تبیان، دستیار زندگی

راهکارهای خانگی تسکین دندان‌درد تا رسیدن به دندان‌پزشک

درمان فوری و خانگی دندان‌درد

اگر تابه‌حال گرفتار دندان‌درد شده باشید پس می‌دانید که در آن شرایط فقط به یک چیز فکر می‌کنید: خلاص‌شدن از این درد. درد دندان چه تناوبی باشد و چه ممتد و چه نوسان دار، به‌هرحال آزاردهنده است و می‌تواند تمام روزتان را خراب کند یا جلوی خواب شبتان را بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دندان درد
دندان‌درد چیزی است که دوست دارید هر چه زودتر از آن رها شوید و ممکن است به دنبال یک راهکار خانگی فوری باشید تا آن را تسکین دهید. حتماً می‌دانید که هر وقت دچار مشکلی در دندان‌ها یا لثه‌هایتان شوید، مراجعه به دندانپزشک یک ضرورت است. اما برای تسکین دندان‌درد تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.
دندان‌درد می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، مانند پوسیدگی دندان، تحریک لثه ناشی از غذا، شکستگی دندان، حرکات مکرر مانند جویدن، فشار به دندان و یا آبسه دندان. هرچند همهٔ اینها ممکن هستند؛ اما متداول‌ترین دلیل دندان‌درد، تحریک عصب در ریشه دندان است.
راهکارهای زیر می‌توانند التهاب موجود در دهان را تسکین دهند، باکتری‌های مضر را نابود کنند و یا به‌عنوان عاملی بی‌حس‌کننده، مشکلات جزئی‌تر دندان را رفع کنند. بیشتر موارد دندان‌درد با بهداشت منظم دهان و دندان، یعنی مسواک‌زدن با خمیردندان فلوراید دار و نخ دندان کشیدن و هر شش ماه چکاپ دندانپزشکی قابل پیشگیری‌اند.
توصیه‌های زیر درمانی برای تمام دندان‌دردهایی که درد شدید ایجاد می‌کنند نیستند. پوسیدگی دندان در صورت عدم درمان می‌تواند به عصب برسد، حساسیت نسبت به سرما و گرما ایجاد کند و تبدیل به دردی ناتوان‌کننده شود. پس اگر دندان‌دردتان شدید است باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.
نکته: اگر باردار هستید یا به کودکتان شیر می‌دهید یا بیماری دارید که استفاده از یک سری از درمان‌های گیاهی مناسبتان نیستند، پیش از مصرف دارو حتماً از پزشک معالجتان سؤال کنید.

کمپرس سرد را امتحان کنید

استفاده از کمپرس سرد در ناحیه درد می‌تواند با بی‌حسی که ایجاد می‌کند ناراحتی‌تان را کمتر کند. می‌توانید انواع روش‌های کمپرس سرد را امتحان کنید. مقداری یخ را در حوله‌ای بپیچید و آن را روی لپتان بگذارید و کمپرس را ۱۵ دقیقه نگه دارید. هیچ‌وقت یخ را دهان نگه ندارید و گاز نزنید؛ چون ممکن است دندان را بشکند.

سرتان را بالا نگه دارید

خوابیدن با دندان‌درد واقعاً سخت است؛ چون درازکشیدن درد را بدتر می‌کند و دلیلش هم افزایش فشارخون در سر در زمانی است که صاف دراز می‌کشید. پس زیر سرتان چند بالش بگذارید یا حتی اگر می‌توانید نشسته بخوابید.

از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید

داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن، التهاب را هدف می‌گیرند و ازاین‌جهت می‌توانند درد را تا حدودی تسکین دهند. استامینوفن و ایبوپروفن درصورتی‌که به‌صورت تناوبی مصرف شوند بهتر می‌توانند درد را تسکین دهند. ژل‌هایی نیز در داروخانه‌ها موجودند که مصرف مستقیم روی دندان و لثه دارند و درد را تسکین می‌دهند.

چای نعنا فلفلی به‌ویژه برای دندان‌درد بسیار خوب است؛ زیرا آنتی‌باکتریال محسوب می‌شود. اما چای می‌تواند دندانتان را لک بیندازید پس مکرراً از این روش استفاده نکنید


با آب‌نمک غرغره کنید

غرغره دهان با آب‌نمک دو هدف دارد: غرغره کردن و چرخاندن آب‌نمک در دهان می‌تواند ذرات ریز غذای گیرکرده بین دندان‌ها را درآورد و ضمناً نمک یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند با کاهش التهاب به کاهش عفونت کمک کند. یک‌دوم قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و مانند دهان‌شویه از آن استفاده کنید.

با دهان‌شویه هیدروژن پروکسید دهانتان را بشویید

هیدروژن پروکسید نیز برای مبارزه با التهاب و باکتری مفید است. هیدروژن پروکسید سه درصد را به نسبت یک‌به‌دو با آب ترکیب کرده و از آن مانند دهان‌شویه استفاده کنید. این محلول را قورت ندهید.

روی آن چای کیسه‌ای بگذارید

می‌توانید چای کیسه‌ای سرد یا گرم روی دندانتان بگذارید. اگر چای کیسه‌ای‌تان استفاده شده است مطمئن شوید که داغ نیست و کمی خنک شده (همچنان گرم است). اگر هم ترجیح می‌دهید از چای کیسه‌ای سرد استفاده کنید، ابتدا آن را چند دقیقه در فریزر بگذارید و سپس روی دندانتان قرار دهید.
چای نعنا فلفلی به‌ویژه برای دندان‌درد بسیار خوب است؛ زیرا آنتی‌باکتریال محسوب می‌شود. اما چای می‌تواند دندانتان را لک بیندازید پس مکرراً از این روش استفاده نکنید.

سیر بجوید!

سیر علاوه بر اینکه ضدباکتری است، ضددرد هم هست. می‌توانید با سیر له شده خمیر درست کنید و آن را روی دندان بگذارید. همچنین می‌توانید یک‌تکه سیر تازه بجوید یا پنبه‌ای را به عصاره سیر آغشته کرده و روی دندان بگذارید.

از عصاره وانیل کمک بگیرید

وانیل هم یک ضدالتهاب طبیعی است که شما را نسبت به درد دندان بی‌حس می‌کند. مقداری عصاره وانیل را روی پنبه یا نوک انگشتتان بگذارید و آن را به دندانتان بزنید. روزی دو سه بار این کار را انجام دهید.

میخک را فراموش نکنید

به چند روش می‌توانید از میخک برای تسکین دندان‌درد استفاده کنید. گیاه میخک یک ضدعفونی‌کننده است و در کاهش التهاب و درد خوب عمل می‌کند. می‌توانید روغن میخک را با پنبه دندان بزنید یا یک قطره از آن را مستقیماً با انگشت روی دندان ماساژ بدهید. همچنین می‌توانید یک قطره عصاره میخک را با یک لیوان آب ترکیب کرده و مثل دهان‌شویه از آن استفاده کنید.

برگ گیاه گواوا را امتحان کنید

برگ گواوا خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند تسکینی برای دندان‌درد باشد. می‌توانید با برگ‌های گیاه گواوا یک چای درست کرده و بعد از خنک‌شدن، آن را مانند دهان‌شویه استفاده کنید یا برگ‌های آن را بجوید تا درد دندانتان کمتر شود.

از سبزه گندم (wheatgrass) به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید

سبزه یا علف گندم (برگ‌های تازه جوانه‌زده گندم) خواص زیادی دارد که باعث شده روش مناسبی برای درمان دندان‌درد باشد. علف گندم با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. می‌توانید مقداری عصاره علف گندم را تهیه کرده و روزی چند بار به‌عنوان دهان‌شویه از آن استفاده کنید.

روی دندانتان روغن آویشن بمالید

می‌توانید روغن آویشن را مانند دهان‌شویه استفاده کنید یا آن را مستقیماً به دندانتان بزنید. برای دهان‌شویه، یک قطره روغن آویشن را در یک لیوان آب بریزید و استفاده کنید. برای استفاده مستقیم روی دندان، مقداری روغن آویشن را با آب رقیق کرده و با پنبه یا انگشت به دندان بمالید.
پیشگیری از دندان‌درد
بهترین راه مقابله با دندان‌درد این است که جلوی وقوع آن را بگیرید. شما می‌توانید احتمال مشکلات دهانی و دندانی را با روزی دو بار مسواک‌زدن، روزی یک‌بار نخ دندان کشیدن و رژیم غذایی سالم و محدودکردن مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین و چسبناک کاهش دهید. همچنین یادتان نرود که یخ و چیزهای سفت را نجوید تا دندان‌ها ترک نخورند. در نهایت اینکه حتماً مراجعات منظم به دندانپزشک داشته باشید تا سلامت دهان و دندان‌هایتان بررسی شود و درصورتی‌که کوچک‌ترین مشکلی وجود داشت در همان ابتدا مداوا شده و تبدیل به مشکلی پیچیده‌تر نشود که نیاز به اقدامات درمانی گسترده‌تر داشته باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.