تبیان، دستیار زندگی

ترفند‌های عکاسی با آیفون

برای ثبت لحظات ماندگار در دورهمی و سفر علاوه بر داشتن یک دوربین خوب، یادگیری ترفندهای عکاسی نیز به شما کمک می‌کند که تصاویر با کیفیت و جذابی بگیرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترفندهای عکاسی با آیفون
این روزها با توجه به پیشرفت زیاد گوشی‌ها و دوربین‌های آنها، می‌توان عکس‌های باکیفیت گرفت و به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شد. این روند رو به رشد در گوشی‌های آیفون بیشتر بوده و به شما این امکان را می‌دهد که بدون داشتن دانش خاصی به یک عکاس تبدیل شوید.

در این مطلب قرار است برای شما نکات و ترفندهایی را در گوشی‌های آیفون بازگو کنیم تا با کمک آنها بتوانید چه در دورهمی‌ها در داخل منزل و چه در سفر و گردش در طبیعت عکس‌های جذابی ثبت کنید.

نور را تنظیم کنید

در آیفون همانند دوربین‌های حرفه‌ای، می‌توانید میزان نور را کم و زیاد کنید. برای این کار روی هر قسمتی از صحنه که مد نظرتان است ضربه بزنید و انگشت خود را به سمت بالا یا پایین بکشید تا به نوردهی مناسب سوژه خود برسید.

فوکوس را روی سوژه قفل کنید

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که اگر دستتان لرزید، سوژه فوکوس مورد نظر را حفظ کند. فوکوس در واقع تنظیم فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین برای داشتن یک تصویر واضح است. برای اینکار در گوشی آیفون انگشتتان را روی سوژه نگه دارید تا نمایه AE/AF Lock در بالای ناحیه‌ای که انتخاب کرده‌اید ظاهر ‌شود.

TouchRetouch نیز به شما کمک خواهد کرد تا در انتها هر چیز که در عکستان اضافه بود را حذف کنید



خطوط راهنما را فعال کنید

برای فعالسازی این قابلیت وارد تنظیمات شده و سپس Camera را انتخاب کنید و در نهایت گزینه Grid را روشن کنید. این خط‌ها ترکیب‌بندی را برای شما آسان می‌کند و برای مبتدیان بسیار عالی است. چراکه به چشم آموزش می‌دهد تا سوژه را در جای مناسب نگه داشته و قاب را تغییر دهد.

مثلا اگر یک افق در عکس شما وجود دارد، باید با یکی از خطوط افقی در یک خط باشد و یا باید سعی کنید سوژه خود را با یکی از خطوط عمودی قرار دهید.

در واقع این خطوط به شما کمک می‌کند که قانون یک سوم را در ثبت تصاویر لحاظ کنید.

قانون یک سوم چیه؟

این قانون که عموما برای افراد مبتدی کاربرد دارد تصویر را به 9 قسمت تقسیم می‌کند. عکاس با استفاده از قانون یک سوم، چهار خط را در عکس خود تصور می‌کند که در اثر ایجاد این خطوط، چهار نقطه متقاطع به وجود می‌آید. در واقع عناصر مهم درون یک قاب باید در نقاط تقاطع این خطوط قرار گیرند تا عکس از لحاظ بصری جذاب به نظر برسد.

حالت burst mode برای چیه؟

این قابلیت برای مواقعی که میخواهید یک عکس اکشن یا هنگام ورزش ثبت کنید به کارتان می‌آید. برای فعال‌سازی از تنظیمات، دوربین را انتخاب کنید و سپس گزینه Use volume up for burst را فعال کنید. حالا هنگام ثبت عکس اگر دکمه volume up را نگهدارید، چندین فریم در یک لحظه برای شما ثبت می‌شود که بنا به سوژه مورد نظر میشود بهترینش را انتخاب کرد.

در طبیعت از التراواید استفاده کنید

از آیفون ۱۱ به بعد در صفحه دوربین، شما با چند عدد مواجه می‌شوید .اگر رویx  0.5  بزنید متوجه می‌شوید که دوربین به شما امکان می‌دهد طیف وسیعی از فضای روبرویتان را در تصویر ببینید.

قابلیت‌های Live Photo، Loop  و Bounce چیه؟

اگر در صفحه دوربین در بالا و سمت راست روی اولین گزینه که به صورت چند دایره درون هم است، ضربه بزنید، حالت عکس‌برداری Live فعال می‌شود که در گوشی آیفون سه گزینه برای تغییر شکل عکس به شما می‌دهد.

البته اگر در صفحه دوربین روی فلش بالای صفحه بزنید در قسمت پایین گزینه‌های متفاوتی برای شما نمایش داده می‌شود.

 Loop : عکس‌ زنده مورد علاقه شما را به حلقه ویدیویی تبدیل می‌کند.

 Bounce : استفاده از این حالت سبب می‌شود تا عکس زنده شما (همانند بومرنگ در اینستاگرام) به جلو و عقب حرکت کند.

 Long Exposure : این گزینه به شما اجازه می‌دهد که بر اساس مدت‌زمان کمی که عکس زنده گرفته شده، نوردهی طولانی‌تری را داشته باشید.

حالت‌های مختلف نورپردازی در پرتره را امتحان کنید

اگر در حالت پرتره عکس می‌گیرید می‌توانید از پنج حالت متفاوت نورپردازی نیز استفاده کنید تا کیفیت و نور عکس‌هایتان را تغییر دهید.

در نهایت علاوه بر مواردی که ذکر شد، می‌توانید از حالت پانوراما، اسلوموشن و تایم‌لپس نیز استفاده کنید تا جذابیت‌های بیشتری به عکس و ویدیوهای خود ببخشید.

حالت burst mode: این قابلیت برای مواقعی که میخواهید یک عکس اکشن یا هنگام ورزش ثبت کنید به کارتان می‌آید



استفاده از افکت‌های آماده

دوربین آیفون افکت‌‌های آماده‌ی بسیاری دارد که در هنگام ثبت عکس می‌توانید از آنها استفاده کنید. مثلا عکس‌هایی با تناژ گرم و یا سرد و یا عکس‌های سیاه و سفید.

البته بهتر است که عکس را به صورت خام ثبت کرده و سپس در مرحله ویرایش از این افکت‌ها استفاده کنید.

برنامه‌های کمکی

اپلیکیشن‌هایی مثل Halide ،Moment – Pro Camera و یا Obscura 2 به شما امکان می‌دهد کنترل بیشتری بر روی تنظیمات دستی دوربینتان داشته باشید.

البته برنامه Apple Photos بسیاری از قابلیت‌های ویرایش عکس از قبیل کراپ، چرخش، اعمال فیلترها و تنظیم تعادل نور، رنگ و سیاه و سفید را ارائه می‌دهد.

Snapseed   نیز یکی دیگر از برنامه‌های فوق‌العاده برای ادیت عکس‌ها در آیفون است که بسیاری از موارد حرفه‌ای نظیر ویرایش فایل‌های خام RAW را به شما می‌دهد.

TouchRetouch نیز به شما کمک خواهد کرد تا در انتها هر چیز که در عکستان اضافه بود را حذف کنید.

در نهایت پیشنهاد ما این است که قبل از عکاسی حتما لنز دوربین را با یک دستمال میکروفایبر، منظور همان مدل دستمال‌هایی که عینکتان را با آن پاک می‌کنید، تمیز کنید، چرا که اثر انگشت و گرد و غبار روی لنز می‌نشیند و همین موضوع باعث تاری عکس‌ها می‌شود.

همچنین سعی کنید قبل از ثبت عکس حتما گوشی را جابجا کرده و قاب‌های مختلفی را بسنجید تا بهترین زاویه را پیدا کنید.