تبیان، دستیار زندگی

 نگاهی ساده به بازی‌های کریپتویی

 از بازی‌ کریپتویی چی می‌دونی؟

بازیکنان بازی‌های ویدیویی یک رویای قدیمی داشتند و آن کسب درآمد در حال بازی بود که به لطف پیشرفت تکنولوژی در حوزه بلاکچین این رویا به حقیقت پیوسته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی‌ کریپتویی ، سرگرمی‌، بازی‌ ویدیویی،
یکی از سرگرمی‌های جذاب برای افراد از دیرباز تا به امروز بازی‌های ویدیویی بوده است. چه بازی‌های قدیمی که با کیفیت پایین و کنسول‌های نسل اول عرضه شدند و چه بازی‌ها و کنسول‌های نسل جدید که طوفانی در زندگی بازیکنان ایجاد کرده است.

حال فرض کنید شما برای سرگرمی در طول روز ساعت‌ها بازی می‌کنید و می‌توانید از آن پول دربیارید. شاید این موضوع رویای دست نیافتنی بسیاری از گیمرها بوده که این روزها به حقیقت پیوسته است. اخیراً حوزه‌ای به‌ نام «بازی با هدف کسب درآمد» (Play to Earn) به وجود آمده که همان طور که از نامش پیداست، روشی برای کسب درآمد است.

این مدل از بازی‌ها که بیش از پیش محبوبیت پیدا کرده بازی‌های «کریپتویی» نام دارد. برای تعریف و فهم این بازی ابتدا باید بدانید NFT چیست. در حقیقت، NFT به دارایی دیجیتالی می‌گویند که همانند آثار هنری ارزشمند است و ارزش خود را به صورت نوعی از رمزارز حفظ می‌کند. خود واژه NFT به معنای «ژتون (توکن) غیر قابل معاوضه» (non-Fungible Token | NFT) است و در حقیقت توکنی دیجیتال و نوعی رمز ارز مانند بیت‌کوین و اتریوم است.

بازی کریپتویی چیه؟

به نوع خاصی از بازی‌های ویدیویی یا موبایلی گفته می‌شود که در ازای بازی کردن، به بازیکن‌ها ارز دیجیتال یا NFT جایزه می‌دهند. این بازی‌ها به سرعت در حال رشد هستند و جالب است بدانید تأثیر قابل توجهی در عرصه رمزارزها برجای گذاشته‌اند.

این صنعت به قدری مورد استقبال قرار گرفته که کمتر نوجوانی را می‌بینید که به این بازی‌ها علاقه نداشته باشد و این استقبال تا جایی پیش رفته که وارد تلفن‌های هوشمند شده و بازی‌های زیادی با رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه سازگار هستند. این روند حتی در برخی کشورها به جایی رسیده که برخی از افراد چندین تلفن همراه برای بازی کردن دارند.

می‌توان گفت بازی‌های کریپتویی آینده صنعت بازی هستند و قطعا طی سال‌های آینده پیشرفت‌های بزرگی در این حوزه رقم خواهد خورد. در حال حاضر هم یک بازی کریپتویی امنیت بسیار بالایی دارد و تقلب کردن در آن ممکن نیست و این یک نقطه عطف در بازی است



چجوری از بازی پول در بیاریم؟

بازی کریپتویی بدون سرمایه می‌تواند منجر به کسب درآمد واقعی برای بازیکن‌ها شود. در این مدل بازی‌ها، بازیکن از داخل خانه خود اقدام به بازی کرده و به دو روش می‌تواند  کسب درآمد کند. یکی پاداش‌های درون‌بازی است که به گیمرها امکان می‌دهد از فعالیت‌هایی که در حین بازی در آن‌ مشارکت می‌کنند، درآمد داشته باشند. این یعنی هرقدر که بیشتر بازی کنید، ارز دیجیتال بیشتری به دست می‌آورید.

روش دوم خریدوفروش و معامله توکن‌های غیرمثلی از بازی‌های بلاک چینی است. شما در بازی مثل گذشته باید اقلامی مثل سلاح، قدرت و چیزهایی از این‌ دست را برای استفاده آواتارشان در بازی خریداری کنید که در بازی‌های کریپتویی نیز می‌توانید چنین ابزارهایی را بفروشید و کسب درآمد کنید.

البته لازم است بدانید، معامله این اقلام در خارج از فضای بازی هم امکان‌پذیر است و برای آن شما باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید.

این کسب درآمد شاید در ابتدا به صورت شانسی و یا تفریحی بود، ولی هم اکنون بسیاری از افراد هستند که شغل اول آنها همین بازی‌های کریپتویی است. از طرفی علاوه بر گیمرها این صنعت فرصت‌های فوق‌العاده‌ای هم برای توسعه‌دهندگان بازی ایجاد کرده است. به گونه‌ای که آنها در تلاشند تا پلتفر‌م‌هایی را طراحی ‌کنند که بازیکنان به راحتی بتوانند در آن بازی کنند، معامله کنند و در ازای مشارکت خود، کسب درآمد می‌کنند.

بازی‌های کریپتویی پرطرفدار 2023

Thetan Arena: تتان آرنا مبتنی بر بلاک چین است و توکن‌های THC و THG را دارد و بازیکن‌ها می‌توانند آیتم‌ها یا آثار هنری خودشان را بسازند و بفروشند.

Axie Infinity: سیستم پرداخت اکسی اینفینیتی بر مبنای اتریوم است و توکن‌های این بازی AXS و SLP نام دارند که با پیروزی در مبارزه‌ها می‌توانید آنها را به دست آورید. توکن AXS حتی در صرافی بایننس هم قابل معامله است.

The Sandbox: بازی سندباکس مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است و توکن‌های اختصاصی با نام SAND دارد.

Crypto Kitties: وظیفه اصلی شما در این بازی، نگهداری از گربه‌های بامزه است. می‌توانید گربه‌های مورد نظر خود را خریداری کنید، آنها را پرورش دهید یا به فروش برسانید و توکن اتر یا رمز ارز اتریوم دریافت کنند.

بازی رمز ارز سوریر (Sorare)، سیکس دراگونز (The Six Dragons)، گادز آنچیند (Gods Unchained)، هش راش (Hash Rush)، اسپلینتر لند (Splinter Land) و گیلد آو گاردینز (Guild Of Guardians) از دیگر بازی‌های پرطرفدار و جذاب کریپتویی هستند که با آنها علاوه بر بازی درآمد هم کسب می‌کنید.

آینده صنعت بازی

به طور کلی می‌توان گفت بازی‌های کریپتویی آینده صنعت بازی هستند و قطعا طی سال‌های آینده پیشرفت‌های بزرگی در این حوزه رقم خواهد خورد و حرف بیشتری برای گفتن خواهند داشت. البته در حال حاضر هم یک بازی کریپتویی امنیت بسیار بالایی دارد و تقلب کردن در آن ممکن نیست و این یک نقطه عطف در بازی است چرا که خیال‌ بازیکن از بابت چیترها (بازیکن‌های متقلب) کاملا راحت خواهد بود و می‌توانید تنها با تکیه بر مهارت‌های خود در بازی، درآمدتان را افزایش دهید.