تبیان، دستیار زندگی

معرفی چند ماسک خانگی برای زیبایی و سلامت پوستتان

ماسک‌های طبیعی برای پوست صورت

با استفاده از ماسک‌های خانگی شما نه‌تنها پوست صورتتان را با موادی که زیباتر و جوان‌ترتان می‌کنند ماساژ می‌دهید و حس و حال خوبی پیدا می‌کنید، بلکه می‌دانید دقیقاً در ماسک شما چه مواد و عناصری وجود دارد و خیالتان راحت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماسک خانگی
شما چه به سالن‌های زیبایی و اسپا دسترسی داشته باشید و چه نه استفاده از ماسک‌های طبیعی که با موادی ساده و خانگی تهیه می‌شوند می‌توانند بخش بسیار خوبی از روتین مراقبت از پوستتان باشند. با استفاده از ماسک‌های خانگی شما نه‌تنها پوست صورتتان را با موادی که زیباتر و جوان‌ترتان می‌کنند ماساژ می‌دهید و حس و حال خوبی پیدا می‌کنید، بلکه می‌دانید دقیقاً در ماسک شما چه مواد و عناصری وجود دارد و خیالتان راحت است. شما می‌توانید با موادی که در یخچال یا کابینت آشپزخانه‌تان دارید و همچنین تأیید کارشناسانهٔ کسی که پوستتان را خوب می‌شناسد، انواع ماسک‌های طبیعی و خانگی را درست کنید.

صرفاً جهت اطلاع!

صرفاً اینکه یک ماسک «طبیعی» است دلیل نمی‌شود بی‌بروبرگرد برای پوست شما بی‌ضرر و سازگار باشد. درست همان‌طور که یک داروی شیمیایی را شانسی مصرف نمی‌کنید تا ببینید بر بدنتان چه اثری می‌گذارد، یک ماده طبیعی را نیز نباید بدون شناخت و شانسی مصرف کنید.

فرقی نمی‌کند از چه موادی برای ماسک خانگی‌تان استفاده می‌کنید؛ به هر صورت باید ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان تست کنید؛ چون هر کسی پوست خاص خودش را دارد و ممکن است مواد مختلف روی پوست افراد واکنش‌‌های متفاوتی نشان بدهند


اگر درمورد ماده خاصی تردید دارید حتماً با یک کارشناس یا متخصص پوست مشورت کنید. مثلاً آبلیمو و سرکه سیب به دلیل زیاد اسیدی بودن و احتمال تحریک و سوزش پوست نباید در ماسک‌های خانگی استفاده شوند. همچنین گیاهانی مانند زردچوبه و دارچین که رنگ‌های قوی دارند و می‌توانند پوست را بدرنگ کنند ممکن است باعث تحریک و حساسیت پوست شوند.
اما یک سری از مواد طبیعی هستند که طی سال‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و به‌طورکلی برای بیشتر افراد قابل‌تحمل هستند، مثلاً:
جو دوسر: بلغور جو دوسر یا آرد جو دوسر می‌تواند با حفظ رطوبت پوست، خشکی آن را کمتر کند. ضمناً جو دوسر خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند خارش و تحریک پوست را تسکین بدهد.
آووکادو: آووکادو دارای چربی زیادی است که به مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند و ضمناً دارای ویتامین E است که محافظی در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد پوست است.
عسل: عسل خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند قرمزی و تحریک پوست را کاهش بدهد. همچنین عسل یک لایه‌بردار طبیعی است و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. ترجیحاً بهتر است از عسل خام استفاده کنید؛ چون خاصیت بیشتری دارد، از جمله آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر.
چای سبز: چای سبز پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد که می‌تواند اثرات ضدالتهابی و ضدباکتری داشته باشد.
ماست و شیر: ماست و شیر دارای اسیدلاکتیک هستند که یک لایه‌بردار باخاصیت مرطوب‌کنندگی است. شیر و ماست پروتئین دارند که می‌تواند پوست ملتهب را تسکین بدهد.
آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا خاصیت تسکین‌دهندگی و ضدالتهابی و مرطوب‌کنندگی دارد.
فرقی نمی‌کند از چه موادی برای ماسک خانگی‌تان استفاده می‌کنید؛ به هر صورت باید ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان تست کنید؛ چون هر کسی پوست خاص خودش را دارد و ممکن است مواد مختلف روی پوست افراد واکنش‌‌های متفاوتی نشان بدهند. ابتدا مقدار کمی از ماسک را پشت‌گوشتان بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید و سپس ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید پوستتان قرمز یا تحریک می‌شود یا نه.
یک نکتهٔ دیگر هم اینکه شما نمی‌توانید ماسک خانگی‌تان را زیاد نگه دارید و باید بعد از درست‌کردن فوراً آن را استفاده کنید. ماسک خانگی شما نه‌تنها در معرض هوا و نور خاصیت خود را از دست می‌دهد بلکه بسته به موادی که در آن است ممکن است زود باکتری بگیرد و غیرقابل‌استفاده شود.

ماسک صورت با شکر قهوه‌ای

این ماسک برای لایه‌برداری و رطوبت‌رسانی مناسب است. ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و به‌آرامی با حرکات دورانی به پوستتان بمالید، اجازه دهید ۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک صورت با چای سبز

این ماسک برای کاهش قرمزی و تحریک و افزایش رطوبت پوست مفید است. یک قاشق غذاخوری چای سبز، عسل خام و جوش‌شیرین را ترکیب کرده و مقدار کمی آب به آن اضافه نمایید تا خمیر درست شود. آن را به صورت بزنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم صورت را بشویید.

ماسک صورت با شیر

ماسک شیر برای رفع جوش و لایه‌برداری پوست مناسب است. دو قاشق غذاخوری عسل خام، دو قاشق غذاخوری پودر جوز هندی و دو قاشق غذاخوری شیر را با هم مخلوط کرده و به شکل خمیر لطیفی درآورید. آن را به صورت بزنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. سپس با آب گرم صورت را بشویید و به آن مرطوب‌کننده بزنید.

ماسک صورت با جو دوسر

ماسک جو دوسر می‌تواند قرمزی و تحریک را کاهش و رطوبت را پوست را افزایش بدهد. یک‌چهارم فنجان آب گرم را با یک‌دوم فنجان آرد جو دوسر مخلوط کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک صورت با شکلات

این ماسک می‌تواند به پوست آبرسانی کند، لایه‌برداری کند و با بوی خوشی که دارد حالتان را خوب کند. سه قاشق غذاخوری پودر کاکائوی شیرین نشده، یک قاشق غذاخوری خامه و دو قاشق‌چایخوری عسل خام و یک‌چهارم فنجان شیر را با هم مخلوط کرده و خمیر درست کنید. خمیر را روی پوست صورت بزنید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند (تا وقتی که خشک شود)، سپس با آب گرم بشویید.

ماسک صورت با آووکادو

این ماسک می‌تواند قرمزی و تحریک پوست را کاهش دهد، پوست را لایه‌برداری کند و رطوبت آن را افزایش دهد. نصف یک عدد آووکادوی رسیده (البته اگر به آن دسترسی دارید!) را پوره کرده و با یک قاشق‌چایخوری عسل خام و یک قاشق‌چایخوری ماست پرچرب ساده مخلوط کرده و آن را به صورت بزنید، اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم صورتتان را بشویید.

ماسک صورت با عسل و آلوئه‌ورا

این ماسک برای رفع قرمزی و تحریک پوست و آبرسانی آن مفید است. یک قاشق غذاخوری ژل خالص آلوئه‌ورا را با یک قاشق غذاخوری عسل خام ترکیب کرده و خمیر درست کنید. خمیر حاصل را به طور یکنواخت روی صورت بمالید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک صورت با جو دوسر و جوش‌شیرین

این ماسک می‌تواند قرمزی و تحریک پوست را کاهش بدهد. دو قاشق غذاخوری آرد جو دوسر را با یک قاشق‌چایخوری جوش‌شیرین ترکیب کنید و کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیر درست شود. آن را به صورت بزنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم صورت را بشویید.

ماسک موز برای صورت

ماسک موز برای درخشندگی پوست مفید است و برای انواع پوست مناسب است. نصف یک موز را در کاسه‌ای له و پوره کنید. یک قاشق غذاخوری آب‌پرتقال و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه نمایید. ماسک را به صورت بزنید و ۱۵ دقیقه آن را نگه دارید. سپس با آب ولرم صورت را بشویید و مرطوب‌کننده بزنید.

ماسک صورت با زرده تخم‌مرغ

این ماسک می‌تواند چربی پوست را تعدیل کرده و آن را آرام کند. یک زرده تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون و نصف فنجان آرد دوسر خوب ترکیب کرده و آن را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک صورت با عسل و آب‌پرتقال

این ماسک یک راهکار فوری برای درخشان کردن پوست است. سه قاشق غذاخوری آب‌پرتقال تازه را با یک‌چهارم فنجان عسل ترکیب کرده و آن را کاملاً روی پوست صورت ماساژ بدهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. سپس با آب ولرم صورت را بشویید و مرطوب‌کننده بزنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.