تبیان، دستیار زندگی

گزارش و نقد فیلمی که نسخه قاچاق آن منتشر شد

فروپاشی «ستون» خانواده در «برادران لیلا»

میان سینمابین‌ها و منتقدان، خبری که این روزها رد و بدل شد این بود که فیلم «برادران لیلا» قاچاق شد! بله این خبر همه‌جا پیچید و همه سعی کردند فیلم را دانلود کنند و ببینند که سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» در فیلم جدیدش چه‌کار کرده است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برادران لیلا
اواخر خرداد ۱۴۰۱ بود که سازمان سینمایی اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی "برادران لیلا" به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیه‌کننده و کارگردان آن صادر نمی‌شود و به این شکل پرونده اکران عمومی آن در سینماها کاملا بسته شد.

اما هجدهم ژانویه بود که خبر انتشار نسخه بلو ری «برادران لیلا» در فرانسه آمد و پیش‌فروش تماشای آنلاین آن در سایت فرانسوی آغاز شده بود، بعد از گذشت یک ماه، نسخه قاچاق فیلم در فضای مجازی و سایت‌های داخلی چرخید.


تماما «سیاه» بدون هیچ نقطه‌ای از کورسوی امید

در این بند تعریف کوتاه و مختصری از فیلم داریم که اگر به قول امروزی‌ها به اسپویل حساس هستید نخوانید. فیلم آوارگی، بدبختی، بی‌پولی یک خانواده را نشان می‌دهد که تک دختر آنها لیلا (ترانه علیدوستی) سعی دارد با کار کردن به برادرهایش کمک کند تا مغازه‌ای را بخرند و زندگی‌شان را نجات دهند. او به یکی از برادرانش که از دیگر برادران عاقل‌تر است درخواست می‌کند که به آنها کمک کند تا با هم کاری راه بیاندازند و خانواده رو به فروپاشی‌شان را از فلاکت نجات دهد.

خیلی‌ها با دیدن فیلم روی این امر صحه گذاشتند که بیشتر موضوعات فیلم استعاری و نمادین ساخته شده است و موضوعات را به اتفاقات و آدم‌های جامعه گره زده‌اند در حالی‌که «سعید روستایی» کارگردان فیلم در گفت‌وگویی که انجام داده و عنوان کرده هر کدام از شخصیت‌های فیلم که به عنوان خانواده از آن‌ها یاد می‌کند نمی‌تواند نماینده‌ای از بخش جامعه باشند و اصلا چنین دیدگاه و نظری نداشته است و بیشتر به شخصیت‌ها و روابط آن‌ها توجه نشان داده و قصد داشته که آن‌ها را پررنگ جلوه دهد.

خود «پدر»، پدر‌ بودنش را نابود کرده

اما با تماشای فیلم درمی‌یابیم که «برادران لیلا» به جایگاه «خانواده» تا چه اندازه «سیلی» محمکی زده است، از چه جهت می‌گویم سیلی از این رو که «پدر» به عنوان ستون خانواده هیچ قید و بندی به فرزندانش ندارد، اصلا به آن‌ها فکر نمی‌کند که چه آینده شومی برایشان رقم خورده و هر نوع بی‌احترامی را به خانواده‌اش روا می‌دارد تا خودش به عنوان بزرگ خاندان بر صندلی «پادشاهی خانوادگی» تکیه بزند و هر دروغی را به خورد زن و بچه‌هایش بدهد تا برای خودش جایگاهی دست و پا کند اما همین «پدر» حتی در خانواده خودش هم نتوانسته قدر و منزلتی برای خود بخرد چه برسد میان دیگر افراد فامیل.

همیشه از «پدر» به‌عنوان ستون استوار و محکم و درختی پُرباری که ریشه‌ای قوی دارد و با شاخه‌های سبزش فرزندانش را زیر پر و بال خود می‌گیرد و به جایگاه مهم در زندگی می‌رساند، تصویر کردیم و دیده‌ایم و حتی زندگی کرده‌ایم اما در «برادران لیلا» می‌بینیم «پدر» با اشتباهات و ندانم‌کاری‌هایی که داشته عنصر و مهره اصلی فلاکت و بدبختی فرزندانش شده و لحظه به لحظه زندگی آنان را به سقوط کشانده است و در آخر از تک دخترش لیلا سیلی می‌خورد. دیگر پدر هیچ جایگاهی ندارد، دیگر بی‌پولی عامل اصلی نابودی زندگی آنان نیست بلکه پدر این فلاکت را به بار آورده از همین رو همه منتظرند تا او بمیرد و شاید زندگی‌شان از فلاکت و بدبختی دربیاید.

چرا «برادران لیلا» مورد اقبال جامعه جهانی قرار گرفت؟

در حالی چنین فیلمی به عنوان نماینده سینمای ایران در کشورهای دیگر معرفی شده که ما فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی خوب و قابل اعتنای زیادی داشتیم از «مادر» علی حاتمی بگیرید تا «پدر سالار» که خانواده تاج روی سر همه اعضایش بود، حتی این سیر را در هالیوود هم می‌بینیم که تا چه اندازه موضوع خانواده برایشان مهم شده و آن را در فیلم‌ها پررنگ‌تر و قابل‌احترام‌تر نشان می‌دهند.

با توجه به روند فیلم‌های هالیوودی و اهمیت‌اش به موضوعات خانوادگی اما شاهد این موضوع هستیم که فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن دیده می‌شود و مورد اقبال قرار می‌گیرد.