تبیان، دستیار زندگی

علائم اورژانسی و خطرناک در بارداری که نباید نادیده گرفته شوند

علائم هشداردهنده در بارداری

بیشتر اوقات علائمی که در بارداری تجربه می‌شوند طبیعی‌اند، حتی اگر ناخوشایند باشند. این علائم بی‌خطر، بخشی نرمال از بارداری‌اند، اما باز هم این نگرانی به وجود می‌آید که آیا همه چیز خوب پیش می‌رود و چطور باید بدانیم خطری وجود ندارد. هر چند علائم اورژانسی و خطرناک در بارداری چندان شایع نیستند؛ اما همیشه خوب است نسبت به آنها آگاه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری

علائم اورژانسی در سه‌ماهه اول بارداری

. لکه‌بینی واژینال
در سه‌ماهه اول بارداری ممکن است لکه‌بینی تا حدودی طبیعی باشد و به آن خونریزی لانه‌گزینی می‌گویند، اما در برخی موارد، ممکن است لکه‌بینی و خونریزی ناشی از یک اتفاق جدی‌تر باشد، مثلاً بارداری اکتوپیک یا خارج از رحمی، بارداری مولار یا پوچ و یا عفونت دهانه رحم. درصورتی‌که خونریزی‌تان زیاد و یا همراه با علائم دیگری مانند شکم‌درد و درد لگن، احساس سبُکی در سر یا درد شانه است زودتر با پزشکتان تماس بگیرید.

. استفراغ شدید یا مداوم
تهوع و استفراغ می‌تواند در سه‌ماهه اول بارداری کاملاً طبیعی باشد و به آن بیماری صبحگاهی می‌گویند، هر چند لزوماً فقط صبح‌ها اتفاق نمی‌افتد. اما اگر استفراغ و تهوعتان شدید و یا همراه با علائم دیگری مانند سرگیجه یا خون در استفراغ باشد ممکن است مربوط به عارضه‌ای نادر به نام استفراغ شدید بارداری (hyperemesis gravidarum) باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

. تکرار ادرار یا سوزش حین ادرارکردن
اگر دفعات ادرار کردنتان زیاد شده؛ اما وقتی دستشویی می‌روید فقط چند قطره ادرار می‌کنید، یا اگر حین ادرارکردن احساس سوزش می‌کنید ممکن است علامت عفونت ادراری باشد. دیگر علائم عفونت ادراری شامل تب، لرز یا رگه‌های خون در ادرار می‌شود. پزشکتان می‌تواند عارضه را تشخیص داده و عفونت را درمان کند تا دچار عوارض جدی‌تر نشوید. یادتان باشد تکرر ادرار خودش یکی از علائم معمول حین سه‌ماهه اول و اواخر بارداری است، زیرا جنین رشد کرده و بزرگ شده و به مثانه فشار می‌آورد.

. سرگیجه و بی‌حالی
احساس سرگیجه و سبکی در سر می‌تواند علامتی نرمال در اوایل سه‌ماهه دوم بارداری باشد و ممکن است در ماه‌های بعدی بارداری‌تان به دلیل چیزهایی مانند مشکلات گردش خون یا پایین‌بودن قند خون احساس سرگیجه کنید. اما اگر این مسئله ادامه‌دار شده یا از حال می‌روید یا در واقع غش می‌کنید و یا اگر سرگیجه‌تان همراه با علائم دیگری مانند تاری دید، خونریزی واژینال، سردرد یا شکم‌درد است باید به پزشکتان اطلاع دهید تا علت را شناسایی و درمان تجویز کند.

علائم اورژانسی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری

. درد زیر شکم
درد زیر شکم در سه‌ماهه وسط بارداری طبیعی است و مثلاً می‌تواند مربوط به درد رباط گرد رحم باشد که کاملاً طبیعی است. این درد ممکن است مبهم و خفیف و یا شدید در هر یک از طرفین شکم احساس شود، خصوصاً وقتی سرفه یا عطسه می‌کنید. اما شکم‌درد همراه با تب و لرز ممکن است علامت وجود مشکلی جدی‌تر باشد. در این مورد بهترین کار این است که با پزشکتان تماس بگیرید.

. تپش قلب
طبیعی است حین بارداری قلب مادر تندتر بزند. در واقع قلب شما در زمان بارداری در مقایسه با وقتی که باردار نیستید، ۳۰ تا ۵۰ بار تندتر خون را پمپاژ می‌کند تا جنین بتواند مقدار اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش را از طریق جفت دریافت کند. اما اگر احساس می‌کنید ضربان قلبتان پیوسته بالاست و تنگی نفس دارید فوراً با پزشکتان تماس بگیرید.

. سردرد شدید
سردرد در بارداری می‌تواند چند دلیل داشته باشد، مثلاً تغییرات هورمونی، استرس و خستگی. اما اگر احساس می‌کنید سر دردتان خیلی شدید است ممکن است نشانهٔ بالابودن فشارخون یا اختلال فشارخون بالا در بارداری که پره اکلامپسی نامیده می‌شود باشد که عارضه‌ای جدی بوده و معمولاً در بعد از هفته بیستم بارداری یا حتی بعد از زایمان روی می‌دهد. پره اکلامپسی نیاز به اقدام پزشکی و درمانی فوری دارد تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.

. تغییرات در بینایی
تغییرات در بینایی، مانند کاهش موقتی بینایی، تاری دید یا حساسیت به نور ممکن است مربوط به عوارضی مانند فشارخون بارداری یا پره اکلامپسی باشد.

. افزایش وزن غیرعادی یا تورم و پف‌کردگی
افزایش وزن ناگهانی یا زیاد (که مربوط به پُرخوری مادر نیست!) ممکن است به پره اکلامپسی مرتبط باشد. شاید متوجه شوید افزایش وزن ناگهانی‌تان همراه با تورم (اِدم) صورت و دست‌هایتان است. یادتان باشد در برخی موارد، تورم و پُف دست‌ها یا پاها طبیعی است اما باید تحت کنترل باشد.

. درد شدید بالای شکم، زیر قفسه سینه
شکم‌درد حین بارداری (خصوصاً اگر همراه با علائم دیگری مانند تاری دید، سردرد شدید یا تهوع باشد) ممکن است نشانهٔ فشارخون بالا و مربوط به پره اکلامپسی باشد که در بالا توضیح دادیم. پزشک شما طی مراجعات منظمی که دارید فشار خونتان را چک می‌کند، اما اگر هر زمانی متوجه علائم پره اکلامپسی شدید باید سریع با پزشکتان تماس بگیرید.

. ترشحات واژینال
شما در زمان بارداری نسبت به قبل از آن، بیشتر ترشحات واژینال خواهید داشت و این ترشحات معمولاً شفاف یا سفید و چسبناک هستند و مربوط به تغییرات در واژن و دهانه رحم می‌شوند. اما اگر ترشحات واژینالتان سفید یا شفاف نیست یا اگر بوی بدی دارد و همراه با درد و سوزش و خارش است احتمال عفونت واژن مطرح می‌باشد. این مسئله را به پزشکتان اطلاع بدهید.

. درد پایین کمر
درد پایین کمر در سه‌ماهه سوم بارداری نرمال است. چون به‌هرحال به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید و رباط‌های لگن در حال شُل‌تر شدن هستند تا عبور جنین از رحم را راحت‌تر کنند. عصب سیاتیک شما ممکن است به دلیل فشار وارده از سوی رحم باعث کمر دردتان شود. در این حالت ممکن است در پایین کمر، باسن و لگن و پشت پاهایتان احساس درد کنید. اگر همراه با این درد در پاهایتان بی‌حسی یا ضعف دارید یا ساق پایتان شدیداً درد می‌کند با پزشکتان تماس بگیرید.

اگر دفعات ادرار کردنتان زیاد شده؛ اما وقتی دستشویی می‌روید فقط چند قطره ادرار می‌کنید، یا اگر حین ادرارکردن احساس سوزش می‌کنید ممکن است علامت عفونت ادراری باشد. دیگر علائم عفونت ادراری شامل تب، لرز یا رگه‌های خون در ادرار می‌شود. پزشکتان می‌تواند عارضه را تشخیص داده و عفونت را درمان کند تا دچار عوارض جدی‌تر نشوید


. احساس کم‌شدن حرکات جنین
مادر باردار، حرکت‌کردن و چرخش و لگدزدن‌های جنین را بین هفته‌های ۱۸ تا ۲۵ بارداری احساس می‌کند. وقتی وارد سه‌ماهه سوم بارداری می‌شوید، پزشک از شما در مورد حرکات جنینتان سؤال می‌کند تا معلوم شود چقدر طول می‌کشد تا ۱۰ لگد یا ضربه، چرخش یا غوطه‌خوردنش را احساس کنید. شاید فقط چند دقیقه طول بکشد، اما اگر ساعت‌ها بگذرد بدون اینکه حرکتی از جنین احساس کنید، باید غذای مختصری بخورید، دراز بکشید و دوباره سعی کنید حرکات جنین را احساس کنید. می‌توانید حرکات و زمان‌های آنها را یادداشت نمایید. اگر متوجه شدید جنین حرکتی نمی‌کند یا مثل روزهای قبل حرکت نمی‌کند باید با پزشکتان تماس بگیرید.

. خونریزی واژینال
خونریزی طی سه‌ماهه سوم بارداری می‌تواند یک علامت اورژانسی باشد و به همین دلیل لازم است فوراً به پزشکتان اطلاع دهید. خونریزی ممکن است علامت جفت سرراهی باشد که زمانی رخ می‌دهد که جفت، روی دهانه رحم را می‌پوشاند یا ممکن است علامت جداشدگی جفت باشد که در آن جفت از دیوارهٔ رحم کنده می‌شود.

. خارش بدن
خارش شدید بدن که همراه با بثورات پوستی نیست ممکن است مربوط به عارضه‌ای به نام کلستاز بارداری باشد که عارضه‌ای کبدی بوده و می‌تواند در اواخر بارداری روی بدهد. اگر احساس خارش شدید دارید با پزشکتان تماس بگیرید. یادتان باشد خارش پوست طی بارداری نرمال است؛ زیرا جنین رشد می‌کند، پوست مادر کشیده می‌شود و همراه به ترک‌هایی که می‌خورد خشک می‌شود و خارش ایجاد می‌کند. خارش و ترک پوست در شکم، سینه‌ها و ران‌ها طبیعی است.

. انقباضات زودهنگام رحم (پیش از پایان هفته سی و هفتم بارداری)
این احساسات انقباضی می‌توانند کاملاً نرمال باشند، اما اگر ادامه‌دار شوند (مثلاً با حرکت‌کردن و تغییر پوزیشن متوقف نشدند) و دردناک یا نامنظم باشند ممکن است علامت زایمان زودتر از موعد باشند. در این مورد لازم است حتماً با پزشکتان تماس بگیرید.

. تراوش یا جاری‌شدن مایع از واژن (پیش از پایان هفته سی و هفتم بارداری)
پارگی زودتر از موعد کیسه آب جنین می‌تواند به‌صورت تراوش یا جریان یکنواختی از خروج مایع از واژن خود را نشان بدهد. باید فوراً با پزشکتان تماس بگیرید. اگر در پایان بارداری‌تان باشید، نشت مایع می‌تواند علامت شروع زایمان باشد.

. لکه بینی یا ترشحات واژینال (بین هفته ۳۷ و ۴۰ بارداری)
شاید متوجه شوید لکه بینی خفیف یا ترشحات صورتی رنگ یا کمی خونی دارید. این اتفاق می‌تواند علامت زایمان باشد و نشان می‌دهد دهانه رحم شروع به باز شدن کرده و پلاک مخاطی در حال ترشح‌شدن است. اما اگر خونریزی‌تان زیاد است فوراً به پزشکتان اطلاع بدهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.