تبیان، دستیار زندگی

رفع و رجوع کردن خطاهای ویندوز

آشنایی با خطاهای رایج ویندوز

در این مطلب نگاهی به علل خطاهای رایج در سیستم عامل ویندوز و راهکارهای ساده برای برطرف کردن آنها می‌اندازیم که پیشنهاد می‌کنم از دستش ندهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خطا در سیستم عامل ویندوز
خطاهای به وجود آمده در ویندوز عموما به صورت یک پنجره پاپ‌آپ نمایش داده می‌شوند.
هنگام کار با رایانه اگر جزو کاربران سیستم عامل ویندوز باشید به طور حتم با یک سری خطاها مواجه شدید که علت آن را نمی‌دانید. اما بد نیست بدانید که این خطاها به اندازه ظاهرشان ترسناک نیستند و با کمی اطلاعات و یا جستجوی اینترنتی می‌توانید از شرشان خلاص شوید.

در این مطلب نگاهی به علل خطاهای رایج در سیستم عامل ویندوز و راهکارهای ساده برای برطرف کردن آنها می‌اندازیم که پیشنهاد می‌کنم از دستش ندهید. 

Windows Update Error 0x80070057

این خطا زمانی نشان داده می‌شود که سیستم به روزرسانی ویندوز با مشکل اجرا می‌شود. یعنی مثلا زمانی که تهیه یک نسخه پشتیبان، نصب ویندوز و یا نصب به روزرسانی با شکست مواجه شود.

یک راه حل آسان برای برطرف کردن این مشکل  تغییر نام پوشه SoftwareDistribution است و پیشنهاد می‌شود برخی از فایل‌های رجیستری را ویرایش و برخی فایل‌های خراب را نیز مجدداً جایگزین نمایید.

DLL

خطای DLL مخفف Dynamic Link Library است. برخی مواقع ممکن است هنگام باز کردن یک برنامه با عبارت  “The program Cant be star because xyz.dll is missing from your computer” روبرو شوید و برای حل آن اقدام به جستجو و دریافت فایل DLL کرده تا جایگزین کنید. اما باید بدانید اولا این کار منطقی نیست و دوما دانلود از صفحات نامعلوم مشکلات عدیده‌ای را برایتان ایجاد می‌کند.

پس راهکار چیست؟ بهترین کار این است که به روز بودن درایورها را بررسی کنید و پیش از هر چیزی نسبت به حذف برنامه از رایانه خود اقدام کنید. همچنین برای پیدا کردن بدافزارها بهتر است رایانه را اسکن کنید، چرا که گاهی اوقات بدافزارها می‌توانند خود را به شکل فایل‌های DLL درآورند.

این توصیه را جدی بگیرید و همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان داشته باشید، چرا که بروز چنین خطاهایی امکان دارد برایتان دردسر درست کند



صفحه آبی مرگ

خطاهای صفحه آبی انواع مختلفی دارند و هر بار ممکن است با یک پیام جدید روبرو شوید. در ادامه متداول‌ترین آنها را برای شما آورده‌ایم:

Driver IRQL NOT LESS OR EQUAL: به دلیل یک درایور خراب اتفاق می‌افتد و چک کردن به روز بودن درایورها راهگشاست.

 :PAGE FAULT IN NONPAGED ARE معمولا هنگام اضافه کردن یک قطعه جدید سخت افزاری به سیستم رخ می‌دهد و برای برطرف کردن آن باید تمامی قطعات را چک کرد.

NTFS FILE SYSTEM: مقصر اصلی هارد درایو است. بهتر است تمامی کابل های متصل شده به درایو را چک کرده و دیسک را با فرمان chkdsk /r /f در command prompt اجرا و در جواب سوال سیستم حرف y را تایپ کنید.

DATA_BUS_ERROR: مرتبط به رم سیستم است و باید بررسی کنید با مادربرد سازگار و خراب نباشد.

MACHINE_CHECK_EXCEPTION: به دلیل پردازنده و منبع تغذیه معیوب است.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE: به خاطر عدم توانایی ویندوز در دسترسی به هارد است یا وجود درایور خراب، دیسک سختی که اواخر عمر خود را طی می‌کند و یا وجود یک ویروس مخرب.

HAL_INITIALIZATION_FAILED: علت این خطا به مسائل عمومی سخت افزار و درایور بر می‌گردد.

گواهی امنیتی یا securitycertificate

گواهی امنیتی در واقع همان سپرهای امنیتی هستند که به شما اجازه می‌دهند به صورت امن در وب‌سایت‌ها گشت و گذار کنید. حال اگر این گواهی‌ها با گواهی‌هایی که مرورگر شما انتظار دارد همخوانی داشته باشند، که هیچ، اما اگر هرگونه مشکلی در این بین وجود داشته باشد احتمالا با ارور مربوط به گواهی امنیتی مواجه می‌شوید مبنی براینکه وب‌سایتی که قصد ورود به آن را دارید، ایمن نیست.

دلیل این مشکل می‌تواند ساعت نادرست سیستم باشد. پس بهتر است اجازه دهید خود ویندوز متناسب با موقعیت مکانی شما تصمیم بگیرد چه ساعتی را برایتان تنظیم کند.

اگر تنظیم کردید و پس از ری‌استارت تغییری حاصل نشد، به احتمال زیاد باتری CMOS مادربرد خراب شده است. پس اقدام به تعویض آن کنید.

در نهایت...
علاوه بر راه‌حل‌های ارائه شده بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار سیستم خود را خاموش و از استتند بای شدن آن جلوگیری نمایید. این کار از بروز بسیاری از مشکلاتی که با آن ها دست و پنجه نرم می‌کنید به راحتی جلوگیری کرده و دیگر نیازی به اجرای راه‌حل‌های وقت گیر ندارد.

همچنین راه اندازی مجدد سیستم یا همان ری‌استارت در کمتر از چند دقیقه بسیاری از خطاها و مشکلات را رفع و رجوع می‌کند. پس بهتر است آن را جدی بگیرید.

و در نهایت این توصیه را جدی بگیرید و همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان داشته باشید، چرا که بروز چنین خطاهایی امکان دارد برایتان دردسر درست کند.