نیست که به طور روتین چک شود (از طریق آزمایش خون و ادرار).

عوارض جانبی بور

مصرف بور به مقدار زیاد می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:
. حالت تهوع
. استفراغ
. بدهضمی یا سوءهاضمه
. سردرد
. اسهال
مصرف مقادیر زیاد بور به‌مرور زمان می‌تواند منجر به درماتیت، ریزش مو و آنورکسیا شود.
برافروختگی پوست، تشنج، لرزش، فروپاشی عروقی و حتی مسمومیت‌های کشنده از عوارضی است که در دوزهای بالاتر گزارش شده است.
مؤسسه ملی سلامت هشدار می‌دهد که مصرف مکمل بور یا مصرف بور زیاد در رژیم غذایی می‌تواند برای افراد مبتلا به شرایط حساس به هورمون مانند سرطان سینه، اندومتریوز و فیبروم رحم مضر باشد. بور ممکن است تولید هورمون‌هایی مانند استروژن و تستوسترون را در برخی از افراد افزایش دهد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل بور می‌تواند سطح فسفر خون را کاهش دهد.
بور توسط کلیه‌ها از بدن خارج می‌شود و به همین دلیل افرادی که بیماری کلیوی دارند یا دچار مشکلاتی در عملکرد کلیه‌ها هستند نباید زیاد بور مصرف کنند.

تداخلات دارویی

در مورد بور هیچ تداخل دارویی شناخته نشده است. اما مکمل بور ممکن است مقدار منیزیمی را که در بدن باقی می‌ماند افزایش دهد و باعث بالارفتن منیزیم خون شود. برچسب ترکیبات مکمل را به‌دقت بخوانید تا بدانید چه مقدار از هر عنصر در مکمل موردنظرتان وجود دارد.

آیا می‌توانید بوریک اسید یا مکمل بور را حین بارداری مصرف کنید؟

مصرف بور به‌اندازه مناسب در دوره بارداری مانعی ندارد؛ اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است برای جنین ضرر داشته باشد. اسید بوریک یا مکمل‌های بور هم ممکن است برای جنین بی‌خطر نباشد.

آیا بور برای آرتریت مفید است؟

بور درصورتی‌که به‌اندازه مصرف شود ممکن است برای آرتریت مفید باشد. مطالعه‌ای نشان داده که مصرف حداقل سه میلی‌گرم در روز می‌تواند اثرات ضدالتهابی داشته باشد. همچنین بور می‌تواند اثر مثبت بر استفاده بدن از تستوسترون، استروژن و ویتامین D ‌ داشته باشد؛ اما برای قطعیت به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

منابع غذایی عنصر بور

بور در بسیاری از منابع غذایی گیاهی وجود دارد:
. سیب قرمز
. بادام‌زمینی
. کشمش
. آلو خشک
. سیب‌زمینی
. هلو
. موز
. بادام
. نخود آبگوشتی
. برگه زردآلو
در نهایت این که
بور یک ماده معدنی طبیعی است که می‌توانیم از غذاهای گیاهی دریافت کنیم. تحقیقات کمی برای حمایت از مکمل‌های بیشتر با بور وجود دارد. بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است برای آرتروز و عفونت‌های قارچی مفید باشد.
علاوه بر این، هیچ مقدار توصیه‌شده روزانه‌ای (RDA) برای بور وجود ندارد، اما حد بالایی قابل تحمل (TUL) 20 میلی‌گرم در روز تعیین شده است. بیشتر افراد سالم احتمالاً فقط از طریق رژیم غذایی خود بور کافی دریافت می‌کنند، بنابراین ممکن است مکمل لازم نباشد. قبل از شروع هر گونه مکمل، مشورت با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ضروری است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.