تبیان، دستیار زندگی

 صفر تا صد عکاسی حرفه‌ای با گوشی‌های سامسونگ

فرقی نمی‌کند برای ثبت یک عکس خانوادگی شما یک دوربین حرفه‌ای گران ‌قیمت داشته باشید و یا یک تلفن همراه معمولی، داشتن مهارت در عکاسی به شما کمک می‌کند که بهترین لحظات زندگیتان را با چند کلیک ماندگار کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 عکاسی حرفه‌ای با گوشی‌های سامسونگ
حال که در ایام تعطیلات به سر می‌بریم و به طور حتم مراسمات افطاری و دورهمی‌ها بیشتر از مواقع عادی است، بد نیست چند ترفند عکاسی با گوشی موبایل سامسونگ یاد بگیرید تا در این مراسمات لحظات خاص را با کیفیت ثبت کنید.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که در عکاسی نباید از آزمایش بترسید و قاب‌های متفاوتی را امتحان کنید. چرا که به طور حتم نتایج جالب توجهی را دریافت خواهید کرد.

همچنین همیشه قبل از شروع عکاسی سعی کنید لنز دوربین خود را تمیز کنید. چرا که چربی پوست و غبار روی آن نشسته و عکس شما را تار می‌کند.

اگر زیاد اهل عکاسی نبوده‌اید و در ابتدای راه قرار دارید، اصلا نگران نباشید، چرا که در این مطلب قرار است تمامی نکات و آپشن‌های دوربین سامسونگ را با هم بررسی کنیم.

لنز اولتراواید

در صفحه اصلی دوربین در بالای شاتر سه گزینه که نماد درخت هستند را می‌بینید.

آیکونی که سه درخت کنارهم را نشان می‌دهد، در واقع با لنز اولتراواید عکس می‌گیرد و فضای بیشتری از محیط اطراف را در عکس جای می‌دهد.

هنگام باز کردن صفحه دوربین در نوارابزار بالای صفحه شاید بتوان گفت مهم‌ترین گزینه‌ها برای عکاسی وجود دارد.


تنظیمات: در این قسمت رزولوشن، کیفیت، انتخاب فضای ذخیره سازی، فریم ریت، فشرده ساز ویدیو، تنظیمات تایمر، صدا و … وجود دارد که به شما برای ویرایش عکس و فیلم کمک می‌کند.

ابعاد: این گزینه برای انتشار عکس‌های شما در شبکه‌های اجتماعی عالی است. چرا که به شما این امکان را می‌دهد که نسبت ابعاد ۳:۴ / ۹:۱۶ / ۱:۱ / Full را متناسب با نیاز خود، تغییر دهید.

Scene Optimizer: این قابلیت با استفاده از هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند که هنگام عکاسی دوربین تشخیص دهد که شما در حال عکاسی از چه چیزی هستید و سپس تنظیمات مربوطه را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. این گزینه شبیه فرفره چرخان در پایین صفحه دیده می‌شود.

فلش و تایمر و افکت‌هایی مانند Posterize / Blue Point / Black And White / Cold Vintage / Solarize نیز در گوشی‌های سامسونگ بصورت پیش‌فرض وجود دارند و بدانید برای استفاده از افکت‌ها گزینه شبیه چوب‌دستی را باید بزنید.

حالت موشن یا عکس متحرک: این گزینه مشابه Live Photos آیفون است و به شما این امکان را می‌دهد که عکس متحرک بگیرید و آن را تبدیل به گیف کنید یا برای مثال اگر یک سوژه در حال حرکت داشتید، می‌توانید با موشن از آن عکس متحرک تهیه کنید تا صحنه مورد نظر خود را از آن جدا سازید.

یک گزینه مربعی شکل در بالای صفحه و کنار همان چوب دستی وجود دارد که اگر روشن باشد، دوربین عکس متحرک می‌گیرد.

همیشه این اصل را فراموش نکنید که برای داشتن عکس خوب، باید خوب ببینید تا بتوانید خوب عکاسی کنید



عکاسی حرفه‌ای

حالت PRO: این حالت که قسمت عکاسی حرفه‌ای است، چند گزینه برای تنظیمات دارد.

ISO
به صورت خلاصه ISO میزان حساسیت حسگر به نور است. ISO بهتر است بین ۱۰۰ تا ۲۰۰، در وضعیت ابری یا سایه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ و برای وضعیت تاریک یا شب حداقل ۸۰۰ تنظیم شود.

Aperture
این گزینه تعادل رنگ سفید است که شما می‌توانید این بخش را مثل یک افکت تنظیم کرده و نور تصویر را سفید و طبیعی کنید.

گشودگی دیافراگم
دیافراگم دهانه لنز است که نور از آن عبور می‌کند که به شکل f-stops نمایش داده می‌شود. هرچه عدد این بخش کمتر باشد، یعنی دهانه بزرگ‌تر است و برعکس.

سرعت شاتر
هرچه سرعت شاتر کمتر باشد، نور بیشتر به سنسور برخورد می‌کند و جزئیات بیشتری در صحنه‌های کم نور ضبط می‌گردد. اگر سرعت شاتر بالا باشد، تصویر تاریک می‌شود و در عین حال، اگر سوژه عکاسی با سرعت سریع در حال حرکت باشد، بدون تاری می‌توان عکسش را ثبت کرد.

حال به نوار ابزار پایین صفحه بیایید و به سراغ آخرین گزینه یعنی «More» و یا «بیشتر» بروید. در این قسمت امکانات متفاوتی را مشاهده می‌کنید.

هایپرلس: این گزینه همان تایم‌لپس است و برای استفاده باید گوشی خود را مثلا روی یک سه پایه ثابت نگه دارید و بعد شروع به فیلم‌برداری کنید. مزیت این آپشن این است که ساعت‌ها فیلم‌برداری را می‌توانید در چند‌ثانیه ببینید.

ماکرو: این قابلیت برای سوژه‌های خیلی ریز مناسب است و شما باید دوربین را سه تا پنج سانت فاصله نگه‌دارید تا عکس جذابی بگیرید. البته بهتر است یکبار انگشتتان را روی سوژه بزنید تا حالت فوکوس بهتر قرار بگیرد.

Food: اگر می‌خواهید از غذایتان عکس بگیرید، بهتر است یکبار این گزینه را امتحان کرده و با یک عکس معمولی کنار هم بگذارید. چرا که در چنین شرایطی متوجه فرق فاحش این دو تصویر می‌شوید.

این گزینه رنگ و لعاب خوبی به عکستان می‌بخشد.

پرتره: این گزینه برای ثبت تصاویر از چهره افراد عالی است. توصیه ما این است که خیلی از سوژه دور نشوید، یک تا یک و نیم متر بهترین فاصله است، بعد از آن روی سوژه ضربه بزنید، تا به موبایل کمک کنید سوژه را بهتر بشناسد و روی آن فوکوس کند و بعد عکس بگیرید.

Night Mood: همانطور که اسمش پیداست برای عکاسی در مواقعی که نور کافی ندارید، مناسب است. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از افکت‌ها استفاده نکنید.

اسلوموشن و پانوراما نیز از امکاناتی هستند که از سالیان دور همراه گوشی‌های سامسونگ بوده‌اند و تقریبا همه ما کار با آنها را بلدیم.

یادتان نرود...
در آخر یادتان باشد هنگام عکاسی خساست به خرج ندهید و از هر چیز جالبی که می‌بینید عکسبرداری کنید و البته قاب‌های متفاوت با فاصله‌های متفاوت را هم امتحان کنید تا یک خروجی جذاب و باکیفیت داشته باشید و همیشه این اصل را فراموش نکنید که برای داشتن عکس خوب، باید خوب ببینید تا بتوانید خوب عکاسی کنید.